Uitvoering
Om inzicht te krijgen in het aanbod aan radiozenders die worden doorgegeven middels analoge en digitale RTV-pakketten, zijn op 3 oktober 2012 de websites van 8 distributeurs op het kabel-, glasvezel-, telefoon- en ethernetwerk geraadpleegd, te weten CAIW, Delta, UPC, Ziggo, Tele2, Glashart Media, Vodafone en KPN. Om te bepalen in hoeverre in deze analoge en/of digitale pakketten radiozenders beschikbaar worden gesteld, zijn de zenderlijsten van de verschillende RTV-pakketten verzameld.
Dataverzameling
Om te bepalen of een pakket wordt opgenomen in de analyse, is allereerst nagegaan of er in het aangeboden pakket radiozenders worden doorgegeven. Dit lijkt evident, maar in de praktijk worden er veel pakketten aangeboden die alleen extra televisiezenders bevatten. Tabel 3 geeft een overzicht van de pakketten die radiozenders bevatten.
Tabel 3 Overzicht van de onderzochte RTV-pakketten met radiozenders per distributeur | |||
Distributeur | Analoog basispakket | Digitaal basispakket | Digitaal pluspakket |
CAIW | n.v.t. | Caiway basis | TasteDelight |
Delta | Delta analoog | Delta basis | Plus |
Glashart Media | Glashart analoog | Glashart basis | n.v.t. |
KPN | n.v.t. | KPN basis | n.v.t. |
KPN Digitenne | n.v.t. | KPN Digitenne | n.v.t. |
Tele2 | n.v.t. | Tele2 basis | n.v.t. |
UPC | Kabel TV | TV Standaard | Extra |
Vodafone | n.v.t. | Vodafone tv basis | n.v.t. |
Ziggo | TV Standaard | TV Standaard | TV PlusTV Extra Radio |
Vervolgens zijn de pakketten met elkaar vergeleken. Een digitaal pluspakket is alleen gecodeerd wanneer er via het betreffende pakket radiozenders beschikbaar worden gesteld die niet al via het digitale basispakket worden verspreid. Het digitale pluspakket van UPC biedt geen extra radiozenders ten opzichte van het digitale basispakket, waardoor het pluspakket dus buiten beschouwing is gelaten in de analyse. Ziggo biedt weliswaar 2 pluspakketten, maar beide pakketten hebben een identiek aanbod aan extra radiozenders. Voor de analyse is dan ook uitgegaan van slechts 1 digitaal pluspakket.
De analoge zenderoverzichten zijn meestal locatieafhankelijk door de uiteenlopende lokale en regionale zenders die worden doorgegeven. Als het nodig was een locatie op te geven alvorens een zenderoverzicht bekeken kon worden, dan is voor de vergelijkbaarheid steeds voor de gemeente Amsterdam gekozen.
Analyse
Aanbieder
Via de website van een radiozender is achterhaald welke aanbieder de zender verzorgt. Met deze informatie kan inzichtelijk worden gemaakt of de aanbieder meerdere zenders in beheer heeft. Daarnaast wordt daarmee duidelijk of het om een publiek of privaat gefinancierde zender gaat.
Geografische strekking
Om een uitspraak te kunnen doen over de verhouding tussen lokale, regionale en landelijke zenders is per zender bepaald of deze zich richt op een bepaald(e) stad of dorp, streek of land.
Radioformat
In het kader van het onderzoek naar diversiteit is het radioformat geclassificeerd. Hiervoor zijn de formatbeschrijvingen voor radiokanalen toegepast die herhaaldelijk in een Duits onderzoek naar webradiokanalen zijn gebruikt. Deze indeling komt sterk overeen met beschrijvingen van formats die in de Nederlandse radiosector gangbaar zijn. Alle genoemde gegevens zijn uitsluitend verzameld op basis van informatie die te vinden is op de websites van de radiokanalen.
Tabel 4 Toelichting op de radioformats | ||
Format | Kenmerken | |
Middle of the road/full service | Doelgroep 35-55 jaar, veel belcontact met luisteraars, mix van muziek en informatie | |
Urban contemporary | Doelgroep 18-34 jaar, stijlen als hiphop, soul, rap, dance | |
Melodie/schlager | Doelgroep 30-59 jaar, volksmuziek vanaf jaren ’55 tot nu, met name Nederlandstalig | |
Adult contemporary | Doelgroep 24-49 jaar, populaire muziek van de afgelopen twee decennia tot nu, brede muziekstijlen, mogelijk nadruk op Nederlandstalig | |
Contemporary hitradio | Doelgroep 14-29 jaar, met name uptempo hedendaagse popmuziek | |
Oldies | Doelgroep 40 jaar en ouder, muziek uit de jaren ’20 tot jaren ’60 | |
Informatie/nieuws/discussie | Doelgroep 30-50, geen muziek, veel nieuws, interviews, eventueel de nadruk op sport, weer of financiën | |
Rock/album georiënteerd | Doelgroep 18-34 jaar, veelal mannen, rock: van klassiek tot heavy | |
Alternatief | Doelgroep 18-34 jaar, niet-populaire muziek | |
Klassiek | Klassieke muziek, van opera tot concert | |
Easy listening/beautiful music | Doelgroep 40 jaar en ouder, nadruk op rust en ontspanning zowel in de muziek als in de stem van de presentator | |
Jazz | Doelgroep 30-60 jaar, jazzmuziek | |
Country | Doelgroep 30-50 jaar, country-muziek, veelal van Amerikaanse bodem | |
Overige | Bijvoorbeeld voor kinderen, wereldmuziek, gericht op een bepaalde religie | |
Bron: BLM, Goldmedia (2011). Web Radio Monitor 2011, p. 6.