De markt voor publiekstijdschriften toont in 2015, net als in eerdere jaren, een steeds kleiner wordende jaaroplage. Ook het aantal titels neemt af, van 162 in 2011 tot 122 in 2015. De radio- en televisiebladen verzorgen met veertien titels ruim een kwart van de totale oplage. Bindinc. is in deze categorie de grootste aanbieder. De vrouwenbladen volgen met een aandeel van 21 procent en 23 titels. Uitgever Sanoma verzorgt in deze categorie bijna de helft van het aanbod. Op titelniveau zijn er twee tijdschriften die meer dan 10 procent van de Nederlandse bevolking bereiken: Kampioen en Libelle.
Oplage
De totale verspreide jaaroplage van de Nederlandse publiekstijdschriften daalt in 2015 naar 388 miljoen. In 2006 lag dit nog op 679 miljoen, een verschil van 291 miljoen. Bij de afbakening van de markt van publiekstijdschriften houdt de Mediamonitor de definitie aan van NOM, het Nationaal Onderzoek Multimedia. Een extra criterium daarbij is dat het tijdschrift minimaal tien keer per jaar moet verschijnen. Opgemerkt dient te worden dat het hierbij alleen gaat om de in Nederland verspreide papieren oplage.
Van de totale jaaroplage in 2015 is 208 miljoen besteed aan abonnementen en 52 miljoen aan de losse verkoop. Het overige deel, waaronder bijvoorbeeld gratis weggeven exemplaren en leesmappen, is 128 miljoen.
De daling van de jaaroplage is ook terug te zien in een teruglopend aantal titels. Zo werden er in 2011 162 titels uitgebracht, in 2015 zijn dat er nog maar 122 (tabel 1). Wanneer alle titels worden verdeeld over achttien categorieën, wordt inzichtelijk dat de categorie vrouwenbladen al jaren de meeste titels bevat. Op afstand volgen radio- en televisiebladen en jongerenbladen. Hoewel de categorie vrouwenbladen de meeste titels kent, heeft de categorie radio- en televisiebladen met ruim 27 procent een groter oplage-aandeel. Dit komt doordat vrouwenbladen relatief vaak maandbladen zijn, terwijl de meeste radio- en televisiebladen wekelijks verschijnen. Een andere categorie die al sinds jaren meer dan 10 procent van de totale oplage verzorgt, is de categorie van de gezinsbladen, waaronder Kampioen, Plus Magazine en ZIN. De acht titels zorgen voor een gezamenlijk aandeel van 16 procent, 1,4 procentpunt meer dan in 2014.
Tabel 1. Aandelen en aantal titels per tijdschriftcategorie
Categorie (gerangschikt naar aandeel 2015) |
Oplage-aandelen (in procenten) |
Aantal titels | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Radio- en televisiebladen | 31,4 | 30,1 | 29,4 | 28,7 | 27,3 | 14 | 14 | 15 | 14 | 14 |
Vrouwenbladen | 20,8 | 21,2 | 20,6 | 21,4 | 20,7 | 29 | 30 | 29 | 25 | 23 |
Gezinsbladen | 13,4 | 14,1 | 14,1 | 14,5 | 15,9 | 13 | 13 | 11 | 8 | 8 |
Culinaire bladen* | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 12,0 | 12,8 | 3 | 3 | 3 | 5 | 7 |
Dagbladmagazines | 4,3 | 5,0 | 5,0 | 5,9 | 6,4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Jongerenbladen | 4,8 | 4,7 | 4,6 | 4,5 | 4,5 | 15 | 11 | 13 | 12 | 11 |
Woon-, tuin-, doe-het-zelfbladen | 2,6 | 2,8 | 3,0 | 3,2 | 3,4 | 10 | 10 | 10 | 10 | 9 |
Opiniebladen | 2,2 | 2,0 | 2,1 | 1,9 | 1,8 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Sportbladen | 2,4 | 2,2 | 1,9 | 1,8 | 1,6 | 9 | 8 | 6 | 5 | 3 |
Auto- en motorbladen | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,6 | 1,3 | 10 | 10 | 11 | 9 | 6 |
Populairwetenschappelijke bladen | 1,0 | 1,0 | 1,1 | 1,2 | 1,2 | 7 | 8 | 9 | 9 | 9 |
Opvoedingsbladen | 1,0 | 1,0 | 0,9 | 0,9 | 0,8 | 6 | 6 | 5 | 5 | 3 |
Special-interestbladen | 0,9 | 0,7 | 0,8 | 0,6 | 0,7 | 5 | 6 | 6 | 4 | 4 |
Mind-en-bodybladen | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Managementbladen | 0,9 | 0,7 | 0,6 | 0,4 | 0,3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 |
Reis- en recreatiebladen | 0,5 | 0,6 | 0,5 | 0,4 | 0,3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
Mannenbladen | 0,5 | 0,4 | 0,4 | 0,3 | 0,3 | 7 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Computerbladen | 1,0 | 0,8 | 0,8 | 0,1 | 0,1 | 9 | 9 | 8 | 4 | 4 |
Gesponsorde magazines* | 10,0 | 10,3 | 12,0 | 4 | 3 | 4 | ||||
Totaal | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 162 | 156 | 154 | 133 | 122 |
Bron data: HOI Online
* Vanaf 2014 heeft HOI de titels in de categorie ‘gesponsorde magazines’ ondergebracht in de categorie ‘culinaire bladen’
De categorie culinaire bladen is de enige groep waar in het afgelopen jaar titels zijn bijgekomen, wat resulteert in een vergroting van het aandeel. Ondanks dat er zeven vrouwenbladen zijn verdwenen gedurende de periode 2012 tot 2015 is het oplageaandeel stabiel gebleven. Vergeleken met 2014 zijn lichte stijgingen in het oplageaandeel eveneens te zien bij de categorieën dagbladmagazines, special-interestbladen, mind-en-bodybladen en woon-, tuin-, doe-het-zelfbladen.
Geselecteerde tijdschriftmarkten
Radio- en televisiebladen
De categorie radio- en televisiebladen kent in 2015 veertien titels. De totale jaaroplage van deze categorie komt in 2015 neer op 106 miljoen. Dit is 13 miljoen minder dan in 2014 en 66 miljoen minder dan in 2011 (tabel 2). Deze markt is gedurende de periode 2011-2015 dus met bijna 40 procent gekrompen.
Al jaren is Bindinc. in Nederland de grootste aanbieder van radio- en televisiebladen. Binnen deze categorie zorgen de zes titels samen voor een marktaandeel van 38 procent in 2015. De grootste titel in de portefeuille is Mikro Gids: wekelijks heeft deze titel een gemiddelde oplage van 261 duizend. TVFilm heeft een verhoudingsgewijs klein marktaandeel omdat de titel maar tweewekelijks verschijnt..
Van alle titels heeft Veronica Magazine de hoogste oplage en daarmee het grootste marktaandeel: wekelijks worden gemiddeld 388 duizend exemplaren verspreid, wat zorgt voor een marktaandeel van 18 procent. Toch heeft de titel sinds 2011 6 procentpunten moeten inleveren. Naast Veronica Magazine biedt Sanoma Totaal TV, een tweewekelijks verschijnende titel. Gezamenlijk zorgen deze twee titels in 2015 voor een marktaandeel van 19 procent.
Tabel 2. Ontwikkeling marktaandelen radio- en televisiebladen
Aanbieder (gerangschikt naar marktaandeel 2015) |
Titel | Marktaandelen (in procenten) | Gemiddelde oplage per nummer in 2015 | Aantal nummers in 2015 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||||
Bindinc. | 36,1 | 36,1 | 35,9 | 38,2 | 37,6 | |||
Mikro Gids | 11,3 | 11,3 | 10,7 | 11,2 | 11,1 | 261.271 | 45 | |
AVRObode | 8,3 | 8,4 | 8,3 | 8,8 | 8 | 179.662 | 47 | |
NCRV-gids | 6,1 | 6,1 | 6,4 | 7,1 | 7,2 | 169.308 | 45 | |
TeleVizier | 4,2 | 4,3 | 4,3 | 4,7 | 4,7 | 98.331 | 51 | |
KRO Magazine | 4,1 | 3,9 | 3,9 | 3,9 | 3,8 | 92.432 | 44 | |
TVFilm | 2,0 | 2,1 | 2,3 | 2,5 | 2,8 | 112.944 | 26 | |
Sanoma Group | 24,9 | 23,7 | 22,4 | 20,4 | 19,2 | |||
Veronica Magazine | 23,9 | 22,7 | 21,4 | 19,3 | 18 | 388.057 | 49 | |
TV Satellite/Totaal TV | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,1 | 1,2 | 49.436 | 26 | |
Hilversumse Media Compagnie | 16,9 | 17,0 | 16,5 | 17,1 | 16,9 | |||
Troskompas | 11,8 | 12,0 | 11,8 | 12,3 | 12,2 | 249.096 | 52 | |
TV Krant | 5,1 | 5,0 | 4,7 | 4,8 | 4,7 | 95.990 | 52 | |
VARA Omroepvereniging | VARAgids | 8,5 | 8,7 | 8,6 | 8,4 | 8,4 | 188.925 | 47 |
Omroepvereniging VPRO | VPRO Gids | 6,4 | 6,7 | 7,0 | 7,8 | 8,3 | 171.720 | 51 |
Evangelische Omroep | Visie | 3,8 | 4,0 | 4,2 | 4,7 | 4,8 | 98.240 | 52 |
Max Media Producties | Max Magazine | 1,4 | 3,5 | 4,7 | 102.238 | 49 | ||
Chellomedia Programming | Film1 Sport1 Gids | 3,4 | 3,7 | 4,0 | ||||
Totaal | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||
Totale jaaroplage (x miljoen) | 172 | 152 | 139 | 119 | 106 |
Bron data: HOI Online
Van de overige titels hebben met name de VPRO Gids en Max Magazine met een vergroting van hun aandeel te maken. De overige titels blijven stabiel ten opzichte van 2014.
Vrouwenbladen
De categorie vrouwenbladen kent in 2015 23 titels. De totale jaaroplage van deze categorie komt in 2015 neer op 80 miljoen. Dit is 9 miljoen minder dan in 2014 en 34 miljoen minder dan in 2011 (tabel 3), wat neerkomt op een 30 procent kleinere markt.
Net als in de categorie radio- en televisiebladen heeft Sanoma ook in de categorie vrouwenbladen het grootste aandeel: nagenoeg de helft van de totale oplage in deze categorie wordt geleverd door Sanoma. De titel met het grootste aandeel is Libelle, met een steeds groter wordend marktaandeel van 22 procent. Hoewel Margriet een beduidend lagere oplage heeft dan Libelle, weet ook deze wekelijks verschijnende titel een aandeel van meer dan 11 procent te behouden.
Telegraaf Media Groep is de tweede grote uitgever van vrouwenbladen. Deze uitgever is slechts met één titel in de categorie opgenomen, maar dit is wel meteen een titel die wekelijks wordt verspreid en een gemiddelde oplage van 559 duizend bereikt: een aandeel van 36 procent. De hoge oplage is te danken aan het feit dat alle abonnees van De Telegraaf wekelijks een exemplaar van Vrouw krijgen toegestuurd.
Tabel 3. Ontwikkeling marktaandelen vrouwenbladen
Aanbieder (gerangschikt naar marktaandeel 2015) | Titel | Marktaandelen (in procenten) | Gemiddelde oplage per nummer in 2015 | Aantal nummers in 2015 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||||
Sanoma Group | 51,3 | 51,0 | 48,8 | 47,1 | 48,6 | |||
Libelle | 19,5 | 19,6 | 20,2 | 20,4 | 21,7 | 328.147 | 53 | |
Margriet | 11,2 | 11,1 | 11,3 | 11,2 | 11,7 | 177.779 | 53 | |
LINDA. | 2,0 | 2,2 | 2,5 | 3,0 | 3,5 | 237.403 | 12 | |
Flair | 4,8 | 4,5 | 4,0 | 3,4 | 3,4 | 52.339 | 52 | |
Grazia | 4,2 | 4,1 | 3,9 | 4,0 | 3,3 | 73.238 | 36 | |
Viva | 3,6 | 3,4 | 2,9 | 2,6 | 2,5 | 39.062 | 52 | |
Beau Monde | 1,3 | 1,4 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 56.070 | 17 | |
Marie Claire | 0,8 | 0,7 | 0,8 | 0,7 | 0,7 | 44.527 | 12 | |
Nouveau | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 41.748 | 12 | |
Esta | 1,4 | 1,1 | 0,5 | |||||
Vorsten | 0,4 | 0,4 | 0,5 | |||||
Knip Mode | 0,4 | 0,4 | 0,4 | |||||
Cosmopolitan | 1,2 | 1,1 | ||||||
Telegraaf Media Groep | Vrouw | 31,7 | 32,2 | 32,9 | 34,8 | 35,5 | 558.981 | 51 |
Audax Publishing | 10,8 | 10,8 | 10,5 | 9,6 | 8,5 | |||
Vriendin | 5,2 | 5,4 | 5,6 | 6,1 | 7,0 | 105.763 | 53 | |
Mijn Geheim | 1,7 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,1 | 35.097 | 26 | |
Royalty | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,4 | 0,4 | 35.998 | 10 | |
PRIMO/PRiMERO | 2,4 | 2,4 | 2,6 | 2,1 | ||||
Intiem/Intens | 0,7 | 0,5 | ||||||
Glossy | 0,8 | 0,6 | 0,5 | |||||
Stars | 0,5 | 0,3 | ||||||
Bertelsmann | 2,0 | 1,8 | 2,4 | 2,6 | 2,7 | |||
Glamour | 1,4 | 1,2 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 72.104 | 12 | |
JAN | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 0,9 | 0,9 | 67.980 | 11 | |
VOGUE | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 57.199 | 10 | |||
Hearst Magazines Netherlands | 1,2 | 1,5 | 2,6 | 2,0 | 2,0 | |||
Cosmopolitan | 1,0 | 1,1 | 1,1 | 74.118 | 12 | |||
Elle | 0,7 | 0,8 | 0,8 | 0,9 | 0,9 | 57.232 | 12 | |
Red | 0,6 | 0,7 | 0,8 | |||||
New Skool Media | 0,9 | 1,0 | ||||||
Vorsten | 0,5 | 0,5 | 26.217 | 14 | ||||
Knip Mode | 0,4 | 0,5 | 30.900 | 13 | ||||
Vipmedia Publishing en Services | Mama/Fabulous Mama | 0,6 | 0,7 | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 47.204 | 12 |
Weekbladpers Tijdschriften | Opzij | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,4 | 0,4 | 28.875 | 12 |
Evangelische Omroep | Eva | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,5 | 39.469 | 10 |
100% NL Magazine | 100% NL Magazine | 1,0 | 1,1 | 1,3 | 1,5 | |||
Pelican Uitgevers | Elegance | 0,4 | 0,4 | |||||
Totaal | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||
Totale jaaroplage (x miljoen) | 114 | 107 | 97 | 89 | 80 |
Bron data: HOI Online
De overige titels laten een stabiel aandeel zien. Geen van de titels toont een kleiner wordend marktaandeel; Vriendin heeft juist met een vergroting van 0,9 procentpunt te maken.
Opiniebladen
De categorie opiniebladen kent in 2015 net als in 2014 vijf titels. De totale jaaroplage van deze categorie komt in 2015 neer op 7 miljoen. De trend volgend is dit een miljoen minder dan in 2014 (tabel 4).
Reed Business verzorgt met Elsevier het grootste deel van deze categorie. Elsevier verschijnt wekelijks met een gemiddelde oplage van 83 duizend, een marktaandeel van 63 procent. Naast deze titel brengt Reed Elsevier het maandblad Elsevier Juist. Het gezamenlijke marktaandeel van deze uitgever komt hiermee op 66 procent. In 2016 zijn beide titels overgenomen door New Skool Media.
Tabel 4. Ontwikkeling marktaandelen opiniebladen
Aanbieder (gerangschikt naar marktaandeel 2015) |
Titel | Marktaandelen (in procenten) | Gemiddelde oplage per nummer in 2015 | Aantal nummers in 2015 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||||
Reed Business | 61,4 | 64,3 | 66,7 | 65,6 | 66,3 | |||
Elsevier | 61,4 | 64,3 | 66,7 | 63,4 | 63,3 | 83.160 | 52 | |
Elsevier Juist | 2,2 | 3,0 | 20.340 | 10 | ||||
Weekbladpers Tijdschriften | Vrij Nederland | 18,2 | 20,4 | 19,3 | 19,6 | 16,0 | 22.717 | 48 |
De Groene Amsterdammer | De Groene Amsterdammer | 9,0 | 9,7 | 11,1 | 12,0 | 14,0 | 19.975 | 48 |
Audax Publishing | HP/De Tijd | 10,0 | 5,6 | 3,0 | 2,8 | 3,7 | 25.293 | 10 |
Uitgeverij Ode | Ode | 1,3 | ||||||
Totaal | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||
Totale jaaroplage (x miljoen) | 12 | 10 | 9 | 8 | 7 |
Bron data: HOI Online
Op afstand volgt Vrij Nederland met een geslonken aandeel van 16 procent. Eind 2015 is bekend gemaakt dat na HP/De Tijd ook Vrij Nederland in 2016 de overstap tot een maandblad zal maken. De Groene Amsterdammer laat de afgelopen jaren een stijging zien van zowel de verspreide oplage als het marktaandeel.
Bereik
Van alle Nederlanders van dertien jaar en ouder leest in 2015 81 procent een van de tijdschriften. Ter vergelijking: bij dagbladen ligt dit aandeel op 48 procent. Van alle publiekstijdschriften zijn er veertien titels die in 2015 een bereik van 5 procent of hoger hebben (tabel 5).
Tabel 5. Gemiddeld nummerbereik publiekstijdschriften
Titel (gerangschikt naar bereik 2015) |
Gemiddeld bereik (in procenten, vanaf 5 procent in 2015) |
Aanbieder | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |||
Kampioen | 36,4 | 38,5 | 38,3 | 37,0 | 34,1 | ANWB Media | |
Libelle | 16,7 | 15,5 | 14,2 | 12,8 | 12,4 | Sanoma Group | |
Donald Duck | 12,7 | 12,1 | 11,3 | 10,8 | 9,7 | Sanoma Group | |
Veronica Magazine | 16,7 | 15,1 | 13,0 | 10,6 | 8,8 | Sanoma Group | |
LINDA. | 7,9 | 7,9 | 7,6 | 8,3 | 8,1 | Sanoma Group | |
Margriet | 11,8 | 10,3 | 9,7 | 8,5 | 7,9 | Sanoma Group | |
Vrouw | 10,9 | 10,7 | 9,7 | 8,4 | 7,9 | Telegraaf Media Groep | |
Privé | 11,5 | 10,1 | 9,7 | 8,2 | 7,7 | Telegraaf Media Groep | |
Quest | 7,6 | 8,2 | 7,7 | 7,6 | 6,6 | Bertelsmann | |
Story | 9,6 | 8,1 | 7,7 | 6,1 | 6,2 | Sanoma Group | |
Weekend | 9,2 | 8,1 | 7,5 | 6,5 | 6,0 | Audax Publishing | |
Plus Magazine | 7,5 | 7,3 | 6,6 | 6,2 | 5,9 | Senior Publications Nederland | |
Voetbal International | 5,6 | Weekbladpers Groep | |||||
Volkskrant Magazine | 6,1 | 5,4 | 5,9 | 5,5 | 5,4 | De Persgroep | |
Totaal | * | 87,7 | 87,7 | 84,7 | 81,2 |
Bron data: NOM Printmonitor (13 jaar en ouder)
* Het totaalbereik is in deze jaren niet gerapporteerd
ANWB Media brengt al jaren het tijdschrift met het grootste bereik: Kampioen. Gemiddeld wordt een nummer van deze titel door een derde van de bevolking van dertien jaar en ouder gelezen. Het grote bereik komt mede doordat het blad wordt verspreid onder leden van de pechhulpservice van de ANWB. Libelle is in 2015 naast Kampioen de enige titel die meer dan 10 procent van de bevolking bereikt. Donald Duck volgt met een bereik van 9,7 procent.
Story is de enige titel opgenomen in de tabel die het bereik in 2015 ten opzichte van 2014 weet te vergroten. Het grootste verlies is te zien bij Kampioen, deze titel levert 2,9 procentpunten in.