Internet in 2007

Bereik

Bij internetpagina’s wordt gekeken hoeveel procent van de Nederlanders minimaal één keer per maand gebruik maakt van een bepaalde internetsite, en niet zoals bij televisie en radio per dag. In tabel 1 zijn de bereikcijfers van Nederlandse websites weergegeven. Een website komt alleen in de tabel voor wanneer deze gedurende het hele jaar bij de top-100-sites hoort. Hierdoor kan het voorkomen dat een website als neck.nl alleen een gerapporteerd bereik heeft in 2007, terwijl de website al langer bestaat.

Tabel 1
Bereik Nederlandse websites

Wederom staan in 2007 twee zoekmachines bovenaan de lijst. De nummer één van 2005 en 2006, google.nl, heeft in 2007 zijn bereik onder de Nederlanders nog verder vergroot: tachtig procent maakt minimaal één keer per maand gebruik van de zoekmachine. Daarmee is het bereik ten opzichte van 2006 met ruim dertien procentpunten vergroot. Het bereik van startpagina.nl heeft een verlies aan bezoekers en daalt tot bijna vijftig procent. De Nederlandse versie van Wikipedia groeit verder en heeft met een stijging van tien procentpunten een bereik van veertig procent behaald.

Wanneer het bereik op aanbiedersniveau wordt bekeken, valt op dat ondanks de daling in bereik bij startpagina.nl, het gezamenlijk bereik van alle sites van Sanoma verder is toegenomen tot zeventig procent (tabel 2). Dit wordt mede veroorzaakt door het succes van sites als nu.nl en web-log.nl.

Tabel 2
Bereik aanbieders

Met een bereik van 58 procent heeft Telegraaf Media Groep in 2007 meer gebruikers naar zich toe weten te trekken dan Microsoft Nederland, de nummer drie van 2006. Hiermee profileert de dagbladuitgever zich als multimediale aanbieder. Een eveneens flinke stijging is te vinden bij collega-uitgever PCM Uitgevers die in 2007 een bereik van 39 procent heeft en daarmee vrijwel op één lijn ligt met de organisatie achter Wikipedia, Wikimedia Foundation.

 

Nieuwssites

Globaal genomen gaat het goed met de Nederlandse nieuwssites. Vele hebben een flinke groei van het bereik. Koploper nu.nl heeft zijn bereik in 2007 vergroot met vier procentpunten (tabel 3). Daarnaast timmeren nieuwkomers nujij.nl, nu.tv, nufoto.nl en z.nu.nl hard aan de weg om hogerop te komen.

Tabel 3
Bereik Nederlandse nieuwssites

De populariteit van de nieuwssites is af te meten aan het grote aantal nieuwe sites dat er in 2007 bij is gekomen. De meeste hiervan hebben weliswaar een gering bereik, maar bijvoorbeeld z24.nl en nujij.nl komen toch uit het niets met een bereik van zeven procent.

De websites van de dagbladen de Volkskrant, AD en NRC Handelsblad, weten hun bereik met zes procentpunten te vergroten. Parool.nl daarentegen verliest bezoekers bij het toch al lage bereik in 2006.

Opvallend is de grote toename van het bereik van kranten.com, nieuwnieuws.nl en bndestem.nl. De drie sites weten hun bereik in 2007 meer dan te verdubbelen. Het bereik van news.google.nl daarentegen heeft met een verlies van anderhalf procentpunt te maken.

Deel deze pagina