Internet in 2014

Het deel van de bevolking dat gebruik maakt van het internet is verder toegenomen tot bijna 91 procent. De laptop en smartphone zijn daarbij de populairste apparaten. De populairste websites zijn voornamelijk afkomstig van Amerikaanse bedrijven: google.nl en -.com, youtube.com en facebook.com. Toegespitst op nieuwssites behalen nu.nl, nos.nl, telegraaf.nl en ad.nl alle een bereik van meer dan een derde.

 

Gebruik

Het aandeel van de Nederlandse bevolking dat in 2014 wel eens gebruikmaakt van het internet, neemt ten opzichte van 2013 met een halve procentpunt toe tot 90,7 procent.[1] Dit staat gelijk aan een surfpopulatie van ongeveer 12,8 miljoen mensen. Zij maken in 2014 per week veertien uur gebruik van het internet.

Tabel 1. Vanaf welk apparaat toegang tot internet (in procenten)

Type apparaat 2011 2012 2013 2014
Laptop/netbook 61,0 64,0 66,1 64,7
Mobiele telefoon/smartphone 27,3 37,2 49,3 56,8
PC 66,8 60,0 57,7 51,7
Tablet 7,6 17,9 35,1 42,8
Televisie met internettoegang 3,1 3,9 6,3 7,2

Bron data: Media Standaard Survey, leeftijd 13 jaar en ouder

In 2014 is de laptop/netbook het populairste apparaat voor internet: bijna twee derde van de gebruikers van dertien jaar en ouder wenden zich tot dit apparaat (tabel 1). De mobiele telefoon/smartphone is sterk in opkomst en volgt, net als de PC, met een aandeel van meer dan 50 procent.

 

Bereik

Vanaf medio 2013 onderzoekt VINEX het surfgedrag van de Nederlandse bevolking van zes jaar en ouder. De meestbezochte website in 2014 is google.nl (tabel 2). Deze site wordt gevolgd door de website van Facebook en de eveneens door Google aangeboden sites youtube.com en google.com. Al deze sites weten per maand meer dan twee derde van de Nederlanders van dertien jaar en ouder te trekken.

De top-30 telt vijftien sites die hun oorsprong in Nederland hebben. Van deze sites heeft marktplaats.nl de hoogste notering, maar deze site is in 2004 overgenomen door het Amerikaanse eBay. Marktplaats wordt maandelijks bezocht door meer dan de helft van de bevolking van dertien jaar en ouder. De sites nu.nl en ing.nl volgen.

Tabel 2. Top-30 websites in Nederland in 2014

Website Bereik (in procenten) Aanbieder Categorie
google.nl 82,6 Google Portal/zoekmachine
facebook.com 76,7 Facebook Sociaal netwerk
google.com 68,8 Google Portal/zoekmachine
youtube.com 66,6 Google Video’s
maps.google.nl 53,7 Google Portal/zoekmachine
marktplaats.nl 52,2 eBay Particuliere handel
whatsapp.com 50,5 Facebook Sociaal netwerk
nu.nl 46,9 Sanoma Group Nieuws en informatie
ing.nl 45,8 ING Groep Bank
gmail.com 45,5 Google Sociaal netwerk
wikipedia.org 43,9 Wikimedia Foundation Naslagwerk
bol.com 43,5 Ahold (online) Winkelen
facebookmessenger.com 40,8 Facebook Sociaal netwerk
nos.nl 39,4 Nederlandse Publieke Omroep Nieuws en informatie
rabobank.nl 39,2 Rabobank Bank
live.com 38,7 Microsoft Sociaal netwerk
buienradar.nl 37,2 Bertelsmann Nieuws en informatie
anwb.nl 34,8 ANWB Nieuws en informatie
telegraaf.nl 33,9 Telegraaf Media Groep Nieuws en informatie
ad.nl 33,9 De Persgroep Nieuws en informatie
ah.nl 32,4 Ahold (online) Winkelen
plus.google.com 27,7 Google Sociaal netwerk
play.google.com 26,7 Google Software
npo.nl 26,0 Nederlandse Publieke Omroep Nieuws en informatie
rtlnieuws.nl 24,9 Bertelsmann Nieuws en informatie
avrotros.nl 19,1 Nederlandse Publieke Omroep Nieuws en informatie
dumpert.nl 18,6 Telegraaf Media Groep Nieuws en informatie
microsoft.com 18,0 Microsoft Software
rtl.nl 17,9 Bertelsmann Nieuws en informatie
msn.nl 17,4 Microsoft Sociaal netwerk

Bron data: VINEX, 13 jaar en ouder
Peildatum: oktober 2014

In de top-30 van meestbezochte websites is de categorie ‘nieuws en informatie’ het best vertegenwoordigd: elf websites afkomstig van verschillende omroepen en uitgevers, maar ook van de ANWB, vallen in deze groep. Een andere veelvoorkomende categorie is ‘sociaal netwerk’.

 

Nederlandse nieuwssites en weblogs

De nieuwssite nu.nl heeft van de Nederlandse nieuwssites en weblogs de hoogste notering. In 2014 stemt 47 procent van de bevolking van dertien jaar en ouder maandelijks af op deze website (tabel 3). Andere sites die maandelijks een kwart van de bevolking weten te bereiken zijn nos.nl. telegraaf.nl, ad.nl en rtlnieuws.nl.

Tabel 3. Bereik Nederlandse nieuwssites en weblogs in 2014

Website (gerangschikt naar bereik) Bereik (in procenten, vanaf 5 procent)
nu.nl 46,9
nos.nl 39,4
telegraaf.nl 33,9
ad.nl 33,9
rtlnieuws.nl 24,9
volkskrant.nl 14,4
omroepbrabant.nl 12,1
nrc.nl 11,4
metronieuws.nl 10,0
dichtbij.nl 9,0
spitsnieuws.nl 5,9
rtvrijnmond.nl 5,9
zie.nl 5,5
nujij.nl 5,2
dft.nl 5,2
geenstijl.nl 5,1

Bron data: VINEX, 13 jaar en ouder
Peildatum: oktober 2014

In tegenstelling tot voorgaande rapportages in de Mediamonitor is deze keer bij het bereik zowel het gebruik via pc/laptop als het gebruik via smartphone en tablet meegenomen.

[1] MSS Media Standaard Survey 2014

Deel deze pagina