Internet in 2010

Het internet dat twintig jaar geleden nog in de kinderschoenen stond, is al lang niet meer alleen een medium voor innovatieve ‘early adopters’. In korte tijd hebben de toegankelijkheid, het gebruiksgemak en het nut van het wereldwijde web voor de burger een enorme groei doorgemaakt, waardoor het inmiddels niet meer is weg te denken uit het dagelijkse leven. Online de krant lezen, winkelen, televisiekijken, contacten onderhouden en praktische zaken opzoeken en regelen; veel aspecten uit zowel het zakelijke als het priv√©leven spelen zich in de digitale wereld af.

 

Maandbereik van domeinen

In een gemiddelde maand maakt meer dan driekwart van de Nederlanders gebruik van de Google-diensten google.nl en youtube.com: google.nl heeft een bereik van 90 procent en youtube.com van 76 procent. Daarnaast lijkt de meerderheid inmiddels een vaste portefeuille aan favoriete websites te hebben: sociale netwerksite hyves.nl, portal live.com, winkelsites bol.com en marktplaats.nl, weersite buienradar.nl en de naslagwerken van Wikipedia en De Telefoongids. Al deze sites hebben een bereik tussen 51 en 64 procent.

De website die nog net niet de helft van de Nederlanders bereikt, maar wel hard op weg is, is facebook.com. In 2010 had deze sociale netwerksite een bereik van 48 procent. Gezien de populariteit van Facebook over de grens is het waarschijnlijk dat het aandeel in Nederland de komende jaren verder zal toenemen.2 In 2010 was het bereik van de vergelijkbare website hyves.nl vijftien procentpunten hoger dan dat van facebook.com.

Volgens de eigen statistiekenpagina had de Nederlandse versie van wikipedia.org eind 2010 in totaal 650.000 inhoudelijke artikelen online. Een jaar eerder lag dit aantal nog 100.000 lager. Naast de Nederlandse variant kent het online naslagwerk 277 edities in verschillende talen. In Nederland bereikt de website per maand gemiddeld 54 procent van de Nederlanders van twaalf jaar en ouder.

Tabel 1
Bereik Nederlandse websites

Van de websites die er zowel in 2004 als in 2010 waren, laat google.nl door de jaren heen de grootste groei in bereik zien met een vergroting van 47 procentpunten. Bol.com volgt hierop met een verschil van 37 procentpunten. Thuiswinkelwebsite wehkamp.nl kent eveneens een aanzienlijke vergroting van het bereik met 23 procentpunten. Vanaf 2008 is de titel in handen van RFS Holding en is zich in het bijzonder gaan richten op online activiteiten. Om dit te benadrukken is de merknaam Wehkamp veranderd in Wehkamp.nl.

De enige website waarbij sprake is van een verminderd aantal bezoekers is startpagina.nl, dat sinds 1998 actief is op de Nederlandse markt. Het bereik van deze website daalde van 48 naar 37 procent.

 

Maandbereik van aanbieders

In 2004 was Sanoma Uitgevers met name dankzij startpagina.nl en ilse.nl de aanbieder met het grootste bereik, gevolgd door Microsoft en KPN. Intussen staat Google met google.nl en youtube.com bovenaan, gevolgd door Sanoma Uitgevers dat onder meer met nu.nl, startpagina.nl, kieskeurig.nl en schoolbank.nl nog steeds goed bezochte websites bezit. Het hoge bereik dat de overheidssites genereren, komt door de elektronische belastingaangifte van de Belastingdienst, maar ook doordat de websites van het KNMI en ABN Amro hieronder worden gerekend.

Tabel 2
Bereik aanbieders Nederlandse websites

Nieuwssites

Al vanaf de beginjaren van het internet hebben de al aanwezige nieuwstitels zich online gevestigd. De redacties van dagbladen en omroepen verzorgden naast het bestaande aanbod ook online nieuws. In 1999 kregen de titels concurrentie van een internet-only dienst: nu.nl. Met een redactie van twaalf mensen was het verrassend dat nu.nl in 2004 ongeveer hetzelfde bereik had als de internetsites afkomstig van twee van de grootste redacties in Nederland: telegraaf.nl en nos.nl. Deze drie grootste websites realiseerden destijds elk een bereik van achttien procent. Andere sites volgden op ruime afstand.

In 2010 waren deze drie websites nog steeds de nieuwstitels met het grootste bereik. Nos.nl heeft door de jaren heen het bereik met tien procentpunten vergroot, telegraaf.nl en nu.nl zijn nog verder gegroeid. Inmiddels zijn er meer titels die bij de top horen. De website van dagblad AD bereikt maandelijks bijna een kwart van de mensen van twaalf jaar en ouder. Volkskrant. nl en de Nederlandse nieuwssite van msn.com volgen met respectievelijk zeventien en veertien procent. Van alle opiniebladen is Elsevier de enige met een website dat een bereik hoger dan vijf procent behaalt. Dit bereik was in 2010 echter ten opzichte van 2007 licht gedaald.

Tabel 3 laat alleen de websites zien die in ieder geval in 2010 online waren en in dat jaar een bereik haalden van meer dan vijf procent. Hierdoor is niet inzichtelijk welke websites in de afgelopen jaren zijn verdwenen. Zo is de website dag.nl ondanks een redelijk bereik gestopt toen het gratis dagblad DAG ophield te bestaan. News.google.nl bestaat nog wel, maar het bereik is gedaald tot onder de vijf procent.

Tabel 3
Bereik aanbieders Nederlandse nieuwssites

Deel deze pagina