Internet in 2009

Bereik

Bij internetpagina’s wordt er in tegenstelling tot bij radio en televisie niet gekeken naar hoe lang iemand het medium benut, maar of iemand ten minste één keer per maand gebruik maakt van een bepaalde internetsite. In tabel 1 is het maandbereik van Nederlandse websites weergegeven.

In 2008 is gesignaleerd dat het bereik van de websites steeds stabieler wordt. In 2009 zet deze trend zich voort. Tegelijk hebben de websites in de top-10 ten opzichte van 2008 allemaal met een stijging in aandeel te maken. Ook in de rest van het overzicht zijn er nagenoeg geen dalers te vinden. Uitschieters qua toename zijn Bol en Wehkamp, die hun aandeel beide met 16 procentpunten vergroten.

De eerste positie is al jarenlang weggelegd voor google.nl. In 2006 neemt het bereik van deze website toe met 10 procentpunten, gevolgd door 13 procentpunten in 2007. De zoekmachine wordt in 2009 door bijna 9 van de 10 Nederlanders maandelijks ten minste één keer bezocht. Op nummer 2 staat nu voor het eerst YouTube. Hierbij dient opgemerkt te worden dat de tot eind 2008 gemeten afzonderlijke site nl.youtube.com niet meer bestaat en door youtube.com is vervangen. Op de derde plaats staat net als in 2008 de socialenetwerksite Hyves, met een bereik van 65 procent.

Door de bank genomen komen de productcategorieën portals/zoekmachines, thuiswinkelen en naslagwerken veel voor en zijn ook particuliere handel en banken goed vertegenwoordigd. Ook in eerdere jaren waren dit de belangrijkste categorieën.

Tabel 1
Gemiddeld maandbereik Nederlandse websites

Het meest opvallend is de toename van de overheidsites; dit aandeel is in 2009 met ruim 10 procentpunten toegenomen (tabel 2). Op aanbiedersniveau is de volgorde van grootste aanbieders nauwelijks veranderd. Met uitzondering van Hyves staan al jaren dezelfde aanbieders in de top-10: de Amerikaanse bedrijven Google, Microsoft en eBay, de uitgeverijen Sanoma (van onder meer nu.nl en startpagina.nl) en Telegraaf Media Groep en daarnaast nog de Publieke Omroep, KPN en de Telefoongids. Delta Lloyd heeft bol.com overgenomen en is daardoor de grootste nieuwkomer.

Tabel 2
Gemiddeld maandbereik aanbieders

Nieuwssites

Wanneer wordt ingezoomd op de Nederlandse nieuwssites en weblogs is te zien dat de ‘onlineonly’ nieuwsdienst nu.nl al jaren het beste bereik heeft (tabel 3). In 2005 was er nog een klein verschil met telegraaf.nl, maar in 2009 is dit verschil uitgegroeid tot 5 procentpunten. Op de derde plaats staat nos.nl. Bijna een op de vier Nederlanders maakt maandelijks gebruik van deze site.

Tabel 3
Gemiddeld maandbereik Nederlandse nieuwssites en weblogs

Het eerste verlies is te zien bij de website van NRC Handelsblad. Deze site beleefde in 2007 nog een behoorlijke groei in bereik, maar sindsdien is het bergafwaarts gegaan. In 2009 blijft het bereik tegen de 10 procent hangen. Verdere dalingen zijn te vinden bij kranten.com, nieuws.nl, elsevier.nl en nujij.nl.

De enige Nederlandse weblog met een bereik van meer dan vijf procent is geenstijl.nl. In 2008 is deze site voor het eerst in de tabel opgenomen met een toenmalig bereik van 12 procent, waardoor een zevende plaats werd ingenomen. In 2009 is dit aandeel evenwel gedaald tot 7,2 procent.

 

Internationale vergelijking

In tabel 4 is te zien wat bij acht verschillende landen de top-5 van bestbezochte websites is. In alle landen staat zowel de internationale als de lokale zoekmachine van Google in de top-5. Andere veel voorkomende websites zijn youtube.com en facebook.com. In Nederland is in plaats van facebook.com de soortgelijke website hyves.nl echter (nog) populairder. Duitsland is het enige land waar een particulierehandelsite in de top staat genoteerd.

Tabel 4
Top-5 van bestbezochte websites per land

Tabel 5 toont welke nieuwssites in de top-100 voorkomen. Buiten deze nieuwssites wordt er voor de nieuwsgaring onder meer ook gebruik gemaakt van portals waarop nieuws te vinden is en van websites die gericht zijn op een bepaald soort nieuws, zoals sport- of financieel nieuws. Deze groepen zijn niet meegenomen in het overzicht.

Nederland is met elf websites het land met de meeste nieuwssites in de top-100 van bestbezochte websites. Andere landen met een hoog aantal nieuwssites zijn Duitsland en de Verenigde Staten met respectievelijk tien en acht sites. De inwoners van Frankrijk en Spanje maken van de opgenomen landen het minste gebruik van algemene nieuwssites. Met name in Frankrijk is de eerste nieuwssite pas op plek 52 te vinden.

Tabel 5
Bestbezochte nieuwssites per land

In het Verenigd Koninkrijk zijn de zes sites die veelvuldig bezocht worden allemaal in de bovenste helft van de top-100 te vinden. De nieuwssite van de BBC heeft ten opzichte van de sites van de overige landen de hoogste notering: deze site staat in het Verenigd Koninkrijk op nummer vijf. Met uitzondering van Frankrijk is in alle landen een grotere spreiding te zien dan in het Verenigd Koninkrijk, met zowel sites boven- als onderin de top-100.

Op titelniveau is Nederland het enige land waar een ‘internet-only’-dienst bij de tien bestbekeken websites hoort. Daarnaast zijn de websites van dagblad De Telegraaf en de NOS populair. Moederbedrijf TMG komt vaker voor: op 33 met geenstijl.nl en op 45 met spitsnieuws.nl.

In de meeste landen komen de nieuwssites met name voort uit dagbladen. In Spanje en Italië is dit zelfs het enige genoemde medium. In Duitsland is eveneens veel interesse voor websites van printmedia, maar dan ook voor de websites behorende bij tijdschriften. Het Verenigd Koninkrijk noemt vijf dagbladen, maar hier wordt de lijst aangevoerd door de publieke BBC. Dat deze nieuwsdienst populair is, laat de notering op plek 56 in de Verenigde Staten zien. In dit land staan sowieso relatief veel websites in de ranglijst die bij televisieprogramma’s horen. Italië is met ANSA het enige land waar een persbureau in de top-100 staat.

Deel deze pagina