Internet in 2006

Het internet wordt anno 2007 massaal gebruikt voor zeer uiteenlopende doeleinden. Volgens onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek gebruikt bijna 85 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 12-75 jaar het medium minimaal één keer per maand. Binnen deze groep luistert of kijkt 35 procent naar radio of televisie via het internet. Daarnaast leest meer dan 40 procent van de Nederlandse internetters nieuwsberichten op het web.

 

Zoekmachines

In 2006 is Google net als in 2005 de zoekmachine met het grootste bereik (tabel 3.9). Een steeds uitgebreider dienstenaanbod zorgt er voor dat Google zijn positie in 2006 met elf procentpunten weet te verbeteren. Per maand komt bijna 67 procent van alle Nederlandse internetgebruikers minimaal eenmaal bij Google.

De ontwikkeling bij zoekmachines en portalen is een duidelijk voorbeeld van de diverse mogelijkheden van het internet. Zo is het mogelijk om via de website van Google een route te plannen, nieuws te lezen, afbeeldingen te zoeken, een agenda te beheren of e-mail te versturen. De bereikcijfers geven een indicatie van alle bezoekers van Google. Om te weten hoeveel mensen  de zoekfunctie gebruiken, kan er dus niet alleen naar deze cijfers gekeken worden. De Search Engine Monitor, een nationaal onderzoek van het Search Engine Mediabureau Checkit, vraagt sinds 2002 of de Nederlandse respondent wel eens gebruik maakt van een van de vijf grote zoekmachines (tabel 1). Geconstateerd kan worden dat de zoekfuncties van Ilse, MSN, Yahoo en Lycos in de afgelopen vier jaar in Nederland steeds minder gebruikt worden en dat vooral Google veel bezoekers trekt.

Tabel 1
Gebruik zoekmachines
 

Bereik

Ook al heeft Google het grootste bereik, Wikipedia is van 2005 op 2006 het meest gegroeid in bereik: van 13,4 naar 30,3 procent (tabel 2). In 2006 heeft één op de drie internetgebruikers van twaalf jaar en ouder minimaal één keer per maand gebruik gemaakt van dit online naslagwerk. Sinds de start van de Nederlandstalige Wikipedia is het aantal artikelen snel toegenomen: van minder dan 10.000 begin 2003 tot 300.000 artikelen begin 2007. Daarmee is de Nederlandse versie de op vijf na grootste editie van de wereld.

Tabel 2
Bereik Nederlandse websites

Marktplaats.nl en ebay.nl, de twee websites van het bedrijf eBay, hebben eenzelfde soort functie en zijn daarmee concurrenten van elkaar. Marktplaats.nl heeft tot nu toe het grootste Nederlandse bereik: in 2006 komt één op de twee internetgebruikers minimaal één keer per maand op deze website. Het bereik van ebay.nl blijft met 26 procent ongeveer gelijk aan het bereik van 2005.

Msn.nl en msn.com worden in tabel 3.2 apart genoemd. De reden hiervoor is dat op de eerste voornamelijk webcontent te zien is, terwijl op msn.com verschillende webdiensten worden aangeboden. In de praktijk zijn msn.nl en msn.com niet meer te scheiden aangezien een bezoeker van msn.nl meteen naar nl.msn.com wordt doorgestuurd. Wanneer er van het hoogste bereik van beide sites wordt uitgegaan dan neemt het bereik iets toe.

Opvallend is dat zeer diverse aanbieders een hoog bereik behalen (tabel 3). Zo zijn het niet alleen websites van softwarebedrijven, maar ook van uitgevers, de overheid, KPN en ING die relatief veel Nederlandse internetgebruikers bereiken. 

Tabel 3
 Bereik aanbieders

Nieuwssites

Nieuwssites profiteren ook in 2006 van het toenemend aantal internetgebruikers (tabel 4). Nu.nl is erin geslaagd zijn toppositie te versterken met 6 procentpunten en heeft met een nieuwe televisiesite (nu.tv) in 2006 een bereik van 2,4 procent. De afstand tussen nu.nl en de websites van de Telegraaf Media Groep en de NOS (inclusief teletekst) is vergeleken met 2005 groter geworden. De grootste procentuele toename laat elsevier.nl zien: het bereik van deze site is in 2006 verdubbeld.

Tabel 4
Bereik Nederlandse nieuwssites

In 2006 zijn er vier nieuwe nieuwssites bijgekomen. Allereerst Google Nieuws, dat na de lancering op 26 januari 2006 met een bereik van 6 procent een goede start heeft gemaakt. Het ANP-nieuws via MSN en de aan Geenstijl gerelateerde site nieuwnieuws.nl bereiken in 2006 gemiddeld per maand meer dan 2 procent van de internetgebruikers.

Deel deze pagina