Internet in 2005

Het multifunctionele internet is sinds de introductie uitgegroeid tot een infrastructuur die massaal wordt gebruikt. Volgens Trendbox is het percentage Nederlanders dat minimaal één keer per week gebruik maakt van internet gestegen van 66 procent in 2004 naar 70 procent in 2005. Zowel het aantal gebruikers, de tijdsbesteding, het aanbod en de mediabestedingen zijn opnieuw toegenomen.

 

Bereik

Zoals het televisieaanbod wordt gevormd door een groot aantal programma’s, bestaat internet uit een veelvoud aan internetpagina’s. Het bereik wordt bij internet gedefinieerd als het percentage gebruikers van dit platform. Het gaat hierbij om een gemiddeld maandbereik, gemeten onder alle Nederlanders van 12 jaar en ouder, ongeacht of ze thuis internet hebben of niet.

Tabel 1 laat de ontwikkeling zien voor enkele internetpagina’s, die gemiddeld ten minste één keer per maand door de Nederlander worden bezocht. Het Nederlandse televisielandschap telt een beperkt aantal op Nederland gerichte zenders met een specifieke programmering. Deze vorm van ‘packaging’ ontbreekt op internet; websites en afzonderlijke pagina’s worden niet op voorgestructureerde wijze aangeboden. Dit verklaart waarom met name portals van internetproviders en zoekmachines zo’n groot bereik hebben. Sinds het begin van de meting blijken zoekmachines de meest bezochte internetpagina’s. Google is in 2005 voor het eerst de pagina  met het grootste bereik. Het aanbod van diensten is steeds verder uitgebreid: naast een zoekmachine biedt google.nl sinds januari 2006 ook nieuws. Onder de zoekmachines zijn echter ook verliezers. Het bereik van Ilse neemt af; zelfs een toename van het aantal internetgebruikers kan deze ontwikkeling niet tegenhouden.

Tabel 1
Bereik Nederlandse websites

Van een netwerk waarover mensen grotendeels belangeloos informatie verspreiden, is de aard van internet commerciëler geworden. Internet lijkt steeds meer op een elektronische vrijmarkt: met name particuliere handel is aanzienlijk toegenomen. Zo trekt Marktplaats (eind 2004 over genomen door eBay) 13 procent meer bezoekers dan het voorgaande jaar. Ook het bereik van eBay groeit met acht procent. Speurders, de relatief jonge website voor kleine advertenties van De Telegraaf, komt vanuit het niets meteen op 27 procent. Professionele internetwinkels, zoals Bol en Wehkamp, laten nog steeds toename zien, al stijgt het bereik elk jaar wel minder sterk.

Dit komt doordat internetwinkels vaak al langere tijd actief zijn op internet, waardoor ze de sterkste groeifase al achter de rug hebben. Ook banken profiteren van de commercialisering van internet. De Postbank heeft in 2005 met 32,2 procent het grootste bereik met haar website. Ook de Rabobank (24,2 procent) en de ABN AMRO (19 procent; niet in tabel 1) hebben dankzij de verbreiding van internetbankieren een hoog bereik. Van websites op het gebied van vervoersinformatie voor auto (ANWB) of openbaar vervoer (NS) wordt ook door een groot deel van de Nederlandse bevolking gebruik gemaakt, evenals de e-mailservice van MSN (Hotmail). Algemeen nieuws (Nu, Telegraaf) heeft een belangrijke, maar niet centrale positie op internet.

Waar tabel 1 inzicht geeft in het bereik van Nederlandse websites, laat tabel 2 de ontwikkeling zien van het bereik van de grootste aanbieders in de afgelopen vijf jaar. Dit betreft het geaggregeerde bereik van alle Nederlandse websites, behorend tot één aanbieder.

Tabel 2
Bereik aanbieders Nederlandse websites

De websites van uitgever Sanoma worden sinds 2003 het beste bezocht. Hiertoe behoren onder andere de zoekmachines Startpagina en Ilse en de nieuwssite Nu.nl. Als website met het hoogste bereik in 2005, stijgt de aanbieder achter google.nl naar de tweede positie. Veilingsite eBay belandt in de top vijf na de overname van concurrent Marktplaats in 2004. Van de aanbieders met het grootste bereik in 2001 beschikken alleen Microsoft en de Nederlandse  overheid over een positie bij de bovenste vijf. De overige drie, achtereenvolgens KPN, de Publieke Omroep en De Telegraaf, staan nog wel in de top tien.

 

Nieuwssites

Tabel 3 laat het bereik van de Nederlandse nieuwssites zien. Nieuwspagina’s hebben sinds langere tijd een plek binnen het aanbod van websites verworven. Ondanks dat vrijwel alle nieuwspagina’s er qua bereik op vooruit zijn gegaan, is de groei minimaal. In 2005 heeft Sanoma’s Nu.nl de koppositie overgenomen van Telegraaf.nl. De Publieke Omroep behoudt de derde en vierde plaats met respectievelijk Nos.nl en Teletekst.nos.nl. Indien rekening wordt gehouden met zusterpagina’s Dft.nl en I-telegraaf.nl, dan valt het bereik van de Telegraaf hoger uit. Nu.nl, Telegraaf. nl en Zoomin.tv (voorheen ‘Ftv.nl’, de enige aanbieder van audiovisueel nieuws uitsluitend via internet) laten de grootste toename zien. Nieuwkomer Elsevier bereikt meteen een redelijk deel van de Nederlandse bevolking per maand.

Tabel 3
Bereik Nederlandse nieuwssites

Voor persproducten is een vergelijking mogelijk tussen het maandbereik van de nieuwssites en het gemiddelde dagbereik van de papieren versie. Deze vergelijking zegt iets over hoe goed de online-versie ten opzichte van de papieren versie scoort. De Telegraaf, de overige landelijke kranten (hier vooral NRC) en ook het Parool en Elsevier zijn er in 2005 in geslaagd met de onlineversie in relatie tot hun papieren tegenhanger vele Nederlanders te bereiken. Andere populaire dagbladen zoals het AD en de gratis kranten Metro en Sp!ts scoren hier relatief gering. Dit geldt ook voor een groot deel van de regionale dagbladen.

Deel deze pagina