TMG in 2016

Peildatum: 31 december 2016

 

Voornaamste gebeurtenissen in 2016

  • In 2016 komt een samenwerking met Talpa op het gebied van radio en OTT van de grond. Door de verruiming van de eigendomsbeperking voor landelijke commerciële radiostations per 1 januari 2016 wordt dit mogelijk: aanbieders mogen hun aanbod van twee (landelijke) FM-kavels uitbreiden naar vier. Op 30 september gaan de radiostations Sky Radio en Veronica van TMG met de radiostations Radio 10 en Radio 538 van Talpa samen in één bedrijf. Talpa heeft een belang van 73 procent in Talpa Radio Holding BV, TMG heeft een minderheidsbelang van 23 procent. Talpa heeft daarmee uitsluitende zeggenschap over de radiozenders. Het bedrijf gaat vanaf begin 2017 verder onder de groepsnaam Talpa Radio.
  • Om de digitale positie verder uit te breiden, gaat TMG met ingang van 1 januari van start met TMG Digital. In deze nieuwe businessunit zijn alle niet-titelgebonden digitale activiteiten ondergebracht. Het gaat daarbij om activiteiten als Groupdeal en Speurders, maar ook om Relatieplanet, dat TMG eerder nog wilde verkopen.
  • Begin oktober wordt bekend dat er gewerkt wordt aan een digitaal videoplatform onder de naam Telegraaf VNDG, met ruimte voor onder meer on demand nieuws, sport en entertainment. Het platform wordt uiteindelijk in april 2017 gelanceerd.
  • Eind 2016 wordt bekend dat het Belgische Mediahuis TMG over wil nemen. Na een overnamestrijd met John de Mol wordt TMG uiteindelijk medio 2017 overgenomen door Mediahuis NV en VP Exploitatie NV.

 

Grootaandeelhouders (>10 procent)

Van Puijenbroek, 41,3 procent van de aandelen via Bech NV.

Gewone aandelen: Bech N.V. (VP Exploitatie N.V.) 33,9%, Certificaten: Bech N.V. (VP Exploitatie N.V.) 7,4%, Dasym Investment Strategies BV 20,1%.

 

Raad van bestuur

G.J.E. van der Snoek (CEO) en L.N.J. Epskamp (CFO)

 

Omzet

2016: 421 miljoen euro (2015: 452,4 miljoen euro)

 

Winst/Nettoresultaat

2016: 1,6 miljoen euro (2015: -23, 6 miljoen euro)

 

Aantal FTE (gemiddeld)

2016: 1.790 (2015: 2.023)

 

Opbrengsten (percentage ten opzichte van de totale omzet)

Landelijke Media: 47,9 procent, TMG digital: 8,3 procent, Holland Media Combinatie: 22,1 procent, Keesing Media Group: 17,4 procent

 

Jaarverslag

2016

 

Voornaamste aanbod

[wpdatatable id=36]

Bron data: NOM/Intomart GfK/NLO

 

Eigendomsverhoudingen

 

Hoogste concernrelatie buitenland Hoogste concernrelatie binnenland Laagste concernrelatie binnenland Voornaamste aanbod Eigendom TMG
n.v.t.
Telegraaf Media Groep NV
TMG Landelijke Media BV
Privé 100%
Vrouw 100%
Autovisie 100%
De Telegraaf 100%
Metro 100%
Holland Media Combinatie BV
Noordhollands Dagblad 100%
Haarlems Dagblad 100%
IJmuider Courant 100%
De Gooi- en Eemlander 100%
Metro 100%
TMG Digital BV
daskapital.nl 100%
geenstijl.nl 100%
dumpert.nl 100%

Deel deze pagina