TMG in 2009

Aandeelverhoudingen

Sinds jaar en dag is de belangrijkste aandeelhouder in Telegraaf Media Groep (TMG) de familie Van Puijenbroek die met 32,5 procent van de aandelen de feitelijke controle over het bedrijf heeft. Bovendien kent TMG een prioriteitsaandelen-constructie als gevolg waarvan het bedrijf niet zomaar kan worden gesplitst of overgedragen. Een andere aandeelhouder is beleggingsmaatschappij Cyrte Investments (Cyrte) die via Dasym Investments II een belang in TMG heeft. Ook Ramphastos Investments, een beleggingsmaatschappij in handen van Marcel Boekhoorn, heeft een belang in TMG (5 procent).

In januari 2009 wordt bekend dat beleggingsmaatschappij Cyrte zijn aandelenbelang in TMG via Dasym Investments II heeft uitgebreid naar 20,06 procent, bijna een verdubbeling van zijn eerdere aandeel. Cyrte neemt later in het jaar nog de online winkel Bol.com over van het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann AG.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

Vanaf juni 2009 verschijnen geselecteerde berichten uit Sp!ts, uitgegeven door TMG-dochter BasisMedia, op een aparte pagina in de huis-aan-huis bladen van HDC Media. De pagina getiteld Sp!tsweek verschijnt in twaalf huis-aan-huisbladen en bevat een terugblik op de vorige week, een vooruitblik en een sportrubriek.

Meest beeldbepalend in 2009 zijn uiteraard de twee initiatieven tot oprichting van een publieke omroepinstelling die beide gelieerd zijn aan TMG. WNL en PowNed, dat is voortgekomen uit GeenStijl, het weblog van TMG-dochter News Media (GS Media BV), krijgen eind 2009 van minister Plasterk een voorlopige erkenning en zullen in september 2010 zendtijd op de publieke netten gaan vullen. In overeenstemming met het advies van het Commissariaat voor de Media moesten de aspirant-omroepen een onafhankelijke positie innemen ten opzichte van TMG, een voorwaarde waaraan zij gevolg hebben gegeven door de banden met TMG verder te ontvlechten.

 

Stopgezette activiteiten en deelnemingen

In december 2009 valt wegens tegenvallende advertentie-inkomsten het doek voor de Telegraaf op Zondag. De zondageditie van de Telegraaf zag het levenslicht in april 2004 en was daarmee de langstlopende zondagkrant. Met het verdwijnen van de Telegraaf op Zondag verliest Nederland zijn laatste zondagkrant, nadat in januari 2009 al de zondageditie van De Twentsche Courant Tubantia was stopgezet. Nederland is daarmee een van de weinige landen in Europa waar geen zondagkrant wordt uitgegeven.

Net als in het voorafgaande jaar worden ook in 2009 activiteiten die wat verder afliggen van de kernactiviteiten afgestoten. In mei 2009 worden de twee jongeren community-sites sugababes. nl en superdudes.nl verkocht aan Swiggle, een internetonderneming opgericht door de bedenkers van Sugababes. Ook verkoopt TMG zijn meerderheidsbelang in het bedrijf Media Librium. Media Librium houdt zich bezig met narrowcasting en maakt producties voor ondermeer de schermen in de McDonalds-filialen en de bussen van vervoerbedrijf Veolia. Het mannenblad FHM wordt door de Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG) van de hand gedaan en overgenomen door Free Media Group, uitgever van het concurrerende blad Esquire. Ook wordt een deal gesloten over de verkoop van vier andere tijdschriften (Residence, Elegance, Hitkrant en CosmoGirl) aan de Britse uitgever Pelican Magazines Hearst.

In het kader van kostenbesparingen besluit de TMG-directie in 2009 ook dat de redacties van dagblad de Gooi- en Eemlander en huis-aan-huisblad de Gooi en Eembode structureel moeten gaan samenwerken. De samenwerking tussen beide bladen, uitgegeven door TMG-dochter HDC (Hollandse Dagbladcombinatie), moet in ieder geval plaatsvinden gedurende een pilotperiode van twee jaar.

Begin november eindigt het recht van de Sky Radio Group, de radiodivisie van TMG, op het voeren van het merk TMF waardoor TMF HitRadio, dat eerder nog TMF Radio heette, per 1 november 2009 is omgedoopt tot HitRadio.

 

Financiële positie

De financiële crisis heeft uiteraard ook de jaarcijfers van TMG niet onberoerd gelaten. Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2009 laat voorzitter van de Raad van Bestuur Ad Swartjes weten dat de omzet bijna 615 miljoen euro bedroeg, een daling van 70 miljoen euro ten opzichte van 2008. Deze teruggang is vooral te wijten aan dalende advertentie-inkomsten ten gevolge van de zware recessie. Het genormaliseerd bedrijfsresultaat (EBITA) bedroeg 49,6 miljoen euro, een teruggang vergeleken met het jaar ervoor toen het bedrijfsresultaat 62 miljoen euro bedroeg. TMG heeft de verliezen weten te beperken door een forse bezuiniging op de personeelskosten. Omdat het belang in ProSiebenSat.1 sterk werd opgewaardeerd naar 56 miljoen euro kon een positief nettoresultaat van ruim 69 miljoen euro worden genoteerd. De resultaten over 2008 werden nog sterk gedrukt door de waardedaling van de aandelen in ProSiebenSat.1 Media AG waardoor TMG een groot bedrag moest afboeken van zijn belang in de moedermaatschappij van SBS. De koers van het aandeel beleefde een historisch dieptepunt van 0,90 euro per aandeel begin 2009, maar is inmiddels weer opgeklommen naar een bedrag boven de 10 euro.

Bij Telegraaf Media Nederland zijn ten gevolge van prijsverhogingen de oplageopbrengsten toegenomen en inmiddels hoger dan de advertentieopbrengsten. Verder stegen de opbrengsten uit de digitale activiteiten. De dagbladen van HDC Media en de huis-aan-huisbladen hebben ook te lijden gehad onder dalende advertentie-inkomsten, evenals BasisMedia, uitgever van Sp!ts, dat zich geconfronteerd zag met een grote afname in personeelsadvertenties.

Sky Radio Group (Sky Radio, Radio Veronica, Classic FM en Hitradio) draaide voor het eerst sinds jaren een verlies van 6 miljoen euro netto, terwijl het de afgelopen jaren nog gerekend werd tot de goed winstgevende radiozendergroepen van Nederland. Ook het bedrijfsresultaat (na betaling van FM-licenties) was negatief. De negatieve resultaten zijn vooral toe te schrijven aan een sterke daling van de reclame-inkomsten (18 procent) terwijl het personeelsbestand intact is gebleven. Opsteker voor de radiotak van TMG is dat de overheid voornemens is de FM-licenties van Sky Radio en Radio Veronica en andere commerciële radiostations met zes jaar te verlengen tot minimaal 2017. Officiële besluitvorming hierover, inclusief de te bepalen licentiebedragen, dient nog plaats te vinden.

Deel deze pagina