TMG in 2008

Aandeelverhoudingen: Boekhoorn en Cyrte vergroten belang

In het voorjaar van 2008 wordt bekend dat Ramphastos Investments, de investeringsmaatschappijvan Marcel Boekhoorn, een belang van 5 procent in Telegraaf Media Groep NV (TMG) heeft opgebouwd. In het bijbehorende persbericht laat Boekhoorn weten dat TMG aantrekkelijk gewaardeerd is en dat de winstgevendheid van het bedrijf voor verbetering vatbaar is. Later komt naar buiten dat Boekhoorn, eigenaar van het verlieslijdende gratis dagblad De Pers, meerdere pogingen heeft gedaan om het dagblad te verkopen aan TMG. Deze heeft echter geen interesse wegens de verliezen van de gratis krant. Begin januari 2009 meldt beleggingsmaatschappij Cyrte Investments (Cyrte) bij de Autoriteit Financiële Markten dat zijn aandelenbelang in TMG via Dasym Investments II is uitgebreid naar 20,06 procent. Dit betekent bijna een verdubbeling van het eerdere belang van 10,3 procent. Cyrte is een investeringsfonds waarin o.a. John H. de Mol, ABN Amro Merchant Bank, PGGM en NIB Capital participeren en dat door Delta Lloyd Asset Management wordt beheerd.Overigens kent TMG een prioriteitsaandelen-constructie als gevolg waarvan het bedrijf niet zomaar kan worden gesplitst of overgedragen. Praktisch heeft de familie Van Puijenbroek met 32,5 procent van de aandelen de controle over het bedrijf.

Sky Radio Group, of eigenlijk Sienna Holding zoals dit bedrijfsonderdeel officieel heet, is voor 85,9 procent in handen van TMG. Onder deze groep vallen Sky Radio, Radio Veronica, TMF HitRadio en 70 procent van Classic FM. In 2008 werd Sky Radio Group volledig eigenaar van TMF HitRadio dat tot 3 april 2009 TMF Radio heette. MTV Networks stootte haar 50 procent belang omstreeks november af.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen: meer regionieuws

Nadat in 2007 twee televisiestudio’s in gebruik zijn genomen, wordt via het Telegraaf Productiehuis steeds meer audiovisuele content geproduceerd. Op de website van De Telegraaf worden vanaf december 2008 programma’s van misdaadverslaggever John van den Heuvel aangeboden.

TMG heeft sinds maart 2006 een belang van veertig procent in News Media (GS Media BV) dat redactioneel verantwoordelijk is voor de sites geenstijl.nl, dumpert.nl en spitsnieuws.nl. In april 2008 verzilvert TMG de optie om de resterende aandelen over te nemen en is daarmee volledig eigenaar geworden van deze populaire websites.

Op 1 februari 2008 neemt TMG van Argo Press de activa met huis-aan-huisbladen over waaronder het Amsterdams Stadsblad. TMG herdoopt de uitgeverij weer tot WeekMedia, de naam die de uitgever ook droeg toen hij in 2003 door Het Parool werd verkocht. WeekMedia wordt ondergebracht bij de Holland Combinatie, de huis-aan-huisbladenuitgeverij van TMG die daarmee de enige uitgever van huis-aan-huis weekbladen in Amsterdam en omgeving is geworden. In september 2008 neemt de Holland Combinatie twee uitgeverijen over van Nederlandse Weekbladen Groep BV. Het gaat om Jansen Pers Postiljon Uitgeverij (JPPU) en Weekbladen Groep Midden Nederland (WGMN) die in Zuid-Holland en Utrecht huis-aan-huisbladen uitgeven met in totaal een wekelijkse oplage van 550.000 exemplaren.

Begin 2008 neemt TMG via haar dochter Telegraaf Media Nederland een belang van zeventig procent in WebRegio Media. WebRegio Media is uitgever van webregio.nl, dat via zeven regionale internetportalen nieuws aanbiedt. De acquisitie past in de strategie van TMG om op verschillende geografische niveaus als nieuwsleverancier actief te zijn. De websites van de wekelijkse huis-aan-huisbladen van WeekMedia worden opgeheven en ondergebracht bij webregio.nl. In maart 2008 start De Telegraaf met een regionale e-mailnieuwsbrief onder de titel RegioSelect. Abonnees kunnen daarbij aangeven voor welke gemeente zij nieuws willen ontvangen. AD Nieuwsmedia, uitgever van het AD, is van mening dat het Telegraaf-initiatief te veel leunt op de content van de regionale edities van het AD en begint in augustus een rechtszaak wegens schending van auteursrechten. In februari 2009 komt er een schikking nadat De Telegraaf haar nieuwsdienst op onderdelen heeft aangepast. Dit is reden voor AD Nieuwsmedia om de procedure bij de rechtbank in te trekken.

Begin 2009 wordt een overeenkomst gesloten tussen het GVB Amsterdam en BasisMedia BV, uitgever van Sp!ts. De uitgever, volledig eigendom van TMG, breidt hiermee zijn narrowcasting activiteiten uit naar de circa 1300 schermen in de Amsterdamse trams.Vlak daarna starten zowel De Telegraaf als Sp!ts met een wekelijkse bijlage over Amsterdam. De bijlagen van beide kranten zijn niet identiek maar de redacties werken wel nauw samen.

 

Organisatorische wijzigingen: drie kerndivisies

TMG is overgegaan tot een reorganisatie waarbij de aparte divisie Digitale Media is opgeheven.De digitale activiteiten zijn nu verspreid over de drie operationele groepen binnen het concern: Telegraaf Media Nederland, Sky Radio Group (Sienna Holding BV) en Keesing Media Group. Laatstgenoemde is uitgever van denksportmedia. Onder Telegraaf Media Nederland vallen zowel het betaalde dagblad De Telegraaf als de gratis titel Sp!ts, een aantal lokale huis-aan-huisbladen, regionale dagbladen en een aantal tijdschriften. In 2008 heeft TMG haar missie opnieuw gedefinieerd. ‘Ordening van een breed multimediaal consumentenaanbod’ is voortaan het kerndoel van TMG.

 

Stopgezette activiteiten en deelnemingen: TMG stoot tijdschriften af

In het najaar van 2008 wordt bekend dat TMG af wil van zijn meerderheidsbelang in Media Librium. Media Librium houdt zich bezig met narrowcasting en maakt producties voor ondermeer de schermen in de McDonalds-filialen en de bussen van vervoerbedrijf Veolia waarvoor TMG het nieuws levert. Dit voornemen past in het streven van TMG naar kostenreducties enhet afstoten van niet-kernactiviteiten. In juli 2007 breidde TMG het belang in Media Librium nog uit naar 84 procent.

Begin 2009 besluit TMG haar schaalgrootte in de tijdschriftendivisie Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG) te verkleinen. Volgens TMG zijn er geen mogelijkheden meer om op eigen kracht te groeien. Om ‘voldoende rendement te behalen’ was de keuze ofwel groeien door acquisitie, ofwel inkrimpen. Daarop wordt een deal gesloten over de verkoop van vier tijdschriften (Residence, Elegance, Hitkrant en CosmoGirl) aan de Britse uitgever Pelican Magazines Hearst. De verkoop van de bladen FHM, JAN en Motoplus bevindt zich in de afrondende fase. De bladen Privé, Vrouw en Autovisie blijven wel onderdeel van TMG-dochter Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG) omdat ze volgens het TMG-jaarverslag nauw verbonden zijn met de krant De Telegraaf.

In november 2008 maakt TMG bekend een aantal internationale bedrijfsonderdelen af te willen stoten. De verkoop van de activiteiten van TMG in Zweden is afgerond terwijl in Oekraïne de digitale activiteiten zijn verkocht en de uitgifte van twee tijdschriften is beëindigd. De uitgave van de gratis krant Obzor is ook gestaakt. Er vinden nog onderhandelingen plaats over de verkoop van het resterende tijdschriftenpakket.

Sky Radio Group verkoopt eind 2008 haar belang in het Duitse Sky Radio Hessen, dat sinds augustus 2008 onder de naam Radio Bob! uitzendt, aan het Duitse Regiocast. Het belang van Sky Radio Group was eind 2007 al afgebouwd tot 51 procent.

 

Financiële positie: recordverlies door afboeking belang in ProSiebenSat.1

Het jaar 2007 was nog een topjaar voor TMG met een recordwinst van ruim 400 miljoen euro dankzij boekwinsten op de verkopen van de deelnemingen in SBS Broadcasting SARL en Koninklijke Wegener NV. De omzet steeg in dat jaar naar 738,8 miljoen euro. Het contrast kon een jaar later niet groter zijn toen TMG zijn cijfers over 2008 bekend maakte. Er waren al de nodige voortekenen. Na afloop van het eerste kwartaal in 2008 wordt een personeelstop afgekondigd en de directie laat weten dat verliesgevende dan wel niet voldoende winstgevende bedrijfsonderdelen moeten worden afgestoten. Na het bekend worden van de halfjaarcijfers worden de eerder uitgesproken verwachtingen over rendementen bijgesteld. Bij de nieuwjaarsrede in 2009 laat voorzitter van de Raad van Bestuur van TMG Ad Swartjes weten dat de boekverliezen op deelnemingen zullen drukken op de resultaten over 2008. Bij de presentatie van de definitieve jaarcijfers worden de voorspellingen bewaarheid en blijkt TMG in 2008 een nettoverlies van 360,8 miljoen euro te hebben geleden.

Dit recordverlies is voornamelijk te wijten aan de aandelendeal inzake ProSiebenSat.1 Media AG. TMG was de verplichting aangegaan om voor een eerder vastgestelde prijs van 378 miljoen euro 12 procent van de aandelen met stemrecht te kopen, nadat ze in 2007 een belang van 20 procent in SBS Broadcasting SARL had verkocht. Dit komt overeen met een economisch belang van 6 procent in ProSiebenSat.1 Media AG. Op het moment van de koop in augustus 2008 was de waarde van het ProSiebenSat.1-aandelenpakket echter veel lager dan de prijs die in maart 2007 was overeengekomen. Hierdoor moest TMG een bedrag van 185 miljoen euro afboeken op zijn belang in het Duitse mediaconcern. Wegens de tegenvallende resultaten over 2008 zal ProSiebenSat.1 Media AG geen dividend uitkeren. TMG zou gelet op zijn belang vorig jaar nog recht hebben gehad op 16,4 miljoen euro aan winstuitkeringen.

Volgens het TMG-jaarverslag bleef in 2008 de groei van reclame-inkomsten bij Sky Radio Group door de economische omstandigheden achter bij de verwachtingen. Niettemin noemt het bedrijf het bedrijfsresultaat “bevredigend”. In 2008 was voor Sky Radio Group de Nederlandse omzet 51,03 miljoen euro; het operationeel bedrijfsresultaat bedroeg 819.000 euro. Het resultaat voor amortisatie na betaling van de etherlicentievergoedingen, bedroeg 13,5 miljoen euro. De cijfers zijn niet vergelijkbaar met die over 2007 vanwege de afgestoten Duitse activiteiten.

Deel deze pagina