TMG in 2007

Van TMG, PCM en Wegener (Mecom), drie mediabedrijven die van origine het uitgeven van dagbladen als kernactiviteit hebben, profileert vooral TMG zich als multi- en crossmediale onderneming. Ook in 2007 worden de activiteiten op het terrein van televisie en internet verder uitgebreid. Zo neemt TMG in oktober 2007 een belang van 75 procent in de productiebedrijven Pilarczyk Mediagroep B.V. (PMG) en Carmichael & Pilarczyk B.V. (C&P). Deze producenten zijn gespecialiseerd in het maken van televisieprogramma’s over auto’s en het maken van bedrijfsfilms en commercials voor de auto-industrie. TMG beoogt redactionele en commerciële samenwerking met de producenten en een versterking van zijn positie op de adverteerdersmarkt binnen de autobranche. Ook op het vlak van de zogeheten narrowcasting, uitzendingen op schermen binnen openbare ruimtes of bedrijven, heeft de uitgever nieuwe activiteiten ontplooid. In juli 2007 heeft TMG zijn belang in het in narrowcasting gespecialiseerde bedrijf Media Librium uitgebreid naar 84 procent. Media Librium maakt producties voor de schermen in de McDonaldsfilialen, waarbij TMG het nieuws voor zijn rekening neemt. Sinds mei 2007 produceert TMG via de krant Sp!ts ook de content voor Librium.TV in de bussen van vervoerbedrijf Veolia.

In 2007 neemt TMG twee televisiestudio’s in gebruik en manifesteert de uitgever zich steeds meer als producent van audiovisuele content die via allerlei digitale platforms wordt aangeboden. Zo produceerde het Telegraaf Productiehuis de sportprogramma’s ‘Schaatser van het Jaar’ en ‘Ajax Missie Kaapstad’. Beide uitgezonden door de TROS.

User generated content, informatie geleverd door particulieren, wordt door steeds meer mediabedrijven gezien als mogelijkheid om iets toe te voegen aan hun producten. TMG lanceert in 2007 wuz.nl, geïnspireerd op de rubriek ‘Wat u zegt’ uit De Telegraaf. Op deze site kunnen consumenten zelf nieuws, in de vorm van tekst of video, publiceren. De beste bijdragen maken kans op publicatie in de krant of aandacht in het programma Hart van Nederland.

In april 2007 doet TMG zijn belang van 24 procent in Wegener voor bijna 160 miljoen euro over aan de Britse investeerder Mecom. Medio 2007 breidt TMG zijn belang in Sky Radio Group (inclusief de radiozenders Radio Veronica en Classic FM) uit van 28 naar 85 procent. TMG heeft in 2007 zijn deelneming van 20 procent in SBS Broadcasting S.à.r.l., het moederbedrijf van SBS, verkocht voor 433 miljoen euro aan ProSiebenSat.1, de nieuw gevormde combinatie van ProSiebenSat.1 Media AG en SBS Broadcasting S.à.r.l. Onderdeel van de deal was de optie van TMG om in augustus 2008 12 procent van het aandelenkapitaal met stemrecht in ProSiebenSat.1 te kopen. Deze optie met verplicht karakter, een zogeheten ‘call optie’, komt TMG duur te staan. De uitgever is namelijk verplicht de eerder overeengekomen prijs van 378 miljoen euro te betalen, terwijl geschat wordt dat de aandelen in een jaar tijd 150 tot 200 miljoen euro in waarde zijn gedaald. Hiermee stevent de uitgever af op een recordverlies over 2008, waar een jaar eerder nog een recordwinst kon worden genoteerd.

De omzet van TMG stijgt met 9 procent van 678,1 miljoen euro in 2006 naar 738,8 miljoen euro in 2007. Deze groei is te danken aan meer inkomsten uit advertenties (19,2 miljoen euro) en gestegen oplagecijfers, met name bij de uitgever van puzzelbladen Keesing Media Group (32,8 miljoen euro). De opbrengsten uit overige activiteiten zoals Relatieplanet, HabboHotel en de producent Pillarczyk Media Groep zijn ook toegenomen met 7,5 miljoen euro. Het aandeel van krantenproducten in de omzet is de afgelopen vijf jaar met zo’n 20 procentpunten gedaald tot circa 60 procent. Het bedrijfsresultaat in 2007 bedraagt 53,3 miljoen euro: een stijging van 12 procent ten opzichte van 2006. De verkoop van de belangen in SBS Broadcasting S.à.r.l. en Koninklijke Wegener N.V. levert een boekwinst op van 405 miljoen euro en leidt tot de hoogste nettowinst ooit in het 115-jarig bestaan van de onderneming.

Deel deze pagina