TMG in 2006

Tot de top-3 ondernemingen die in Nederland actief zijn op de mediamarkt behoren in de eerste plaats de bedrijven die van huis uit dagbladen uitgeven. Van die drie ontplooit Telegraaf Media Groep zich de laatste jaren het meest nadrukkelijk tot een multi- of crossmediaal mediabedrijf. Binnen TMG vindt geleidelijk een verbreding plaats van printproducten naar digitale, multimediale concepten: dit blijkt uit het bestaan van een afdeling exploratie voor het realiseren van ‘in huis’ geproduceerde, crossmediale formats voor derden (het ‘Telegraaf Productiehuis’), het realiseren van bewegend beeld en geluid voor internet en televisie en het benoemen van een directeur synergie die de samenwerking tussen de verschillende mediaplatformen moet begeleiden. Bij het dagblad De Telegraaf bepaalt sinds 2006 één eindredactie de inhoud van print, internet, mobiel en web-tv. De dagbladen onder HDC Media krijgen één redactie voor het centrale katern, wat gepaard gaat met kostenverlaging en een reductie van het personeelsbestand met een derde.

TMG is verantwoordelijk voor het grootste landelijke dagblad en een gratis dagblad. Tevens heeft de uitgever een sterke marktpositie met regionale dagbladen in Noord-Holland. Daarnaast is TMG steeds actiever op het gebied van internet, met portals voor de dagbladen en websites voor adverteerders op het gebied van auto’s, personeel, huizen en vraag en aanbod van particulieren. Op deze manier tracht het bedrijf het verlies aan advertentie-inkomsten op de dagbladenmarkt te beperken. Ook heeft TMG inmiddels belangen in datingsites, in de nieuwslog geenstijl.nl en de jongerencommunity sugababes.nl. Ten behoeve van de laatste is de uitgever gestart met BIBOP TV voor de productie van internettelevisie. Het bedrijf is onderdeel van online entertainmenttak Mobillion dat inmiddels volledig in handen is van TMG. De content voor de nieuwsservice via mobiele telefonie is aanzienlijk uitgebreid en de uitgever begeeft zich met Media Librium op het vlak van narrowcasting: in samenwerking met McDonalds verzorgt TMG nieuws in alle filialen van de fastfood-keten. Ten slotte heeft de uitgever nog enkele belangen in traditionele media: eind 2005 werd een belang in de Nederlandse tak van SBS ingeruild voor een aandeel van 20 procent in het moederbedrijf. Medio 2007 krijgt TMG op basis van de nieuwe Tijdelijke wet mediaconcentraties toestemming om het belang in Sky Radio Group (inclusief de radiozenders Radio Veronica en Classic FM) uit te breiden naar 85 procent. Sinds december 2006 is sprake van een belang in nog een vierde zender: TMF Radio, een joint venture met MTV Networks.

De omzet van TMG is in 2006 opnieuw toegenomen, ditmaal met 48 miljoen euro, bijna 6,5 procent. Het grootste deel van deze toename wordt gegenereerd door Mobillion, verantwoordelijk voor sms chatdiensten, ringtones, televisieproducties voor web-tv en de bel-en-winspelprogramma’s op de zenders van SBS. Daarnaast wordt ruim een derde van de omzetstijging behaald met advertenties, vooral op de eigen nieuwsportal (nummer twee qua nieuwsbereik) en de websites relatieplanet.nl, habbohotel.nl, sugababes.nl en geenstijl.nl. Een verdere uitbreiding van de activiteiten voorziet onder meer in de website nieuwsbeeld.nl, waar consumenten zelf content aan kunnen bijdragen.

Hier tegenover staat een daling van het aandeel abonnementen en losse verkoop van kranten in de totale omzet. Alleen bij de weekendabonnementen is nog sprake van een toegenomen oplage. De dagbladen bepalen nog maar 36 procent van de omzet, terwijl advertenties bijna de helft uitmaken. De drie zenders van de Sky Radio Group genereren 6 procent van de inkomsten. Activiteiten in het buitenland leveren ongeveer 36 miljoen euro op. TMG is hier actief met onder andere gratis dagbladen (Sp!ts in Oekraïne), Sky Radio Hessen (Duitsland), en met diverse tijdschriften en websites in België, Frankrijk, Denemarken en Zweden. Het bedrijfsresultaat exclusief amortisatie en exclusief bijzondere waardevermindering immateriële vaste activa daalde van 59,8 miljoen naar 14,7 miljoen euro.

In juni 2006 wordt Media Groep Limburg (Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad) samen met de drukkerij en de uitgeverij voor huis-aan-huisbladen in deze regio voor 200 miljoen euro aan Mecom Group verkocht. Deze Britse strategische investeringsmaatschappij bezit dagbladen in Duitsland (Berliner Zeitung), Denemarken, Noorwegen, Polen en Oekraïne. Voor bijna 160 miljoen euro neemt Mecom in april 2007 tevens een belang van 25 procent in Koninklijke Wegener van TMG over.

Deel deze pagina