TMG in 2005

Telegraaf Media Groep (TMG) behaalt over 2005 een verbetering van de netto-omzet van 43 miljoen euro. Dit is ten opzichte van 2004 een toename van ruim zes procent op een totale netto-omzet van 737 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat is gegroeid met 36 miljoen euro: een stijging van 133 procent. Ruim 39 procent van de omzet vloiet voort uit oplage-inkomsten van dagbladen en tijdschriften (abonnementen en losse verkoop), terwijl bijna 50 procent (367 miljoen euro) van de omzet wordt gehaald uit advertentie-inkomsten. Hoewel de online advertentieopbrengsten ten opzichte van 2004 met 49 procent zijn gestegen, bedragen deze slechts een kleine 13 miljoen euro.

Dat het bedrijfsresultaat en de netto-omzet in 2005 zijn gegroeid, hangt samen met de acquisitie van enkele nieuwe activiteiten. Telegraaf Media Groep is in 2005 en begin 2006 betrokken bij verschillende overnames. TMG verruilt in oktober haar belang van 27 procent in de Nederlandse dochter van SBS Broadcasting voor 20 procent van de aandelen in het nieuwe “SBS Broadcasting S.à.r.l.”. Hoewel de operationele leiding berust in handen van de investeerders, verwerft de dagbladuitgever bepaalde rechten in het geval van een mogelijke verkoop van SBS S.à.r.l. of de Nederlandse divisie. Begin 2006 nemen TMG en ING Corporate Investments samen Sky Radio Limited over, waarbij de uitgever zich wegens mediawettelijke voorschriften beperkt tot een minderheidsbelang van circa 28 procent. In april 2006 wordt de Media Groep Limburg (Dagblad de Limburger, Limburgs Dagblad, de huis-aan huisbladen en de belangen in de radioen televisieproductiebedrijven van regionale publieke omroep Limburg, L1) verkocht aan de Britse investeringsmaatschappij Mecom.

In toenemende mate neemt TMG zelf de exploitatie van haar websites ter hand. Op 1 januari 2006 wordt “Telegraaf Classified Media” opgericht, met de bedoeling hierbinnen de activiteiten voor websites als speurders.nl en vacaturekrant.nl te laten plaatsvinden. Het begin 2006 verworven belang van 70 procent in de datingsites relatieplanet.nl en iwannadate.nl wordt hier eveneens in ondergebracht. Verder wordt het belang in online entertainment company Mobillion uitgebreid naar 100 procent. Het bedrijf is een van de grootste aanbieders van sms-chatdiensten en ringtones in Nederland en verzorgt tevens de bel-en-win spelprogramma’s van de televisiezenders van SBS. Via Mobillion lopen belangen in internetcommunity sugababes.nl (70 procent) en BIBOP TV, een nieuw productiebedrijf voor internettelevisie (50 procent).

Deel deze pagina