Mediahuis in 2019

Peildatum: 31 december 2019

Voornaamste gebeurtenissen in 2019/2020

  • Na de overname van Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van onder andere De Telegraaf, in 2017, is per 4 november 2019 de bedrijfsnaam van TMG veranderd in Mediahuis Nederland.
  • Mediahuis doet overnames van grote nieuwsmerken in Luxemburg (Saint-Paul Luxembourg SA) en Ierland (Independent News & Media PLC (INM)).
  • Mediahuis zal een digitale transformatie van de Ierse nieuwstitels starten, met de toevoeging van betaalmuren.
  • Mediahuis gaat een strategische samenwerking aan met Mather Economics, een Amerikaans consultancybureau dat met implementatie van voorspellende data-analysetechnieken omzet en operationele marges maximaliseert, door 35 procent participatie in het bureau te verwerven.
  • Mediahuis werkt samen met DPG Media in de job-rekruteringsmarkt en in automotive markt, met joint-ventures tussen verschillende merken.
  • Gratis krant Metro is gestopt vanwege de coronacrisis, maar gaat online verder.
  • Mediahuis Nederland schrapt bijna de helft van de arbeidsplaatsen van de advertentietak, door de al jaren dalende advertentie-inkomsten en de extra krimp die door de coronacrisis dit jaar is veroorzaakt.
Bron: Mediamonitor 2020

Grootaandeelhouders (>10 procent)

Mediahuis: Corelio NV 50,6 procent, Concentra NV 32,7 procent, VP Exploitatie (familie Van Puijenbroek) 16,7 procent[1]

Raad van bestuur

Mediahuis: Thomas Leysen (voorzitter), Robert Ceuppens (ondervoorzitter), Jan Baert, Arian Buurman, Bruno de Cartier, Patrick Hermans, Peter Hinssen, Jan Suykens, Guus van Puijenbroek, Philippe Vandeurzen, Philippe Vlerick

Omzet en winst/nettoresultaat (in mln. euro)[2]

2019 2018
Omzet
Mediahuis 857,9 819,2
Mediahuis Nederland[3] 292,8 295,1
Mediahuis Limburg 57,9 62,7
NRC Media Holding 106,8 107,3
Winst/nettoresultaat
Mediahuis 15,0 28,2
Mediahuis Nederland[3] 33,9 16,2
Mediahuis Limburg -0,8 2,8
NRC Media Holding 8,8 10,5
[1] Bron: https://www.vlaamseregulatormedia.be/
[2] Bron: gedoneerde jaarverslagen KvK. Jaarverslagen van Mediahuis en concernrelaties zijn niet beschikbaar.
[3] Mediahuis Nederland betreft alleen het voormalige Telegraaf Media Group, uitgever van onder andere de Telegraaf. De gegevens over NRC Media en Mediahuis Limburg zijn apart vermeld.

Voornaamste aanbod

Titel Bereik per dag (in %) Type
Mediahuis dagbladen 14,4 Dagbladen
De Telegraaf 10,9 App en website
De Telegraaf 7,7 Dagblad
NRC 2,1 App en website
NRC 2,8 Dagblad
Privé 6,8 Tijdschrift
Vrouw 6,8 Tijdschrift
Metro 4,8 Dagblad
De Limburger 2,1 Dagblad
Mediahuis regionale dagbladen (excl. De Limburger) 3,4 Dagbladen
Noordhollands Dagblad 2,1 Dagblad
Bron data: Landelijke cijfers NOM Print Monitor en regionale cijfers NOM Regio Monitor (13 jaar en ouder), online bereik NOBO

Eigendomsverhoudingen

Hoogste concernrelatie buitenland Hoogste concernrelatie binnenland Laagste concernrelatie binnenland Voornaamste aanbod Eigendom (in %)
Mediahuis NV
Mediahuis NL BV
TMG Landelijke Media BV
De Telegraaf 100%
Privé 100%
Vrouw 100%
Metro 100%
Holland Media Combinatie BV
Noordhollands Dagblad 100%
Haarlems Dagblad 100%
De Gooi- en Eemlander 100%
Leidsch Dagblad 100%
Mediahuis Nederland Beheer BV
NRC Media Holding BV
NRC Handelsblad 100%
nrc.next 100%
Mediahuis Limburg BV
De Limburger 100%

Deel deze pagina