Mediahuis in 2018

Peildatum: 31 december 2018

 

Voornaamste gebeurtenissen in 2018

  • Mediahuis verkoopt in 2018 GeenStijl aan de hoofdredactie van GeenStijl. Het videoplatform Dumpert.nl blijft wel eigendom van Mediahuis.
  • Mediahuis geeft aan dat de acquisitie van Telegraaf Media Group (TMG) het concern goede resultaten heeft gebracht. De omzet steeg naar 819 miljoen euro (+ 28 procent).
  • De Telegraaf en regionale dagbladen als het Noordhollands Dagblad zagen volgens Mediahuis na een daling weer een stijging van de verkoop, met vooral een toename in de digitale verkoop. Ze geven aan dat het aantal online abonnementen van De Telegraaf door de implementatie van een paywall toenam met 26 procent, bij de regionale titels was een verdrievoudiging hiervan te zien.
  • Verder is ook Mediahuis bezig zijn positie in de reclamemarkt te verstevigen door Wayne Parker Kent over te nemen, een online uitgever en reclamebureau, met merken als Want.nl en Culy.nl.
Bron: Mediamonitor 2019

 

Grootaandeelhouders (>10 procent)

Mediahuis: Corelio NV 50,6 procent, Concentra NV 32,7 procent, VP Exploitatie (familie Van Puijenbroek) 16,7 procent[1]
TMG: enig aandeelhouder Gerald BidCo B.V. (enig aandeelhouder van Gerald BidCo B.V. is Mediahuis NV)

 

Raad van bestuur

Mediahuis: Thomas Leysen (voorzitter), Robert Ceuppens (ondervoorzitter), Jan Baert, Arian Buurman, Bruno de Cartier, Patrick Hermans, Peter Hinssen, Jan Suykens, Guus van Puijenbroek, Philippe Vandeurzen, Philippe Vlerick
TMG: Marc Vangeel (CEO) en Koos Boot (CFO)

Omzet

Mediahuis: 819,18 miljoen euro (2017: 641,54 miljoen euro)
TMG: 295,1 miljoen euro (2017: 313,2 miljoen euro) [2]

Winst/Nettoresultaat

Mediahuis: 28,17 miljoen euro (2017: 16,19 miljoen euro)
TMG: 16,248 miljoen euro (2017: 3,7 miljoen euro) [3]

Aantal FTE (gemiddeld)

Mediahuis: 3.312 (Nederland 1.863, België: 1.449) (2017: 3.300 (Nederland: 1.935, België: 1.365)

TMG: 1.156 (2017: 1.311)

Opbrengsten (percentage ten opzichte van de totale omzet)

TMG: abonnementen 56 procent (2017: 55 procent), transacties 11,5 procent (2017: 14 procent), advertenties 23 procent (2017: 24 procent), distributie en vervaardiging 5,7 procent (2017: 5,4 procent), overig 2 procent (2017: 2,5 procent) [4]

Jaarverslag

Mediahuis: 2018
TMG:

[1] Bron: https://www.vlaamseregulatormedia.be/
[2] Gerapporteerde resultaten zoals opgenomen in het Jaarverslag TMG 2018 p.20. Het nettoresultaat was volgens het jaarverslag 2017 2,9 miljoen euro.
[3] Jaarverslag TMG 2018, p. 35
[4] Jaarverslag TMG 2018, p. 54

 

Voornaamste aanbod

 

Titel Bereik (in %) Mediatype
Telegraaf 8,0 Dagblad
Privé 7,4 Tijdschrift
VROUW 7,3 Tijdschrift
Metro 5,1 Dagblad
TMG Regionale Dagbladen (voorheen: HDC-Dagbladen) 3,5 Dagblad
NRC Handelsblad + nrc.next 3,0 Dagblad
De Limburger (voorheen: MGL-Dagbladen) 2,3 Dagblad

Bron data: Landelijke cijfers NOM Print Monitor en regionale cijfers NOM Regio Monitor (13 jaar en ouder)

 

Eigendomsverhoudingen

 

Hoogste concernrelatie buitenland Hoogste concernrelatie binnenland Laagste concernrelatie binnenland Voornaamste aanbod Eigendom (in %)
Mediahuis NV
Telegraaf Media Groep NV
TMG Landelijke Media BV
Privé 100%
Vrouw 100%
Autovisie 100%
De Telegraaf 100%
Metro 100%
Holland Media Combinatie BV
Noordhollands Dagblad 100%
Haarlems Dagblad 100%
IJmuider Courant 100%
De Gooi- en Eemlander 100%
TMG Digital BV
daskapital.nl 100%
dumpert.nl 100%

Deel deze pagina