SBS in 2010

SBS in 2010

 

Aandeelverhoudingen

SBS Nederland BV (SBS Nederland) is eigenaar van SBS Broadcasting BV dat de stations SBS6 en Net 5 en (via de rechtspersoon V8 Broadcasting BV) Veronica exploiteert. SBS Nederland valt onder SBS Broadcasting Europe BV, dat hangt onder de twee holdings SBS Broadcasting Holding I BV en Holding II BV. Deze twee vennootschappen zijn volledig eigendom van het internationale mediaconcern ProSiebenSat.1 Media AG (ProSiebenSat.1), dat met dertig televisiezenders en achttien radiostations in veertien landen een van de grootste spelers in Europa is. De meerderheid van de aandelen van ProSiebenSat.1 is in handen van de Amerikaanse investeringsfondsen KKR (Kohlberg, Kravis, Roberts) en Permira. Via Lavenda Holding 5 GmbH houden KKR en Permira samen 53 procent van de aandelen van ProSiebenSat.1 in handen. Telegraaf Media Groep NV heeft 6 procent van de aandelen van ProSiebenSat.1 in eigendom en de overige aandelen zijn in handen van individuele aandeelhouders. Het stemrecht in ProSiebenSat.1 is verdeeld in 88 procent voor KKR/Permira en 12 procent voor TMG.

Eind 2010 komt het bericht naar buiten dat SBS Nederland in de verkoop wordt gezet. Van de achttien kandidaat-kopers, blijft uiteindelijk de combinatie Sanoma en Talpa Media over, nadat De Persgroep en TMG zich hebben teruggetrokken. Talpa Media verwerft 33 procent van SBS Broadcasting en het Finse beursgenoteerde Sanoma 67 procent. Eind juli 2011 is de overname door de NMa goedgekeurd onder de voorwaarde dat het aandeel van Talpa Media in RTL Nederland wordt verkocht. Sanoma wil met de aankoop van SBS Nederland haar positie als multimediaal bedrijf verstevigen.

Sanoma-topman Dick Molman heeft aangegeven dat zijn bedrijf om strategische redenen het belang heeft genomen. Welke plannen Sanoma en Talpa Media precies hebben voor de SBS-zenders, is echter nog niet bekend gemaakt. Naast de Nederlandse divisie heeft ProSiebenSat.1 ook SBS België verkocht, aan een consortium van Sanoma, Corelio en Waterman & Waterman. In totaal heeft ProSiebenSat.1 de Nederlandse en Belgische divisies van SBS voor 1.225 miljoen euro verkocht; hiermee tracht het voormalige moederbedrijf zijn schulden af te lossen.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

Vorig jaar heeft SBS Nederland, evenals RTL Nederland, een start gemaakt met het aanbieden van (een gedeelte van) het zenderaanbod in HD-kwaliteit (Net 5 HD, SBS6 HD en Veronica HD). Nadat Caiway de aftrap gaf in 2009, volgden in het voorjaar van 2010 ook de kabelexploitanten Canal Digitaal, Ziggo, Tele2 en Glashart Media met het aanbieden van deze zenders in HD-kwaliteit.

In november meldde SBS in samenwerking met VidiGo en Ziggo een pilot op te zetten voor een televisiekanaal in het driedimensionale televisieformaat (3D). Daarbij werd de software verzorgd door VidiGo en stelde Ziggo een 3D-kanaal beschikbaar waarop Net 5 3D zou worden uitgezonden. Het kanaal dat als proef werd ingezet, heeft uitgezonden tot januari 2011. Om redenen van een gebrek aan belangstelling en de hoogte van de kosten is de proef gestaakt.

 

Financiële positie

Na een dalende omzet van het Europese moederbedrijf van SBS Nederland, ProSiebenSat.1 Group in 2009, is de omzet over 2010 met 239,2 miljoen (8,7 procent) gestegen naar drie miljard euro. Hiermee is de omzet van het bedrijf weer terug op het niveau van 2008. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) is met 29,6 procent fors toegenomen tot 807,6 miljoen euro; dit tegenover een lichte toename in 2009. De resultaten van het afgelopen jaar zijn volgens het bedrijf toe te schrijven aan de behaalde winsten op de advertentiemarkten (televisie), met name in Duitsland, en de effecten van kostenbesparende maatregelen. De advertentie-inkomsten zitten sinds het eerste kwartaal van 2010 weer in de lift nadat deze in 2008-2009 vanwege de recessie fors waren afgenomen. De Nederlandse en Vlaamse activiteiten van ProsiebenSat.1 (Net 5, SBS6, Veronica TV, Veronica Uitgeverij, VT4, VijfTV) waren in 2010 goed voor 13,6 procent van de totale omzet: minder dan het jaar ervoor (14,2 procent). ProSiebenSat.1 kijkt op basis van de goede prestaties in 2010 vol vertrouwen naar 2011. De verwachting is dat de groei in de advertentiemarkten zal doorzetten.

Sanoma maakte bekend dat SBS Nederland in 2010 een omzet heeft gedraaid van 316 miljoen euro. Samen met SBS België bedroeg de totale omzet 404 miljoen euro, met een bedrijfsresultaat (EBIT) van 110 miljoen euro. Van dit bedrijfsresultaat is naar schatting circa 89 miljoen euro afkomstig van de televisiezenders en programmabladen die onder SBS Nederland vallen.

Deel deze pagina