SBS in 2009

Aandeelverhoudingen

SBS Nederland BV (SBS Nederland) is eigenaar van SBS Broadcasting BV dat de stations SBS6 en Net 5 en (via de rechtspersoon V8 Broadcasting BV) Veronica exploiteert. SBS Nederland valt onder SBS Broadcasting Europe BV dat hangt onder de twee holdings SBS Broadcasting Holding I BV en Holding 2 BV. Deze twee vennootschappen zijn volledig eigendom van het internationale mediaconcern ProSiebenSat.1 Media AG (ProSiebenSat.1), dat met 30 tv stations en 18 radiozenders in 14 landen een van de grootste spelers in Europa is. De meerderheid van de aandelen van ProSiebenSat.1 is in handen van de Amerikaanse investeringsfondsen KKR (Kohlberg, Kravis, Roberts) en Permira. Via Lavenda Holding 5 GmbH houden KKR en Permira samen 56,7 procent van de aandelen van ProSiebenSat.1 in handen. TMG heeft 6 procent van de aandelen van ProSiebenSat.1 in eigendom en de overige aandelen zijn in handen van individuele aandeelhouders. Het stemrecht in ProSiebenSat.1 is verdeeld in 88 procent voor KKR/Permira en 12 procent voor TMG.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

De speciale focus op internetactiviteiten, met steun van moedermaatschappij ProSiebenSat.1 ingezet in 2008, krijgt een vervolg. In de zomer van 2009 vindt de lancering plaats van het video on demand-platform Veamer. De kijker kan een film huren en via stream video bekijken of kopen en downloaden. Naast films worden er ook veel series aangeboden. Vlak daarna sluit SBS met YouTube een overeenkomst over de ontsluiting van SBS-content op YouTube. SBS krijgt daardoor de mogelijkheid om YouTube-kanalen op te zetten met informatie over SBS-zenders en -programma’s voor YouTube-gebruikers en extra mogelijkheden voor adverteerders. Begin 2010 laat SBS weten dat de websites goed hebben gescoord in het voorafgaande jaar, het aantal pageviews nam sterk toe en het aantal videoviews verdrievoudigde naar bijna 70 miljoen in 2009. Vooral de dienst Programma Gemist kan zich volgens SBS Nederland verheugen in grote populariteit.

SBS lanceert eind 2009 enkele andere commerciële online initiatieven zoals sbsvoordeel.nl dat kijkers kortingen aanbiedt bij aankopen bij meer dan 1000 aangesloten bedrijven. Ook begint SBS een speciaal platform om startende ondernemers te helpen. Daarbij krijgen jonge ondernemingen de mogelijkheid om goedkoop te adverteren op tv (SBS6, Net 5 en Veronica), in print (Veronica Magazine en Totaal TV) en online (bijvoorbeeld sbs6.nl). Via de Duitse moedermaatschappij ProSiebenSat.1 kan ook internationaal geadverteerd worden.

Door een overeenkomst met glasvezelleverancier Reggefiber beschikt SBS over een infrastructuur die geschikt is voor het aanleveren van programma’s in HD-kwaliteit. In oktober 2009, een week nadat concurrent RTL is gestart met HDTV-uitzendingen, maakt SBS bekend dat Net 5 als eerste SBS-zender ook in HD zal uitzenden. Per 1 december is Net 5 in HD te zien, als eerste bij HD-aanbieder Caiway. In 2010 zijn de SBS-zenders ook bij Canal Digitaal en Ziggo in HD beschikbaar gekomen.

 

Financiële positie

ProSiebenSat.1, het Europese moederbedrijf van SBS, heeft over 2009 weer winst geboekt. Terwijl in 2008 nog een verlies werd geleden van 129 miljoen euro, vooral ten gevolge van een enorme afboeking van de goodwill, noteert het bedrijf een jaar later een winst van bijna 145 miljoen euro. De omzet in 2009 daalde weliswaar met 5,5 procent naar 2,76 miljard euro maar door forse bezuinigingsmaatregelen, hogere omzetten in de Duitstalige landen en winstgevende minderheidsdeelnemingen kan het concern weer zwarte cijfers schrijven. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) in 2009 bedraagt 623 miljoen euro, een lichte stijging ten opzichte van 2008. Ondanks de verbeterde resultaten durft het concern nog geen optimistische voorspellingen te doen voor 2010 en er zal worden doorgegaan met verdere kostenbesparingen. De Nederlandse en Vlaamse activiteiten van ProsiebenSat.1 (Net 5, SBS6, Veronica TV, Veronica Uitgeverij, VT4, VijfTV) maken 14,2 procent van de totale omzet uit.

Deel deze pagina