SBS in 2007

SBS Nederland exploiteert de drie televisiestations SBS6, Net 5 en Veronica. Via Veronica Uitgeverij is SBS ook actief in de printsector. Deze uitgever is verantwoordelijk voor de uitgifte van de grootste programmagids van Nederland, Veronica Magazine, en Totaal TV dat in januari 2008 het blad TVSatellite opvolgt. Met de verkoop van het jongerenstation Caz! (voorheen Yorin) aan Arrow in juni 2007 is het omroepbedrijf niet meer actief op de radiomarkt. Op de oude frequentie van Caz! wordt nu Arrow Classic Rock uitgezonden waardoor Caz! alleen nog is te ontvangen op een AM-frequentie, kabel en internet.

In maart 2007 lanceert SBS een mobiele portal waarvoor de redacties van programma’s als Shownieuws en Hart van Nederland items leveren. In de zomer van 2008 levert SBS samen met de Telesport-redactie van De Telegraaf nieuwsberichten over het EK voetbal voor de mobiele telefoon.

Zoals elk mediabedrijf is ook SBS actief op het terrein van user generated content. Begin 2008 start SBS de site myvideo.nl, een op YouTube ge├»nspireerde site waarop consumenten video’s kunnen uploaden. Ook kunnen fragmenten uit de programma’s van SBS6, Net 5 en Veronica worden opgevraagd. SBS hoopt dat de videodienst een even groot succes wordt als de Duitse versie myvideo.de die in april 2006 werd gelanceerd en inmiddels na YouTube de populairste videodienst is in Duitsland. In navolging van NPO en RTL wordt ook op de sites van SBS6, Net 5 en Veronica de mogelijkheid opgenomen om programma’s van die stations terug te kijken. In de zomer van 2008 start SBS de portal Programma Gemist waarin reeds uitgezonden programma’s opgevraagd kunnen worden.

Op 27 juni 2007 wordt bekend dat de Duitse groep ProSiebenSat.1 Media, de moedermaatschappij van SBS Nederland, SBS Broadcasting Group overneemt voor 3,3 miljard euro. ProSiebenSat.1 Media wordt hiermee na RTL de grootste tv-groep van Europa met 48 tv-stations. ProSiebenSat1 Media realiseert in 2007 een omzet van 3 miljard euro: een stijging van 29 procent ten opzichte van 2006 toen een omzet van 2,1 miljard euro werd behaald. Het bedrijfsresultaat bedraagt 662 miljoen euro: 36 procent meer dan het voorgaande jaar toen een bedrijfsresultaat van 486 miljoen euro werd gerealiseerd. Maar net als RTL moet ProSiebenSat.1 Media een boete betalen aan de Duitse kartelautoriteiten. Na verwerking van deze boete van 120 miljoen euro en enkele andere bijzondere posten valt het uiteindelijke bedrijfsresultaat lager uit: 521 miljoen euro, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2006.

Deel deze pagina