Sanoma in 2015

Sanoma Group Oyj (Sanoma Group) maakt in 2015 een moeilijke periode door. Als gevolg van de eerdere tegenslagen in Nederland, die in 2014 leidden tot een grote reorganisatie bij vooral de tijdschriftentak, verdwenen er ongeveer 500 banen en werden 22 titels verkocht. In 2015 volgt een grote reorganisatie bij de Finse tak van het bedrijf, met daarna nog enkele kleinere reorganisaties in België en Nederland in 2016.

2-6-sanoma

 

Aandeelverhoudingen

Sanoma Group Oyj (Sanoma Group), het Finse moederbedrijf van Sanoma BV (Sanoma), is in een groot aantal Europese landen actief. Met ruim 23 procent is de Jane and Aatos Erkko Foundation de grootste aandeelhouder.[1] Andere belangrijke aandeelhouders zijn Antti Herlin (Chairman of the Board Sanoma) met ongeveer 11 procent (via Holding Manutas Oy), Robin Langenskiöld (Board of Directors Sanoma) met bijna 8 procent en Rafaela Seppälä (Board of Directors Sanoma) met ruim 6 procent.

In Nederland is Sanoma op de televisiemarkt vertegenwoordigd met een belang van 67 procent, via Sanoma Image BV, in Net5, SBS6, Veronica en sinds 1 januari 2015 SBS9. Sanoma is marktleider in publiekstijdschriften, met titels als AutoWeek, Libelle, Margriet, Linda, VTWonen en Donald Duck. Daarnaast heeft het een belang van 25 procent in Bindinc. (voorheen Programmabladen AKN), uitgever van de (programma)bladen van AVRO, KRO en NCRV en omroepgerelateerde uitgaven als KRO Spoorloos en de online televisiegids TVgids.nl. Daarnaast heeft het bedrijf een belang van 67 procent in Veronica Uitgeverij, waar Veronica Magazine en Totaal TV zijn ondergebracht.

 

Organisatorische wijzigingen

Sanoma Group bestaat uit twee onderdelen: Learning en Consumer Media. Vanaf 2015 worden de Belgische en Nederlandse mediabedrijven gecombineerd onder de naam Sanoma Media BeNe. Sindsdien wordt gerapporteerd over drie strategische businessunits, namelijk Media BeNe, Media Finland en Learning. Na tegenvallende cijfers in het eerste halfjaar van 2015, vooral bij de Finse mediatak van het bedrijf, kondigt Sanoma aan een al eerder geplande reorganisatie in Finland te versnellen. Doel is 50 miljoen euro te besparen, ongeveer 240 banen verdwijnen. Het grootste deel van de bezuinigingsmaatregelen is eind 2015 doorgevoerd.[2] Daarnaast wordt in oktober 2015 een nieuwe reorganisatie aangekondigd bij Sanoma Nederland. De productie van een aantal tijdschriften in het segment Home Deco wordt naar België overgebracht. Enkele redacties worden hierdoor boventallig. De salesafdeling en redactie van AutoWeek moeten eveneens inkrimpen, waarbij circa 40 banen verloren gaan.[3] Ook in België wordt verder gesaneerd: op 24 maart 2016 maakt Sanoma Media Belgium bekend een reorganisatie te zullen doorvoeren, met name bij de tijdschriftendivisie, waarbij ongeveer 65 arbeidsplaatsen zullen verdwijnen.[4]

Erik-Jan Gelink, Chief Commercial Officer (CCO), verlaat per 1 april 2015 het bedrijf. Hij bekleedde deze functie sinds 1 juni 2014. Als aanleiding voor dit vertrek wordt “een verschil van inzicht over het te voeren commercieel beleid” genoemd. Susan Duinhoven, voorheen CEO van Koninklijke Wegener, wordt met ingang van 1 oktober 2015 aangesteld als CEO van Sanoma. Zij volgt Harri-Pekka Kaukonen op, die de functie sinds 2011 bekleedde.

Chief Human Resources Officer (CHRO) Jacqueline Cuthbert vertrekt per 1 januari 2016 bij Sanoma. Haar taken worden overgenomen door Gieta Veersma, Director Human Resources bij Sanoma Media BeNe. Ook wordt het vertrek van Arthur Hoffmann per 1 januari 2016 aangekondigd. Hoffmann trad in de zomer van 2014 aan als CEO van de toen nieuwe bedrijfseenheid Sanoma Digital.[5] Reden voor zijn afscheid is dat een aantal digitale activiteiten weer onder verantwoordelijkheid van de landen zelf gaat vallen. Een activiteit als nu.nl zal daardoor onder Peter de Mönnink, de CEO van Sanoma Media BeNe, gaan vallen.[6]

Hans Edin, sinds 1 januari 2015 Group Head of Television binnen Sanoma Group, wordt medio januari 2016 aangesteld als commercieel directeur van de Finse tak van Sanoma Group. Er komt geen opvolger voor zijn functie.[7]

Peter Lubbers, voorheen werkzaam voor RTL en AVRO, is per 1 februari 2015 benoemd tot directeur Televisie. Hij volgt Remko van Westerloo op, die de functie drie jaar bekleedde.[8] Lubbers bekleedt de functie tot 1 oktober 2016, wanneer hij wordt opgevolgd door Remco van Leen, die daarvoor als mediadirecteur bij AVROTROS werkzaam was.[9]

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

De reeds in 2013 aangekondigde nieuwe zender van SBS Broadcasting gaat op 1 januari 2015 van start: SBS9. SBS9 kent iedere avond een ander thema (komedie, actie, familiefilms) en zendt met name films en series uit.[10]

In 2015 wordt door Sanoma Ventures geïnvesteerd in een aantal bedrijven. Begin 2015 wordt een investering gedaan in SendCloud, gespecialiseerd in verzendsoftware voor webshops.[11] Daarnaast wordt geïnvesteerd in ITSLanguage, dat zich richt op digitale spraaktechnologie voor taalonderwijs.

Sanoma maakt in april 2015 bekend dat Sanoma Ventures een meerderheidsbelang heeft verworven in een webwinkel voor kinderkleding: Brandkids.[12] Brandkids wordt begin 2016 failliet verklaard, maar maakt een doorstart.[13]

Op 12 februari 2015 verwerft SBS Social BV, een dochteronderneming van Sanoma Image BV, een belang van 51 procent in het Amsterdamse multichannelnetwerk Social1nfluencers. Het bedrijf vertegenwoordigt personen die actief zijn met en op hun eigen YouTube-kanalen, zoals Beautygloss. Op 3 november 2015 verwerft SBS Social BV nog eens 20 procent van de aandelen.

Op 26 oktober 2015 wordt het video-on-demandkanaal LINDA.tv gelanceerd. Het kanaal is te bereiken via een app of via de website. Naast eigen content, zoals vlogs, kunnen er tv-fragmenten en video’s van het internet worden bekeken.[14] Hoewel aanvankelijk sprake was van een betaalde dienst, is LINDA.tv medio 2016 nog steeds gratis te gebruiken.

Op 23 mei 2016 wordt tijdens de Libelle Zomerweek het online videoplatform Libelle TV gelanceerd. De online zender kan worden bekeken via libelletv.nl of via een app. De zender brengt dagelijks nieuwe video’s van vloggers op het gebied van reizen, sport, mode, tuinieren en beauty. Daarnaast worden eigen formats geproduceerd, waaronder kookprogramma’s.[15]

Op 1 juni 2016 maakt Sanoma bekend haar belang in Scoupy uit te breiden en een meerderheidsbelang te nemen in kortingisleuk.nl. Beide cashbackplatforms zullen worden samengevoegd onder de naam Scoupy. Doel is inzicht te krijgen in consumentengedrag en aankooppatronen en deze informatie in te zetten bij (gepersonaliseerde) marketingcampagnes.[16]

 

Stopgezette activiteiten en deelnemingen

Na de aankondiging van Sanoma in augustus 2015 dat de glossy magazines Beau Monde, Grazia, Marie Claire en Nouveau opnieuw zullen worden ingericht, maakt het bedrijf in april 2016 bekend dat Marie Claire, Beau Monde en Happy in Shape per 1 juni 2016 worden overgenomen door Pijper Media. Eerder nam Pijper Media al een aantal titels van Sanoma over, waaronder Panorama, Nieuwe Revu en Playboy in 2014 en Grazia in het najaar van 2015.[17]

In 2015 en begin 2016 verkoopt Sanoma Group een aantal deelnemingen en activiteiten in het buitenland, onder meer in Finland (taalbureau AAC Global en boekdrukkerij Bookwell) en Rusland (deelnemingen in de uitgeverijen Fashion Press, United Press en Mondadori Independent Media).

In de zomer van 2015 verkoopt Sanoma Media Belgium een aantal Belgische tijdschriften aan De Persgroep. Het gaat om Humo, Story, TeVe Blad en (een licentie voor) Vitaya. Reden voor de verkoop is dat Sanoma zich in België vooral gaat richten op de domeinen Vrouwen en Home & Deco.[18] Later dat jaar, in november, worden om deze reden ook de Franstalige weekbladen Moustique en Télé Pocket verkocht aan L’Avenir Hebdo, een filiaal van Nethys.

Begin februari 2016 verkoopt Sanoma autoadvertentiesite autotrader.nl aan autoscout24.nl, een dochteronderneming van het Duitse Scout24 AG, voor een bedrag van ongeveer 28 miljoen euro.74 Autoscout24 is marktleider in Nederland en een van de grootste digitale automotive platforms in Europa.

 

Financiële positie

De totale omzet van Sanoma Group daalt met ongeveer 9,7 procent, van 1,9 miljard euro in 2014 naar 1,7 miljard euro in 2015. Na de winst van 61,6 miljoen euro in 2014 wordt in 2015 een verlies van 158 miljoen euro geboekt. Oorzaken zijn onder meer afwaarderingen op goodwill en herstructureringskosten. Het operationeel resultaat in 2015 neemt met bijna 30 procent af naar 83,2 miljoen euro (2014: 118,8 miljoen).

De totale omzet van Media BeNe en Media Finland daalt in 2015 met 7 procent: van 1,5 miljard euro in 2014 naar 1,4 miljard euro in 2015. Het operationeel resultaat (uitgezonderd non-recurring-onderdelen) slinkt daarbij met 18,8 procent: van 94,7 miljoen euro in 2014 naar 76,9 miljoen euro in 2015. Inclusief non-recurring-onderdelen gaat het om een verlies van 30,9 miljoen euro. Bij Media BeNe daalt de omzet, vooral als gevolg van afnemende inkomsten uit de printactiviteiten, met 4,7 procent naar 829,5 miljoen euro (2014: 870,8 miljoen).

Ook het operationeel resultaat laat een daling zien: van 71,2 miljoen euro in 2014 naar 63,9 miljoen euro (uitgezonderd non-recurring-onderdelen). Dit wordt volgens Sanoma Group mede veroorzaakt door de afwaardering van Nederlandse tv-activiteiten. Inclusief non-recurring- onderdelen is er een verlies van 22,8 miljoen euro in 2015.

Sanoma BV, vooral actief in publiekstijdschriften, ziet de omzet met 13,8 procent dalen naar 571,8 miljoen euro.75 Ook het operationeel resultaat laat een daling zien: van een verlies van 14,6 miljoen euro naar een verlies van 37,9 miljoen euro. Volgens het jaarverslag van Sanoma BV dient de oorzaak voor de dalende omzet gezocht te worden in lagere oplage- en advertentie-inkomsten en in de verkoop van een aantal titels die niet tot de kernactiviteiten behoorden. Netto komt Sanoma BV in 2015 uit op een verlies van 64,8 miljoen euro.

Sanoma Image BV, waarin Veronica Uitgeverij, SBS Social en de zenders SBS6, SBS9, Net5 en Veronica zijn ondergebracht, boekt in 2015 een omzet van 266,2 miljoen euro, bijna 1 procent meer dan in 2014 (263,9 miljoen euro). Hiervan komt 229,8 miljoen euro uit televisieomzetten, bijna 3 procent meer dan in 2014. De inkomsten uit print zijn in 2015 met 15 procent gedaald, van 40 miljoen naar ruim 34 miljoen euro. In 2013 bedroegen de inkomsten uit print nog 50,7 miljoen euro.

In 2015 bedraagt het operationele verlies van Sanoma Image 151,2 miljoen euro. In 2014 behaalt Sanoma Image nog een operationele winst van 15,6 miljoen euro. Wel wordt in 2015 een bedrag van 163,3 miljoen euro aan goodwill voor de SBS-kanalen afgewaardeerd in het resultaat. Netto komt Sanoma Image in 2015 uit op een verlies van 156,5 miljoen euro. In 2014 werd nog een winst behaald van 9,7 miljoen euro.

De eerste halfjaarcijfers van 2016 laten voor Sanoma Group een positiever beeld zien. Vooral in het tweede kwartaal zijn de resultaten verbeterd. Wel komt de omzet voor Sanoma Group ongeveer 5,4 procent lager uit dan voor het eerste halfjaar in 2015. Ook de omzet bij Media BeNe is in vergelijking met het tweede kwartaal van 2015 gedaald met 6,2 procent, van 216 miljoen euro in 2015 naar 202,6 miljoen euro. Dit wordt door Sanoma Group toegeschreven aan de verkoop van de Belgische titels. De operationele winst (EBIT) stijgt met ongeveer 9 procent naar 29,6 miljoen euro (tweede kwartaal 2015: 27,1 miljoen euro) door onder meer kostenbesparingen. Wel gingen de inkomsten uit digitaal, print en advertenties omlaag. Ook Media Finland en Learning laten in het tweede kwartaal van 2016, ten opzichte van dezelfde periode in 2015, een verbeterde operationele winst (EBIT) zien. Mede op basis van deze verbeterde resultaten stelde Sanoma de vooruitzichten voor het jaar 2016 naar boven bij.

 

1 Sanoma. Major shareholders. Geraadpleegd via: www.sanoma.com/en/investors/share/major-shareholders.
2 Sanoma (25 augustus 2015) Sanoma accelerates its transformation in Finland. Geraadpleegd via: www.sanoma.com/en/news/sanoma-accelerates-its-transformation-finland. En Sanoma (19 oktober 2015) Sanoma completes co-operation negotiations. Geraadpleegd via: www.sanoma.com/en/news/sanoma-completes-co-operation-negotiations.
3 Villamedia (19 oktober 2015) Forse reorganisatie Sanoma: ontslag en uitbesteding. Geraadpleegd via: www.villamedia.nl/artikel/ontslagvoor-redactie-eigen-huis-interieur.
4 Sanoma (24 maart 2016) Sanoma Media Belgium heeft de intentie om haar organisatie te herzien. Geraadpleegd via: www.sanoma.be/nl/nieuws/detail/1016/sanoma-media-belgium-heeft-de-intentie-om-haar-organisatie-te-herzien.
5 Sanoma (26 november 2015) Sanoma Changes Executive Management Group Reporting Structure. Geraadpleegd via: www.sanoma.com/en/news/sanoma-changes-executive-managementgroup-reporting-structure.
6 Villamedia (27 november 2015) Sanoma herstructureert digitale tak. Geraadpleegd via: www.villamedia.nl/artikel/sanoma-herstructureertdigitale-tak.
7 Adformatie (18 januari 2016) Hans Edin wordt commercieel directeur bij Sanoma Finland. Geraadpleegd via: www.adformatie.nl/nieuws/oud-sbs-baas-krijgt-functie-finland.
8 SBS (9 januari 2015). Peter Lubbers nieuwe Directeur Televisie SBS Broadcasting. Geraadpleegd via: www.sbs.nl/2015/peter-lubbersnieuwe-directeur-televisie-sbs-broadcasting.
9 Sanoma (2 augustus 2016) Remco van Leen new Content Director at SBS Broadcasting. Geraadpleegd via: sanoma.com/en/news/remco-vanleen-new-content-director-sbs-broadcasting.
10 SBS. Zenderprofiel. Geraadpleegd via: www.adverterenbijsbs.nl/nl/je_komt_ze_tegen_op_sbs9.html.
11 Sanoma (21 januari 2015). Sanoma Ventures investeert in SendCloud: verzendsoftware voor webshops. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/sanomaventures-investeert-sendcloud-verzend-software-voor-webshops.
12 Sanoma (1 april 2015). Sanoma Ventures verwerft meerderheidsbelang in Brandkids. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/sanomaventures-verwerft-meerderheidsbelang-brandkids.
13 Adformatie (16 maart 2016). Nieuwe eigenaar ziet kansen met failliete kindermode website. Geraadpleegd via: www.adformatie.nl/nieuws/ex-conrad-ceo-neemt-brandkidsnl-over.
14 Marketing Tribune (27 oktober 2015). Linda. lanceert eigen ‘video on demand’-kanaal. Geraadpleegd via: marketingtribune.nl/content/nieuws/2015/10/linda.-lanceert-een-eigen-video-on-demand-kanaal/index.xml. En LINDA.tv. Geraadpleegd via: linda.tv/page/vragen–antwoorden.
15 Marketingtribune (23 mei 2016). Libelle gaat vloggen op online tv-zender Libelle TV. Geraadpleegd via: marketingtribune.nl/media/nieuws/2016/05/libelle-gaat-vloggen-op-online-tv-zender-libelle-tv/index.xml. En Libelle. Download de Libelle-TV app en maak kans op een beauty-goodiebag. Geraadpleegd via: www.libelle.nl/video-en-fun/beauty-goodiebag.
16 Sanoma (1 juni 2016). Sanoma Media Netherlands neemt SCOUPY en Kortingisleuk.nl over. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/sanoma-media-netherlands-neemt-scoupy-en-kortingisleuknl-over/.
17 Sanoma (14 april 2016). Sanoma verkoopt Beau Monde, Happy in Shape en Marie Claire aan Pijper Media. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/sanoma-verkoopt-beau-monde-happy-shape-en-marie-claire-aan-pijper-media/.
18 De cijfers van Sanoma BV maken ook deel uit van Sanoma BeNe.

 

Deel deze pagina