Sanoma in 2014

In het najaar van 2013 kondigde Sanoma Media BV (vanaf 1 januari 2015 Sanoma BV, hierna: Sanoma) een ingrijpende reorganisatie aan. Binnen de tijdschriftendivisie zou Sanoma zich alleen nog richten op merken die ook een groot digitaal potentieel hebben. Het ging voortaan om zeventien strategisch belangrijke focusmerken in de domeinen ‘Vrouwen’, ‘Kids & Teens’ ‘Parenting’, ‘Home Deco’ en ‘Automotive’.

Door deze maatregelen, met name op het gebied van het printportfolio, verdwenen zo’n 500 fte uit het bedrijf. Van de gevoerde titels werden er 22 verkocht.

Sanoma

 

Aandeelverhoudingen

Sanoma Group Oyj (Sanoma Group), het Finse moederbedrijf van Sanoma Media, is in een groot aantal Europese landen actief. Met 23 procent is de Jane and Aatos Erkko Foundation de grootste aandeelhouder in Sanoma Group.

 

Organisatie

Sanoma is onderdeel van de mediadivisie binnen Sanoma Group. In Nederland is het bedrijf in 2014 op de televisiemarkt vertegenwoordigd met een belang van 67 procent, via Sanoma Image, in Net5, SBS6, Veronica en sinds 1 januari 2015 ook SBS9.

In Nederland is Sanoma marktleider in publiekstijdschriften, met titels als Libelle en Donald Duck. Daarnaast heeft het een belang van 25 procent in Bindinc. (voorheen Programmabladen AKN), uitgever van onder meer de (programma)bladen van AVRO, KRO en NCRV en omroepgerelateerde uitgaven zoals KRO Spoorloos en de online televisiegids tvgids.nl. Daarnaast heeft het bedrijf een belang van 67 procent in Veronica Uitgeverij, waar Veronica Magazine en Totaal TV zijn ondergebracht.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

In september 2014 verwerft Sanoma 100 procent van de aandelen van SB Commerce, dat ongeveer 60 webwinkels in beheer heeft, waaronder vtwonen.nl. Daarnaast vergroot Sanoma haar belang in de joint venture Vault (e-commerce) van 55 procent naar 100 procent.[1]

SBS en Sanoma verwerven in december 2014 voor het eerst de Nederlandse uitzendrechten voor de UEFA Champions League 2015-2018.[2] De wedstrijden worden via SBS uitgezonden, de online rechten neemt nu.nl voor zijn rekening.

Medio december 2014 maakt Sanoma bekend haar Belgische en Nederlandse mediabedrijven te gaan combineren, waarmee plannen voor de verkoop van Sanoma Media Belgium komen te vervallen. Hiervoor wordt een nieuwe business unit gecreëerd, Sanoma Media BeNe, die onder verantwoordelijkheid valt van Peter de Mönnink, CEO van Sanoma/SBS.[3]

Op 1 januari 2015 wordt de zendergroep van SBS Broadcasting uitgebreid met een vierde zender: SBS9. De komst van deze zender was reeds in november 2013 aangekondigd. SBS9 kent iedere avond een ander thema en zendt met name films en series uit.[4]

De in het najaar van 2013 aangekondigde online dienst NLziet, de gezamenlijke video-on-demanddienst van RTL, SBS en de NPO, gaat in de zomer van 2014 van start. Het aanbod bestaat uit programma’s van deze zenders en een abonnement kost 7,95 euro. De dienst combineert het aanbod van de online platforms RTL XL, KIJK (SBS) en NPO Plus. Alle programma’s zijn tot een jaar terug te kijken, reclamevrij.

In 2014 en 2015 wordt door Sanoma Ventures geïnvesteerd in een aantal bedrijven. In 2014 bijvoorbeeld in winkelreviewsite wugly.nl en roomlr.com, een zoekmachine voor vakantiehuizen. Begin 2015 wordt nog een investering gedaan in SendCloud, gespecialiseerd in verzendsoftware voor webshops.[5]

Sanoma maakt in april 2015 bekend dat Sanoma Ventures een meerderheidsbelang heeft verworven in een webwinkel voor (merk)kinderkleding: Brandkids.[6] Ook wordt in deze periode door Sanoma Ventures geïnvesteerd in ITSLanguage, dat zich richt op digitale spraaktechnologie voor talenonderwijs.[7]

Medio februari 2015 wordt bekendgemaakt dat SBS Broadcasting een belang heeft genomen in het Amsterdamse multichannelnetwerk Social1nfluencers. Het bedrijf vertegenwoordigt personen die actief met hun eigen YouTube-kanalen bezig zijn (zoals StukTV, Beautygloss, Fijnevrienden en Foodgloss)[8] en ontwikkelt online videostrategieën en branded content.

 

Stopgezette activiteiten en deelnemingen

In juli en september 2014  verkoopt Sanoma in totaal 22 tijdschriftentitels. Het gaat om de verkoop van bladen als Seasons, KIJK en Vorsten aan New Skool Media, dat in totaal 19 titels overneemt. Nieuwe Revu, Panorama en Playboy komen terecht bij Pijper Media.

In 2014 verkoopt Sanoma Group ook bedrijven, deelnemingen, activiteiten en vastgoed in het buitenland, onder meer in Finland, Hongarije, België, Kroatië, Rusland en Roemenië.

Het Vlaamse weekblad Humo komt in 2014 volledig in handen van Sanoma Group. Humo was voorheen ten dele ondergebracht bij De Vijver Media. Bij de verkoop van het aandeel in het Belgische De Vijver Media aan Telenet (een deelneming van Liberty Global), voor 26 miljoen euro, was onderdeel van de deal dat Sanoma Group de Humo-aandelen van De Vijver Media zou terugkopen. In mei 2015 wordt echter bekend dat Sanoma Group Humo, samen met onder meer de Belgische versie van Story, wil verkopen aan De Persgroep. De reden voor deze verkoop is dat men zich vooral wil richten op de domeinen ‘Vrouwen’ en ‘Home & Deco’. De Belgische mededingingsautoriteit geeft op 4 augustus 2015 goedkeuring voor de overname.

 

Organisatorische wijzigingen

Vanaf 1 januari 2014 bestaat Sanoma Group uit twee onderdelen, te weten Learning en Consumer Media. Sanoma Group rapporteert echter over drie strategische business units, namelijk Media Netherlands, Media Finland en Learning. In de categorie ‘Other’ is onder meer Media Belgium opgenomen. In 2015 worden de Belgische en Nederlandse mediabedrijven gecombineerd onder de naam Sanoma Media BeNe.

Peter de Mönnink wordt per 1 januari 2014 benoemd als CEO van Sanoma. De Mönnink, die Dick Molman opvolgt, was daarvoor CEO van Reed Business Nederland, Reed Business International en Reed Construction Data. Om een intensievere samenwerking tussen Sanoma, Talpa en SBS Broadcasting te bewerkstelligen, wordt De Mönnink per 1 oktober 2014 tevens aangesteld als CEO van SBS Broadcasting. De Mönnink neemt de taken over van interim-CEO Hans Edin, die per 1 januari 2015 Group Head of Television binnen Sanoma Group wordt.[9]

Naast de aanstelling van De Mönnink vinden in 2014 en 2015 de nodige andere wijzigingen bij SBS Broadcasting plaats. In augustus 2014 wordt Director Communications Nina Nomden benoemd tot Chief Marketing Officer, zij gaat ook deel uitmaken van de directie van SBS.[10] Enkele maanden later, in oktober 2014, wordt bekendgemaakt dat Luc Peters is benoemd tot Chief Operating Officer (COO), hij treedt ook toe tot de directie van SBS. Peters was daarvoor al twee jaar werkzaam bij SBS als Operations Director.

In januari 2015 kondigt SBS Broadcasting aan dat Peter Lubbers per 1 februari 2015 benoemd is tot directeur Televisie. Lubbers volgt Remko van Westerloo op, die de functie drie jaar bekleedde. Lubbers was daarvoor onder meer werkzaam voor RTL en de AVRO.[11]

Arthur Hoffman, afkomstig van online reisbureau Expedia, start eind augustus 2014 als CEO van de in 2014 opgezette bedrijfseenheid Sanoma Digital. Hij wordt daarmee verantwoordelijk voor de digitale diensten en producten van het concern.[12]

In maart 2015 wordt door Sanoma bekendgemaakt dat Erik-Jan Gelink, Chief Commercial Officer (CCO), per 1 april 2015 het bedrijf zal verlaten. Als aanleiding voor dit vertrek wordt “een verschil van inzicht over het te voeren commercieel beleid” genoemd.[13]

Met ingang van 1 oktober 2015 wordt bestuurslid Susan van Duinhoven CEO van Sanoma. Deze functie neemt zij over van Harri-Pekka Kaukonen.

 

Financiële positie

In 2014 schrijft Sanoma Group weer zwarte cijfers: het concern boekt een winst van 61,6 miljoen euro. Het jaar 2013 werd nog afgesloten met een verlies van 320,3 miljoen euro. Het operationeel resultaat in 2014 neemt met 23,2 procent af van 154,6 miljoen euro in 2013 naar 118,8 miljoen euro in 2014. Ook daalt de totale omzet van Sanoma Group met 8,7 procent, van 2,1 miljard euro in 2013 naar 1,9 miljard euro in 2014. Als oorzaken meldt Sanoma in het jaarverslag oplagedalingen en verminderde inkomsten uit de (print)advertentiemarkt.[14]

De totale omzet van Media Netherlands en Media Finland daalt in 2014 met 5,2 procent: van 1,36 miljard euro in 2013 naar 1,29 miljard euro in 2014. Het operationeel resultaat (uitgezonderd recurrent onderdelen) slinkt daarbij met 14,8 procent, van 103,9 miljoen euro naar 88,5 miljoen euro. Inclusief recurrent (waaronder verkoop van onderdelen en herstructurering) is dit 190,5 miljoen euro. Bij Media Netherlands daalt de omzet van 4,8 procent naar 652,7 miljoen euro. Ook het operationeel resultaat laat een daling zien: van 73,2 miljoen euro in 2013 naar 65 miljoen euro (uitgezonderd recurrent onderdelen) en inclusief recurrent onderdelen naar 44,3 miljoen euro in 2014.

In 2014 boekt Sanoma Image, waarin SBS6, Net5, Veronica en Veronica Uitgeverij zijn ondergebracht, een omzet van 263,9 miljoen euro, 1,1 procent lager dan de 266,9 miljoen euro in 2013. Hiervan komt 223,9 miljoen euro uit televisieomzetten, 7,7 miljoen euro meer dan in 2013. De inkomsten uit print zijn daarentegen afgenomen met 21,1 procent naar 40 miljoen euro (2013: 50,7 miljoen euro).

In 2014 behaalt Sanoma Image een operationele winst van 15,6 miljoen euro, waar dat in 2013 nog een operationeel verlies van 173,2 miljoen euro was. In dat jaar werd in totaal een bedrag van 191,6 miljoen euro in het resultaat afgewaardeerd. Sanoma Image komt netto uit op een winst van 9,7 miljoen euro. In 2013 was er door een afwaardering nog 178,3 miljoen euro verlies.

Anders dan in Nederland zit Sanoma in Finland, na tegenvallende cijfers in het eerste halfjaar van 2015, in zwaar weer. Om die reden heeft Sanoma Group aangekondigd een al eerder geplande reorganisatie in Finland te versnellen.[15]

 

 

[1] Financial Statements and Board of Directors’ Report for 2014, p.32
[2] Sanoma (9 december 2014). SBS en Sanoma verkrijgen uitzendrechten UEFA Champions League. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/sbs-en-sanoma-verkrijgen-uitzendrechten-uefa-champions-league
[3] Sanoma (18 december 2014). Sanoma brengt Belgische en Nederlandse media-activiteiten samen. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/sanoma-brengt-belgische-en-nederlandse-media-activiteiten-samen
[4] SBS. Zenderprofiel. Geraadpleegd via: www.adverterenbijsbs.nl/nl/je_komt_ze_tegen_op_sbs9.html
[5] Sanoma (21 januari 2015). Sanoma Ventures investeert in SendCloud: verzendsoftware voor webshops. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/sanomaventures-investeert-sendcloud-verzend-software-voor-webshops
[6] Sanoma (1 april 2015). Sanoma Ventures verwerft meerderheidsbelang in Brandkids. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/sanomaventures-verwerft-meerderheidsbelang-brandkids
[7] Sanoma (13 april 2015). Investering Sanoma Ventures in ITSLanguage betekent grote stap voor digitaal talenonderwijs. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/sanomaventures-invests-language-learning-technology-provider-itslanguage
[8] SBS (12 februari 2015). Social1nfluencers gaat samenwerking aan met SBS en Sanoma. Geraadpleegd via: www.sbs.nl/2015/social1nfluencers-gaat-samenwerking-aan-met-sbs-en-sanoma
[9] Sanoma (28 augustus 2014). Peter de Mönnink neemt roer over van Hans Edin als CEO van SBS. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/peter-de-monnink-neemt-roer-over-van-hans-edin-als-ceo-van-sbs
[10] SBS (19 augustus 2014). Nina Nomden nieuwe Chief Marketing Officer van SBS Broadcasting. Geraadpleegd via: www.sbs.nl/2014/nina-nomden-nieuwe-chief-marketing-officer-van-sbs-broadcasting
[11] SBS (9 januari 2015). Peter Lubbers nieuwe Directeur Televisie SBS Broadcasting. Geraadpleegd via: www.sbs.nl/2015/peter-lubbers-nieuwe-directeur-televisie-sbs-broadcasting
[12] O.a. Consultancy en Adformatie. Geraadpleegd via: www.consultancy.nl/nieuws/8221/strategy-alumnus-arthur-hoffman-ceo-sanoma-digital en www.adformatie.nl/nieuws/sanoma-benoemt-arthur-hoffman-tot-ceo-digital
[13] Sanoma (16 maart 2013). Erik-Jan Gelink verlaat Sanoma. Geraadpleegd via: www.sanoma.nl/pagina/persnieuws/erik-jan-gelink-verlaat-sanoma
[14] Sanoma (5 maart 2015). Financial Statements and Board of Directors Report for 2014, p. 8. Geraadpleegd via: http://sanoma.com/sites/default/files/reports/sanoma_financial_statements_2014_unprotected.pdf
[15] Nu.nl (1 september 2015). Mediabedrijf Sanoma versnelt reorganisatie in Finland. Geraadpleegd via: www.nu.nl/beurs/4112490/mediabedrijf-sanoma-versnelt-reorganisatie-in-finland.html

Deel deze pagina