Sanoma in 2013

Sanoma Media BV (Sanoma Media) kondigt eind oktober 2013 een ingrijpende koerswijziging en reorganisatie aan. Door deze maatregelen zullen naar schatting 500 voltijdsbanen verdwijnen, vooral in de tijdschriftendivisie. Het tijdschriftenportfolio zal flink worden uitgedund, waardoor 32 titels in de etalage komen te staan. Daarnaast zal in het kader van het intensiveren van de samenwerking met SBS de CEO van SBS toetreden tot de directie van Sanoma Media.

In 2013 worden door Sanoma Group geen belangrijke acquisities gedaan. Wel wordt een aantal bedrijven en activiteiten verkocht.

Sanoma

 

Aandeelverhoudingen

Sanoma Group Oyj (Sanoma Group), het Finse moederbedrijf van Sanoma Media, is in een groot aantal Europese landen actief. Met 23 procent is de Jane and Aatos Erkko Foundation de grootste aandeelhouder in Sanoma Group.

 

Organisatie

Sanoma Media is onderdeel van de mediadivisie binnen Sanoma Group. In Nederland is het bedrijf op de radio- en televisiemarkt vertegenwoordigd met een belang van 67 procent in Net5, SBS6, Veronica en Veronica Uitgeverij, waar Veronica Magazine is ondergebracht.

In Nederland is Sanoma Media marktleider in publiekstijdschriften, met titels als Libelle en Donald Duck. Daarnaast heeft het een belang van 25 procent in Bindinc. (voorheen Programmabladen AKN), uitgever van de (programma)bladen van AVRO, KRO en NCRV en van de online televisiegids tvgids.nl.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

Volgens het Financial Statements and Board of Director’s Report for 2013 zijn er, voor wat betreft Sanoma Media, in 2013 geen belangrijke acquisities geweest. Wel investeert Sanoma Ventures in 2013 en 2014 in een aantal nieuwe (digitale) initiatieven. In 2013 wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in WappZapp, een VOD-app die een overzicht biedt van video’s uit bronnen als RTL XL en Telegraaf TV. Eind 2013 wordt geïnvesteerd in Springest, een vergelijkingssite voor opleidingen, trainingen en cursussen. Begin 2014 investeert Sanoma Ventures nog in winkelreviewsite wugly.nl, Social Shop, een social shoppingplatform, en in roomlr.com. Dit is een zoekmachine waarmee wereldwijd vakantiehuizen kunnen worden gezocht.

SBS lanceert op 15 januari 2013 het VOD-platform KIJK. Via het platform kan eerder uitgezonden videocontent van SBS6, Net5 en Veronica gratis worden bekeken. Daarnaast wordt exclusieve content aangeboden en kunnen, tegen betaling, onder meer series worden bekeken nog voordat ze worden uitgezonden.

In november 2013 wordt tijdens de winterpresentatie van SBS aangekondigd dat SBS Broadcasting met een vierde zender komt. Naar eigen zeggen gaat het daarbij om een op vrouwen gerichte zender.

In juli 2014 gaat de in het najaar van 2013 aangekondigde VOD-dienst NLziet van start. De dienst is te benaderen via pc, smartphone en tablet. NLziet is een initiatief van NPO, RTL en SBS en combineert hun diensten NPO Plus, KIJK (SBS) en RTL XL. Tegen betaling van 7,95 euro per maand kunnen films, documentaires, series en programma’s reclamevrij worden bekeken, tot een jaar terug. Ook wordt een aantal programma’s al een week voor uitzending aangeboden.

 

Stopgezette activiteiten en deelnemingen

In 2013 en 2014 wordt door Sanoma Group een aantal (buitenlandse) activiteiten en bedrijven verkocht, waaronder vastgoeddeelnemingen in Finland, deelnemingen in Roemenië, Bulgarije, Servië, Tsjechië en de onderdelen in Hongarije. De effectuering van deze verkopen moet in 2014 haar beslag krijgen.

Begin 2013 wordt bekend dat Sanoma Media stopt met de tijdschriften Groter Groeien, Ook en Esta. Later dat jaar ondergaan de bladen FAB en NUsport hetzelfde lot. Medio 2014 wordt door Sanoma Media bekendgemaakt dat negentien tijdschrifttitels worden verkocht aan New Skool Media. Het gaat om de specialistische titels Babygids, Delicious, Fiets, FietsActief, Formule1, Home and Garden, KIJK, Knipmode, Knippie, Know How, MOTO73, MOTOR, Procycling, Roots, Seasons, Truckstar, Vorsten, Zeilen en ZIN. Ook stappen 93 medewerkers over naar New Skool Media. Daarnaast worden de mannenbladen Nieuwe Revu, Playboy en Panorama verkocht aan Pijper Media.

In juni 2014 wordt bekend dat Sanoma Group het aandeel in het Belgische De Vijver Media voor 26 miljoen euro verkoopt aan Telenet, onderdeel van kabelaar Liberty Global. De Vijver Media, waarin Sanoma Group een belang van 33 procent had, is het bedrijf achter de Vlaamse televisiezenders VIER en VIJF en het productiebedrijf Woestijnvis. Als onderdeel van de deal komt het Vlaamse weekblad Humo, dat deels was ondergebracht bij De Vijver Media, weer volledig in handen van Sanoma Group.

 

Organisatorische wijzigingen

Op 8 maart 2013 treedt Georgette Schlick af als algemeen directeur van SBS Broadcasting. Zij wordt tijdelijk opgevolgd door de Fin Hans Edin, directievoorzitter van het Finse zusterbedrijf Nelonen Media.

Sanoma Group maakt in mei 2013 bekend dat Dick Molman eind 2013 als CEO vertrekt bij de Nederlandse uitgeeftak. Na zeven jaar wordt Molman opgevolgd door Peter de Mönnink, die per 1 januari 2014 benoemd is als CEO van Sanoma Media. De Mönnink was CEO van Reed Business Nederland, Reed Business International en Reed Construction Data. Per oktober 2014 neemt De Mönnink tevens de interim-taken van Hans Edin bij SBS Broadcasting over. De dubbele rol voor De Mönnink moet leiden tot een nauwere samenwerking tussen SBS, Talpa en Sanoma.

Eind oktober 2013 kondigt Sanoma Media een ingrijpende koerswijziging en reorganisatie aan. Dit als gevolg van een voortdurende verslechtering van onder meer de advertentiemarkt. De schatting is dat door de reorganisatie circa 500 voltijdsbanen bij Sanoma Media zullen verdwijnen. Binnen de tijdschriftendivisie wil Sanoma Media zich alleen nog richten op merken die ook een groot digitaal potentieel hebben.

Sanoma gaat zich richten op zeventien strategisch belangrijke focusmerken in de domeinen ‘Vrouwen’ (o.a. Libelle, Linda, Viva en Story), ‘Kids & Teens’ (o.a. Donald Duck en Tina), ‘Parenting’ (o.a. Ouders van Nu), ‘Home Deco’ (o.a. VT Wonen) en ‘Automotive’ (o.a. AutoWeek). Veronica Uitgeverij verhuist naar Amsterdam; de afdelingen sales en marketing worden bij Sanoma Media in Hoofddorp gevoegd.

 

Financiële positie

In 2013 boekte Sanoma Group een verlies van 332,3 miljoen euro, terwijl in 2012 nog 149 miljoen euro winst werd gemaakt. Het verlies is vooral te wijten aan de nog altijd dalende advertentie-inkomsten en de daling van de losse verkoop. De netto-omzet van Sanoma Group bedraagt ruim 2,2 miljard euro en is daarmee 6,6 procent lager dan die in 2012. De totale omzet van Sanoma Media daalt in 2013 met ongeveer 6,5 procent; van circa 1,5 miljard euro in 2012 naar circa 1,4 miljard euro in 2013. Het EBIT-resultaat vermindert daarbij met 44,8 procent van 151,5 miljoen euro naar 83,7 miljoen euro.

Sanoma Group waardeert in 2013, volgens het jaarverslag, de media-activiteiten in Nederland af met in totaal 309,6 miljoen euro. Deze afwaardering wordt onder meer toegeschreven aan de verslechterende advertentie- en tijdschriftenmarkt. De media-activiteiten in Nederland zijn vorig jaar goed voor een omzet van 705,8 miljoen euro. Dit is 7,2 procent minder dan een jaar eerder, toen nog een omzet van 760,4 miljoen kon worden genoteerd.

Sanoma Image BV, waarin de zenders SBS6, Net5, Veronica en Veronica Uitgeverij zijn ondergebracht, boekt in 2013 een omzet van 266,9 miljoen euro, 6,5 procent lager dan 2012. Hiervan komt 216,2 miljoen euro uit televisieomzetten; 13,8 miljoen minder dan in 2012. In 2013 is een operationeel verlies van 173 miljoen in de boeken geplaatst, 8,8 miljoen meer dan het jaar ervoor. Ook wordt in 2013 191,6 miljoen euro afgewaardeerd in het resultaat: 179,6 miljoen hiervan betreft goodwill voor de SBS-kanalen.

Deel deze pagina