Sanoma in 2012

SBS Broadcasting lanceert in 2012 een groot aantal nieuwe digitale diensten. Ook voert Sanoma Group een waardevermindering op ten aanziende van zijn belang in SBS Broadcasting en geeft het een winstwaarschuwing af voor 2013.

 

Sanoma

 

Aandeelverhoudingen

Sanoma Group Oyj (Sanoma Group), het Finse moederbedrijf van het Nederlandse Sanoma Media BV (Sanoma Media), is in meer dan twintig landen actief. De grootste aandeelhouder in Sanoma Group is de Jane and Aatos Erkko Foundation met 23 procent. Sanoma Media is onderdeel van de gelijknamige mediadivisie binnen Sanoma Group en is ontstaan uit een samenvoeging (met ingang van 1 januari 2011) van de magazine- en televisiedivisies. Het beursgenoteerde concern houdt zich niet alleen bezig met uitgeefactiviteiten, maar bezit ook televisiezenders en vele elektronische media. De radio- en televisieactiviteiten concentreren zich in Finland, Nederland en Hongarije. Met de overname van SBS Broadcasting BV (SBS Broadcasting) eind 2011, heeft Sanoma Group ook voet aan de grond gekregen op de Belgische en Nederlandse televisiemarkt. De Sanoma Group beschikt over een sterke positie in de educatieve uitgeeftak (in Nederland Malmberg). In 2012 verkoopt Sanoma haar kiosken in Finland, Estland en Letland. Sanoma Media is ook actief in de distributie van bladen (Aldipress in Nederland), maar dit is vanaf 2012 geen kernactiviteit meer.

In Nederland is Sanoma Media marktleider in de publiekstijdschriften, met in totaal 70 titels. Libelle en Donald Duck zijn daarvan de grootste. Met een belang van 25 procent in Bindinc. (voorheen: Programmabladen AKN) zorgt Sanoma Media voor het uitgeven van diverse programmabladen van de publieke omroepen en de site tvgids.nl.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

In januari 2012 verhoogt Sanoma Media haar belang in het klantenrelatiebedrijf Hemels naar 71 procent. Sanoma Media nam in 2011 een meerderheidsbelang in het bedrijf. In mei 2012 neemt Sanoma Media het bedrijf Read & View over dat onder meer online abonnementen op tijdschriften en dagbladen verkoopt en in november neemt Sanoma Media 40 procent van het bedrijf SB Commerce over. SB Commerce is gespecialiseerd in webwinkels voor wonen en cadeaus. Sanoma Media consolideert het bedrijf, ondanks het minderheidsbelang van 40 procent, volledig in haar groep.

Met het plaatsen van nieuws van nu.nl op de teletekstpagina’s van Net5, SBS 6 en Veronica TV wordt begin 2012 een eerste kleine stap gezet op het vlak van (redactionele) samenwerking tussen beide partners. De belangrijkste nieuwsitems uit de rubriek ‘algemeen nieuws’ van nu.nl worden regelmatig ververst op de teletekstpagina’s van de SBS-zenders.

In het voorjaar van 2012 presenteert Sanoma Media het digitale tabloid wtf.nl. Met zijn berichtgeving over de entertainment branche in binnen- en buitenland moet WTF een aanvulling vormen op de brede nieuwssite nu.nl en sites als nuzakelijk en nusport. Kort daarna start Sanoma Media ook een digitaal crossmediaal platform over tuinieren. Tuinieren.nl omvat een tijdschrift, website, webshop, videokanaal en is actief op verschillende sociale media.

Naast de uitbreiding van de digitale portfolio is er in 2012 ook ruimte voor nieuwe bladtitels. Sanoma Media lanceert in april 2012 een nieuwe glossy genaamd Fab (afkorting voor Fabulous) dat zich richt op veertigers die geïnteresseerd zijn in lifestyle. In mei verschijnt het blad Know How, een populairwetenschappelijk magazine dat al in verschillende landen wordt uitgeven. Vanaf maart 2013 geeft Sanoma Media ook een manneneditie uit van het glamour and lifestyle magazine Grazia.

SBS manifesteert zich met steeds meer digitale diensten. Zo wordt in de zomer van 2012 de tweede scherm-applicatie SBS6+ gelanceerd. In augustus 2012 start SBS de dienst ‘KIJK eerder’. Middels deze dienst kunnen nieuwe programma’s op SBS6, Net5 en Veronica online worden bekeken voordat ze op televisie worden uitgezonden. Op 1 januari 2013 lanceert SBS de video on demand (VoD) dienst kijk.nl. Dit is de opvolger van sbsgemist.nl en Veamer waarin ook KIJK eerder is geïntegreerd. Op kijk.nl kunnen al uitgezonden programma’s van SBS6, Net5 en Veronica worden opgevraagd en kunnen tegen betaling films en series worden bekeken.

SBS laat begin 2013 weten dat de digitale diensten goed aanslaan bij het publiek. De tweede scherm-applicaties zijn volgens de omroep ruim 200.000 keer gedownload en veel kijkers gebruiken de webvariant. In de eerste twee maanden van zijn bestaan trekt videoplatform KIJK bijna een miljoen unieke bezoekers en worden ruim 2,2 miljoen videostreams opgevraagd. Uit de cijfers blijkt dat bezoekers ook veel gebruik maken van exclusieve fragmenten, betaalde films en series en de dienst KIJK eerder.

Sanoma Media en SBS Broadcasting zoeken op programmatisch gebied meer samenwerking. Zo start in het voorjaar van 2013 bij Veronica de programmaserie InsideGamer waarbij het SBS station en de onder Sanoma Media vallende website insidegamer.nl nauw samenwerken om een multimediaal platform op te zetten.

 

Stopgezette activiteiten en deelnemingen

Sanoma Media stopt in maart 2013 met de blogsite weblog.nl. De domein- en weblogdienst was de opvolger van web-log.nl. Deze laatste trachtte Sanoma Media te migreren naar weblog.nl, maar dat stuitte op technische problemen. Daarnaast lijkt de concurrentie van alternatieve gratis blogdiensten en sociale media te groot. De actieve gebruikers van weblog.nl verhuizen nu naar wordpress.com.

Begin 2013 wordt bekend dat Sanoma Media stopt met de tijdschriften Groter Groeien en Ook. Eerder liet Sanoma Media al weten te willen stoppen met het blad Vega. Naar verwachting zal in de loop van 2013 nog meer in de portfolio van Sanoma Media worden geschrapt.

 

Organisatorische wijzigingen

In november 2012 wordt alweer de tweede bezuinigingsronde van dat jaar aangekondigd door Sanoma Media-CEO Dick Molman, die het bedrijf overigens per 1 januari 2014 zal verlaten. De nieuwe bezuinigingsronde zal de komende vijftien maanden leiden tot het verlies van arbeidsplaatsen en het schrappen van titels. Eerder in 2012 is al een bezuinigingsronde ingezet voor de afdelingen communicatie, finance en human resources. Ook in moederland Finland wordt flink gesneden in de arbeidsplaatsen en verdwijnen ruim 140 banen bij de lokale tijdschriften en krantendivisies.

Op 8 maart 2013 treedt algemeen directeur van SBS Broadcasting Georgette Schlick per direct af. Zij wordt tijdelijk opgevolgd door Hans Edin, voormalig directievoorzitter van het Finse dochterbedrijf Nelonen Media. Schlick werkte sinds oktober 2011, enkele maanden na de overname, bij SBS. Ook worden er wijzigingen doorgevoerd in het management van de SBS-zenders. Alphons Martens (zenderleider bij Net5) maakt plaats voor Justine Huffmeijer en Carter Duong van Veronica wordt vervangen door van RTL afkomstige Mark Bruitsman.

Medio april 2013 kondigt Sanoma Media aan een nieuw logo te zullen gebruiken en ook de merknaam van Sanoma Media weer terug te veranderen naar Sanoma. De merknaam Sanoma Media werd formeel geïntroduceerd met ingang van 1 januari 2011.

 

Financiële positie

Sanoma behaalt in 2012 een omzet van 2.376 miljoen euro, een kleine daling ten opzichte van 2011 toen een omzet van 2.378 miljoen euro kon worden genoteerd. Het EBIT-bedrijfsresultaat daalt met een kleine 3 procent: van 239 miljoen euro in 2011 naar 232 miljoen euro in 2012. De omzet van Sanoma Media, die deel uitmaakt van de geconsolideerde cijfers, bedraagt 1.487 miljoen euro in 2012. Deze stijging van 5 procent ten opzichte van de 1.416 miljoen euro in 2011 is te danken aan de overname van SBS. Het EBIT-bedrijfsresultaat van Sanoma Media blijft in 2012 met 151 miljoen euro nagenoeg op het niveau van 2011.

Over SBS Broadcasting (Sanoma Image BV) zijn afzonderlijke cijfers beschikbaar. Daaruit blijkt dat het bedrijf 285,4 miljoen euro aan omzet boekt in 2012, waarvan 229,98 miljoen afkomstig is uit de televisie-activiteiten en 55,4 miljoen uit de uitgeverij (Veronica Magazine en TotaalTV). Netto boekt het bedrijf een verlies van 176,4 miljoen euro. Een afschrijving van 200 miljoen euro is debet aan het grote verlies. Sanoma Image BV, de holding waarin de activiteiten zijn ondergebracht, heeft nog een schuld van 220 miljoen aan aandeelhouders Samona, Talpa en banken.

Eind maart 2013 geeft Sanoma een winstwaarschuwing met betrekking tot een bijzondere waardevermindering van 34,8 miljoen euro op Sanoma Media (een afschrijving op SBS), vanwege onder meer veranderende marktomstandigheden.

Deel deze pagina