Sanoma in 2010

2.6-Sanoma

 

Aandeelverhoudingen

Sanoma Group Oyj (Sanoma), het Finse moederbedrijf van het Nederlandse Sanoma Uitgevers BV (Sanoma Uitgevers), is in meer dan twintig landen actief. Sanoma Uitgevers valt onder de tijdschriftendivisie Sanoma Magazines die uit een Nederlandse en Finse holding bestaat: Sanoma Magazines BV en Sanoma Magazines Finland Oy. In totaal bezit Sanoma Group ongeveer driehonderd magazines. Het beursgenoteerde concern houdt zich niet alleen bezig met  uitgeefactiviteiten, maar heeft ook televisiezenders en vele elektronische media in bezit. De radio- en televisieactiviteiten concentreren zich in 2010 vooral in Finland waar Sanoma drie televisiezenders, vijf betaaltelevisiezenders en drie radiozenders in handen heeft. In Hongarije heeft Sanoma twee themazenders in handen. Naast de divisies magazines, entertainment (televisie) en nieuws (met name dagbladen in de Scandinavische landen) heeft de uitgever een sterke positie in de educatieve uitgeeftak. Daarnaast is het concern actief in de detailhandel met onder meer kiosken en boekenwinkels.

In Nederland is Sanoma Uitgevers marktleider in de publiekstijdschriften met in totaal zeventig titels, waaronder Libelle, Donald Duck, Viva, Margriet, Story en LINDA. Met een belang van 25 procent in Programmabladen AKN zorgt Sanoma Uitgevers voor het uitgeven van Avrobode, Televizier, KRO Magazine, Mikro Gids, NCRV-gids, TVFilm en de site tvgids.nl. Daarnaast organiseert Sanoma evenementen en is het online actief met ongeveer 180 websites. Naast de in de figuur genoemde websites heeft Sanoma in Nederland diverse portalsites (bijvoorbeeld startpagina.nl), vergelijkingssites (bijvoorbeeld kieskeurig.nl) en gamesites (bijvoorbeeld gamer.nl).

Eind juli 2011 is de overname van SBS Nederland BV (SBS Nederland) door Sanoma Uitgevers (dan onder de naam Sanoma Media Nederland) en Talpa Media definitief geworden. Met het meerderheidsaandeel van 67 procent verkrijgt eerstgenoemde de zeggenschap over de televisiezenders SBS6, Net 5 en Veronica en de programmabladen Totaal TV en Veronica Magazine. Naast de gecombineerde positie in de televisie- en tijdschriftenmarkt, wordt de positie van Sanoma in de programmabladenmarkt vergroot door de hoge oplage van Veronica Magazine.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

Begin 2010 heeft Sanoma Uitgevers haar digitale portefeuille verder uitgebreid, onder andere met vergelijkingswebsite energieprijzen.nl. Met de lancering van de iPad op de Nederlandse markt heeft Sanoma Uitgevers vele applicaties (apps) ontwikkeld voor onder andere AutoWeek, Viva, nu.nl en gamer.nl. Begin 2011 zijn ook iPad-abonnementen voor de tijdschriftenAutoWeek en Viva gelanceerd. Eind oktober 2010 meldt de uitgever in een persbericht op dat moment 21 apps en 15 mobiele websites te hebben gelanceerd, inmiddels zijn daar alweer verschillende nieuwe toepassingen bijgekomen.

Vorig jaar is Disney XD Magazine, voor kinderen van zes tot veertien jaar, toegevoegd aan de tijdschriftenportefeuille. Het kinderblad draagt dezelfde naam als de televisiezender Disney XD, dat sinds 1 januari 2010 de zender Jetix vervangt. Disney XD Magazine is in feite een opvolger van het door Z-Press uitgegeven Jetix Magazine. Verder heeft Sanoma Uitgevers met ingang van 1 januari 2011 een belang in het sporttijdschrift Helden verworven.

 

Organisatorische wijzigingen

In november 2010 kondigt Sanoma Uitgevers aan de contracten voor freelancers te willen wijzigen; het zou om circa vijfhonderd personen gaan. Volgens de nieuwe regeling kunnen  de producties van freelancers, zonder dat die daar zeggenschap over hebben, door Sanoma Uitgevers worden aangeboden aan derden en aan buitenlandse titels van de uitgever. De regeling is per 1 december 2010 van kracht gegaan en komt op het moment dat het kabinet een nieuwe wet wil invoeren om auteursrechten beter te kunnen beschermen (door een verbod op het overdragen van auteursrecht aan anderen).

Met ingang van 1 januari 2011 is Sanoma Group begonnen de divisies Sanoma Entertainment en Sanoma Magazines aan te duiden als Sanoma Media. Hiermee tracht Sanoma Group een eenduidige uiting te bieden op gebied van televisie, digitaal en print. In de praktijk blijven de onderliggende divisies bestaan. Het Nederlandse Sanoma Uitgevers en, onder andere, Sanoma Digital Netherlands gaan verder onder de merknaam Sanoma Media Nederland.

 

Stopgezette activiteiten en deelnemingen

Verschillende tijdschriften uit de portefeuille van Sanoma Uitgevers zijn het afgelopen jaar voor het laatst verschenen. Het weekblad Yes is na 24 jaar jonge vrouwen van 14-20 jaar te hebben bediend, opgehouden te bestaan. Het blad had de afgelopen jaren te kampen met een teruggang in de oplage: de gemiddelde (betaalde) oplage liep van ruim 66.600 in 2006 terug naar 46.700 in 2009. Ook Mind Magazine verdween. Deze glossy, die vanaf 2007 op de markt was, is volgens de uitgever gestopt vanwege achterblijvende resultaten. Verder is gezinsblad Felderhof, dat sinds 2006 op de markt was, voor het laatst verschenen. Tot slot is lifestyletijdschrift LIV na een kort bestaan van één jaar van de markt gehaald. De uitgever bezint zich nog op het uitgeven van de content van het tijdschrift via andere media.

 

Financiële resultaten

Sanoma Group had het afgelopen jaar een omzet van 2.761,2 miljoen euro. De omzet is hiermee 0,2 procent lager uitgevallen dan in 2009. Afgezet tegen de omzetdaling in 2009 van 9,5 procent ten opzichte van 2008, lijkt de daling nu te zijn gestabiliseerd. Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de groep is na afnamen in 2009 en 2008 weer met 6,9 procent gestegen naar 245,4 miljoen euro in 2010.

Met 1.110,9 miljoen euro was het bedrijfsonderdeel Sanoma Magazines in heel Europa voor veertig procent van de omzet van het moederbedrijf verantwoordelijk. Ten opzichte van 2009 is de omzet minimaal teruggelopen. Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de printtak binnen Sanoma Group is met 128,6 miljoen euro in 2010 echter met 11,8 procent verbeterd.

De omzet van Sanoma Uitgevers bedroeg in 2010 490,4 miljoen euro. Hiermee is de Nederlandse uitgever goed voor 44 procent van de omzet van de tijdschriftendivisie binnen Sanoma Group. In vergelijking met het jaar ervoor is er sprake van een lichte daling van 0,6 procent.

Voor 2011 verwacht Sanoma Group eenzelfde omzetgroei als het afgelopen jaar, uitgaande van een lichte groei in de advertentiemarkt. In het vierde kwartaal van 2010 trok de advertentie  markt verder aan met elf procent en op internet met negentien procent. Door de aankoop van SBS Nederland en België verwacht Sanoma Group enige stijging van de netto-omzet en het bedrijfsresultaat.

Deel deze pagina