Sanoma in 2011

Voor Sanoma staat 2011 in het teken van de aankoop van de Nederlandse en Belgische SBStelevisiezenders. Met deze zet ontwikkelt het van origine Finse crossmediale mediabedrijf zich ook in Nederland tot een speler die op meerdere platformen actief is. Daarnaast wijzigt in 2011 de naamsvoering van het Nederlandse Sanoma en worden twee divisies binnen de groep samengevoegd.

Sanoma in 2011

 

Aandeelverhoudingen

Sanoma Group Oyj (Sanoma Group), het Finse moederbedrijf van het Nederlandse Sanoma Media BV (Sanoma Media), is in meer dan twintig landen actief. De grootaandeelhouders in Sanoma Group zijn individuele aandeelhouders, onder wie een nazaat van de Erkko-familie die eind negentiende eeuw begon met het uitgeven van dagbladen in Finland. Sanoma Media is onderdeel van de gelijknamige mediadivisie binnen Sanoma Group en is ontstaan uit een samenvoeging (met ingang van 1 januari 2011) van de magazine- en televisiedivisies. Het beursgenoteerde concern houdt zich niet alleen bezig met uitgeefactiviteiten, maar bezit ook televisiezenders en vele elektronische media. De radio- en televisieactiviteiten concentreren zich in 2011 vooral in Finland, waar Sanoma Group drie televisiezenders, vijf betaaltelevisiezenders en twee radiozenders in handen heeft. In Hongarije heeft Sanoma Group twee themazenders in eigendom. Met de overname van SBS Broadcasting BV (SBS Broadcasting) eind 2011, krijgt Sanoma Group ook vaste voet aan de grond in de Belgische en Nederlandse  televisiemarkt. Sanoma Group beschikt over een sterke positie in de educatieve uitgeeftak en is actief in de detailhandel met onder meer kiosken en boekwinkels. Onderdelen hiervan worden in 2011 verkocht of staan op de nominatie verkocht te worden.

In Nederland is Sanoma Media marktleider in de publiekstijdschriften, met in totaal 70 titels. Libelle en Donald Duck zijn daarvan de grootste. Met een belang van 25 procent in Bindinc. (voorheen: Programmabladen AKN) zorgt Sanoma Media voor het uitgeven van de programmabladen van een drietal publieke omroepverenigingen en de site tvgids.nl. Daarnaast organiseert het bedrijf evenementen en is het online actief met vele websites.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

In april 2011 maakt Sanoma Group bekend dat het samen met Talpa Media NV (Talpa Media) de onderdelen van SBS Broadcasting in Nederland en België overneemt van ProSiebenSat.1. Voor het Nederlandse deel bedraagt de uiteindelijke aankoopprijs 1,3 miljard euro. Na betaling van schulden boekt ProSiebenSat.1 daaruit 320,8 miljoen euro aan winst. De overnamesom blijkt hoger te zijn dan in de vooraankondiging. Voor de Nederlandse en Vlaamse deelnames leent Sanoma 904 miljoen euro. Het Vlaamse deel is een minderheidsdeelneming van 33 procent. Naast Sanoma Group hadden TMG en De Persgroep zich als kandidaat koper gemeld.

Eind juli 2011 is de overname van het Nederlandse SBS Broadcasting door Sanoma Group en Talpa Media een feit, onder de voorwaarde dat Talpa Media afstand doet van zijn belang in RTL Nederland (1). Sanoma Group en Talpa Media bezitten respectievelijk 67 en 33 procent van de aandelen. De aandelen zijn georganiseerd middels de holding Sanoma Image BV; hiermee is de holding SBS Nederland BV opgeheven. Sanoma Image BV is voor 100 procent eigenaar van SBS Broadcasting BV, de holding waarin de verschillende SBS-onderdelen zijn ondergebracht. De holdingstructuur onder SBS Broadcasting BV blijft ongewijzigd: de zenders SBS6 en Net 5 vallen onder SBS Productions BV en de zender Veronica onder rechtspersoon V8 Broadcasting BV.

Als grootste aandeelhouder krijgt Sanoma Group de zeggenschap over de televisiezenders SBS6, Net 5 en Veronica, videodienst Veamer en de programmabladen Totaal TV en Veronica Magazine. Door de gecombineerde positie op de televisie- en tijdschriftenmarkt wordt de positie van Sanoma in de programmabladenmarkt sterker.

Uit een interview met Sanoma Media-topman Dick Molman op BNR Nieuwsradio in maart 2012 blijkt dat Sanoma Media aan minderheidsaandeelhouder Talpa Media bepaalde rechten heeft gegeven, waaronder het recht tot benoeming (en controle) aangaande de SBS-programmadirecteur. Ook heeft Talpa Media bepaalde rechten in de onderhandelingen tussen SBS en derden over de aankoop van programma’s. Verder sluiten Talpa Media en Sanoma Media een contentovereenkomst over de programmatische input van Talpa Media bij SBS Broadcasting. Volgens de aandeelhouders moet SBS Broadcasting onder bewind van Sanoma en Talpa Media twee jaar de tijd krijgen om teruglopende marktaandelen en inkomsten te keren. Na de benoeming van de nieuwe SBS-topvrouw Georgette Schlick (afkomstig van Talpa Media) wordt ook het programmamanagement vernieuwd.

Met deze acquisitie kan Sanoma in 2011 SBS Broadcasting in zijn activiteiten betrekken. Zo tekent Sanoma eind 2011 een nieuw driejarig contract met ANP voor het nieuwsaanbod in de vorm van tekst, foto en video, waar ook SBS Broadcasting gebruik van gaat maken. Ook kondigt het concern in februari 2012 aan de krachten te bundelen op het gebied van online reclame. In oktober 2011 experimenteert SBS met een ‘tweede scherm’ tijdens de wedstrijd Nederland-Zweden. Met de gratis app voor de tabletcomputer kan de kijker zelf bepalen welke statistieken of herhalingen hij wil zien en kan hij commentaar uitwisselen via sociale netwerken.

Met ingang van mei 2011 wordt Sanoma eigenaar van Hemels Publishers. Sanoma Media verwerft 51 procent van de aandelen voor 6,5 miljoen euro. Hiermee verstevigt Sanoma zijn positie in de tijdschriftencategorie sponsored magazines. Daarnaast verwerft het concern voor 0,2 miljoen euro 49 procent van de aandelen in Helden Magazines BV, een uitgever van sportmagazines op internet. Eerder breidde het mediabedrijf zijn sportportfolio al uit met de overname van het blad Hoefslag en drie sponsored magazines van uitgeverij BCM BV.

Verder start Sanoma Media in 2011 verschillende nieuwe activiteiten. Om te beginnen lanceert het bedrijf in februari de nieuwe glossy Fab en een maand later het spirituele blad Vier van publieke omroepvereniging NCRV. Op digitaal vlak worden aan het begin van het jaar de eerste apps gelanceerd voor de tijdschriften Autoweek en Viva. Later volgt voor de tablet de tijdschrift.nl-app, waarmee de grootste tijdschrifttitels uit het portfolio van Sanoma te downloaden zijn. Met prijzen tussen grofweg twee en zes euro zijn de digitale edities ongeveer de helft goedkoper dan de printedities. Tot slot laat Sanoma in augustus weten online advertentieruimte van derden te gaan verkopen. KPN is de eerste partij waarmee het bedrijf een samenwerking aangaat.

 

Organisatorische wijzigingen

Zoals gezegd gaat Sanoma Group de divisies Sanoma Entertainment en Sanoma Magazines met ingang van 1 januari 2011 aanduiden als Sanoma Media. Hiermee wil Sanoma Group een eenduidige naam voeren op het gebied van televisie, digitaal en print. In de praktijk blijven de onderliggende divisies bestaan. In Nederland leidt de wijziging ertoe dat bedrijfsnaam Sanoma Uitgevers verandert in Sanoma Media. Ook worden Jonge Gezinnen GR en Sanoma Men’s Magazines GR samengevoegd onder Sanoma Media Holding Nederland BV.

 

Financiële positie

De netto-omzet van Sanoma Group uit voortgezette bedrijfsactiviteiten daalt in 2011 met een halve procent naar 2,8 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedraagt over 2011 239,1 miljoen euro en daalt daarmee een kleine 3 procent ten opzichte van 2010. Met de overname van de Nederlandse en Belgische divisies van SBS neemt de schuldenlast van Sanoma Group toe met ruim 900 miljoen euro.

Op groepsniveau doet Sanoma Group in 2011 afstand van verschillende bedrijfsonderdelen, waaronder boekwinkels, bioscopen, kiosken en literaire uitgeverijen. Het concern verwacht de komende drie jaar nog meer onderdelen af te stoten die niet bij de strategische focus van (consumenten-)media en educatieve uitgaven aansluiten. De verkopen bieden het concern de mogelijkheid om de schuldenlast terug te dringen.

De Europese mediadivisie binnen Sanoma laat positieve resultaten zien over 2011. Ten opzichte van 2010 stijgt de netto-omzet met 9 procent naar 1,4 miljard euro en het bedrijfsresultaat (EBIT) stijgt met een kleine 4 procent naar 151,1 miljoen euro. De activiteiten van de SBS-groep worden met ingang van 1 augustus 2011 geconsolideerd. Het betreft zowel de mediadivisie op groepsniveau als de divisie bij Sanoma Media. Ten gevolge hiervan en ook door de samenvoeging van de magazine- en de entertainmentdivisie, worden de resultaten van beide divisies (ook over 2010) bijgesteld. Het aandeel van de mediadivisie in de nettoomzet van de Sanoma-groep komt daarmee uit op ruim 50 procent, tegenover 40 procent in 2010.

De Nederlandse tak van Sanoma behaalt in 2011 een netto-omzet van 642 miljoen euro. Deze sprong van 31 procent ten opzichte van 2010 heeft onder meer te maken met het opnemen van SBS Broadcasting in de boeken voor het tweede halfjaar. Over de afzonderlijke divisies binnen Sanoma Media in Nederland worden geen resultaten gepubliceerd.

1. NMa (16 mei 2011). Besluit inzake voorgenomen concentratie in zaak Sanoma-SBS.

Deel deze pagina