Bertelsmann in 2012

RTL Nederland zet net als SBS in 2012 in op het ontwikkelen van allerlei apps en andere digitale activiteiten. Na twee jaren van financiële groei kunnen ook RTL Nederland en moeder RTL Group zich niet langer onttrekken aan de malaise op de markten voor televisiereclame. Ondanks een omzetstijging boeken RTL Group en RTL Nederland over 2012 een lager bedrijfsresultaat en lagere winst.

 

RTL

 

Aandeelverhoudingen

RTL Group SA (RTL Group), het internationale moederbedrijf van de RTL-zenders in Nederland, is het grootste televisiebedrijf van Europa, met deelnemingen in 53 televisiezenders en 28 radiostations in 10 (Europese) landen. RTL Group is voor 92,3 procent in handen van Bertelsmann AG (Bertelsmann), een van ‘s werelds grootste mediaconcerns. Bertelsmann bezit naast RTL Group ook Random House, de grootste boekenuitgever in de wereld, Gruner + Jahr, de grootste uitgever van magazines in Europa, en de aan boekdruk en -verkoop gerelateerde bedrijven Arvato en DirectGroup. In Nederland geeft G+J Uitgevers CV onder andere de titels Quest, Glamour, Vogue en National Geographic uit.

Het Luxemburgse RTL Group is ultimo 2012 voor 92,3 procent eigenaar van het Nederlandse RTL Group Beheer BV (RTL Group Beheer) waar RTL Nederland Holding BV en RTL Nederland BV volledig onder vallen. RTL Group is eveneens eigenaar van CLT-UFA SA, houder van de Luxemburgse uitzendvergunningen voor de op Nederland gerichte RTL-zenders. De productiebedrijven Blue Circle BV, Fremantle Media Nederland BV en Grundy International Holdings BV zijn ook eigendom van RTL Group Beheer.

In maart 2013 wordt aangekondigd dat Bertelsmann een deel van zijn belang in RTL Group wil verkleinen. RTL Group staat al genoteerd aan de beurzen in Luxemburg en Brussel. Bertelsmann brengt met de aandelenverkoop, die een nieuwe beursnotering in Frankfurt per 29 april 2013 betekent, zijn belang in RTL Group terug van 92,3 naar 75,1 procent. De waarde van het belang dat in de markt is gezet, wordt geschat op rond de 1,4 miljard euro.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

In het begin van 2012 introduceert RTL Nederland de applicatie Kijkes. Hiermee wil het bedrijf concrete invulling geven aan het in een sociaal netwerk gieten van televisiekijken. De app laat zien wat de meest bekeken programma’s zijn onder vrienden en onder alle andere gebruikers. Ook bevat de app een beknopte programmagids en laat hij zien voor welke uitzendingen de meeste alerts zijn ingesteld.

In maart 2012 start RTL Ventures samen met Laurens Groenendijk en Miinto een Nederlandse versie van Miinto. Miinto is een website die de producten van offline boetieks online aanbiedt. Het internetbedrijf zorgt voor de fotografie en beschrijving van artikelen, zet deze online en handelt de financiële transacties af. RTL Ventures is al actief in bedrijven als Sizz (met Vodafone online entertainmentdiensten), Pepper (datingsite) en Couverts (reserveringsdienst voor restaurants).

In juni 2012 krijgt RTL Nederland negatieve publiciteit naar aanleiding van de omstreden, door Eyeworks geproduceerde, ziekenhuisserie ‘24 uur: tussen leven en dood’. Wegens verborgen opnamen in het VU medisch centrum en de daarmee gepaard gaande privacy schendingen, ontstaat er buitengewoon veel ophef bij pers en politiek en wordt de serie al na één aflevering van de buis gehaald. RTL Nederland laat weten een claim bij de producent te zullen leggen.

In oktober 2012 neemt RTL het videoadverteerdersnetwerk Videostrip over van investeerdersmaatschappij HenQ. Het bedrijf legt de focus op Nederland, maar is internationaal actief en blijft als separaat bedrijf bestaan.

In december 2012 brengt RTL Nederland een nieuwe versie uit van zijn RTL Nieuws-app voor de smartphone. De nieuwe app combineert meerdere RTL-onderdelen en omvat het laatste nieuws en sport, RTL Boulevard, file-informatie en de weersverwachting via Buienradar.

RTL Nederland wil zijn videocontent op mobiel steeds verder uitbreiden. De cijfers over 2012 laten zien dat videocontent van RTL steeds meer mobiel wordt bekeken, grotendeels via de RTL XL-app. De pageviews van de RTL-websites stijgen met 26 procent. Inclusief mobiel gebruik kan een stijging van 89 procent worden genoteerd ten opzichte van 2011. RTL Nederland heeft drie noteringen in de top-10 van gratis applicaties voor smartphone en tablet met de apps RTL XL, Buienradar en RTL Nieuws 365.

RTL Nederland koppelt begin 2013 een webshop aan de weersite buienradar.nl. In samenwerking met Kijkshop wordt een webwinkel met weergerelateerde artikelen zoals weerstations, thermometers en seizoensgebonden artikelen als startkabels, kachels en airco’s geopend.

Net als Elsevier laat RTL Nederland in maart 2013 weten dat zij de Raad voor de Journalistiek erkent. De modernisering van de Raad en de voorkeur voor zelfregulering in plaats van het alternatief van een nieuw in te stellen overheidsorgaan, geven de doorslag voor het besluit van beide media. Elsevier stapte in 2000 uit de Raad, RTL is niet eerder aangesloten geweest.

 

Financiële positie

Bertelsmann, het Duitse moederconcern van RTL Group en Europa’s grootste mediabedrijf, voorspelde eerder dat de nettowinst in 2012 zou groeien, maar die verwachting kan uiteindelijk niet worden waargemaakt. Het bedrijf boekt een nauwelijks gestegen nettowinst (619 miljoen euro in 2011 tegenover 612 miljoen euro in 2012) op een omzet van 16.065 miljoen euro (2011: 15.368 miljoen euro). Het EBITDA-bedrijfsresultaat daalt licht naar 2.213 miljoen euro. De resultaten worden gedrukt doordat op vrijwel alle Europese markten minder wordt uitgegeven aan televisiereclame, met uitzondering van Duitsland. Over het derde kwartaal van 2012 vallen de resultaten hoger uit, dankzij de stijgende advertentieopbrengsten bij de Duitse commerciële televisieomroepen vallend onder Mediengruppe RTL Deutschland en een hogere omzet van mediabedrijf FremantleMedia.

De opleving in het derde kwartaal kan niet verhinderen dat RTL Group in 2012 met een winstdaling te maken krijgt. Het EBITA-bedrijfsresultaat daalt met bijna 5 procent van 1.134 miljoen tot 1.078 miljoen euro. De nettowinst bedraagt 597 miljoen euro, wat een daling van 14 procent betekent ten opzichte van de wint van 696 miljoen euro in 2011. RTL Group weet wel de omzet met 4 procent te verhogen, waarmee de omzet over 2012 op 6 miljard euro uitkomt. RTL Group wijst erop dat 44 procent van de omzet van RTL Group wordt gegenereerd uit andere inkomsten dan advertenties en dat het aandeel van die andere inkomsten steeds groter zal worden. Voor 2013 zijn de voortekenen volgens RTL Group nog niet veel beter en het concern spreekt van “uitdagende omstandigheden”.

Bij RTL Nederland loopt het EBITA-bedrijfsresultaat terug tot 97 miljoen euro, terwijl die in 2011 nog 134 miljoen euro bedroeg: een daling van ruim 27 procent. De omzet van RTL Nederland die in 2011 nog 491 miljoen euro was, zakt in 2012 met 12 procent terug tot 431 miljoen euro. Als gekeken wordt naar vergelijkbare cijfers dan blijkt dat met het weglaten van de afgestoten radio-activiteiten, RTL in Nederland 0,2 procent meer omzet behaalt (431 miljoen euro) en 10,2 procent minder EBITA-resultaat (97 miljoen euro). In 2012 behaalt RTL Group in Nederland een marktaandeel van 47,3 procent van de Nederlandse televisiereclamemarkt, in 2011 was dit nog 47,7 procent.

 

Deel deze pagina