Bertelsmann in 2011

Met het terugdraaien van een eerder gemaakte deal met Talpa Media verwerft het Duitse Bertelsmann in 2011 weer (bijna) volledige controle over de Nederlandse RTL-zenders. In ruil hiervoor moet afstand worden gedaan van de radiotak. Financieel lijkt de Nederlandse dochtermaatschappij sterker uit de economische crisis van 2008 te zijn gekomen: het gaat RTL Nederland voor het tweede jaar op rij voor de wind.

RTL in 2011

Aandeelverhoudingen

RTL Group SA (RTL Group), het internationale moederbedrijf van de RTL-zenders in Nederland, is het grootste televisiebedrijf van Europa, met deelnemingen in 45 televisiezenders en 29 radiostations in 9 Europese landen. RTL Group is voor 92,3 procent in handen van Bertelsmann AG (Bertelsmann), een van ‘s werelds grootste mediaconcerns. Bertelsmann bezit naast RTL Group ook Random House, de grootste boekenuitgever in de wereld, Gruner + Jahr, de grootste uitgever van magazines in Europa, en de aan boekdruk en -verkoop gerelateerde bedrijven Arvato en DirectGroup. In Nederland geeft G+J Uitgevers CV onder andere de titels Quest, Glamour en National Geographic uit.

Het Luxemburgse RTL Group is voor 100 procent eigenaar van het Nederlandse RTL Group Beheer BV (RTL Group Beheer) waar RTL Nederland Holding BV volledig onder valt. RTL  Group Beheer is eveneens eigenaar van CLT-UFA SA, houder van de Luxemburgse uitzendvergunningen voor de op Nederland gerichte RTL-zenders. De productiebedrijven Blue Circle BV, Fremantle Media Nederland BV en Grundy International Holdings BV zijn ook eigendom van RTL Group Beheer.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

RTL Nederland verstevigt in 2011 zijn online activiteiten door diverse acquisities en deelnemingen. Zo lanceert RTL onder de merknaam Sizz een nieuwe, op vrouwen gerichte, telefoniedienst. Hiertoe sluit RTL Nederland een meerjarig samenwerkingsverband met mobieletelefonieaanbieder Vodafone. Vodafone verzorgt de verkoop van abonnementen en toestellen en RTL Nederland zorgt voor de content en marketing. De twee bedrijven werken al langer samen in het kader van het televisieprogramma The Voice of Holland. De Franse dochteronderneming van RTL Group, M6, heeft een samenwerking met telecomprovider Orange. In april 2011 verkopen de oprichters van buienradar.nl hun website aan RTL Nederland. Met op het moment van overname een krappe 5 miljoen unieke bezoekers per maand, is de weersite een van de meest bezochte websites van Nederland. RTL ziet de aankoop als een mogelijkheid de bestaande nieuws- en weeractiviteiten te versterken. Verder lanceert RTL diverse apps. Begin 2012 worden met de app RTLNieuws365 (financieel) nieuws en andere content van de verschillende RTL-programma’s samengebracht.

Met ingang van juli 2011 is het digitale televisiekanaal TV 538 via diverse aanbieders te ontvangen. Ook komt Radio 538 begin april met de eerste uitgave van het magazine Louder, in samenwerking met HUB Uitgevers. Het magazine sluit aan bij het imago en de doelgroep van Radio 538 en zal zes keer per jaar verschijnen. Na RTL Lounge introduceert het mediabedrijf een tweede digitaal kanaal, RTL Crime, dat vanaf september 2011 wordt doorgegeven.

In augustus maakt RTL Nederland bekend activiteiten te gaan ontplooien in de filmsector. Het gaat daarbij om het distribueren van en investeren in filmproducties. Zo kan het bedrijf van meer inkomstenbronnen gebruik maken en de risico’s wat spreiden. De aangekochte films kan RTL vervolgens uitbaten op diverse platforms.

 

Stopgezette activiteiten en deelnemingen

In april 2011 koopt RTL Nederland radiozender Slam!FM van Lex Harding voor een bedrag van circa 6 miljoen euro. De zeggenschap van RTL over Slam!FM is echter van korte duur. In verband met de deelname van Talpa Media in SBS Broadcasting vanaf juli 2011, draagt de NMa het productiebedrijf op zijn 26,3 procent-aandeel in RTL Group Beheer af te stoten. Vanaf 29 december weet Talpa Media in ruil voor deze aandelen Radio 538 te verwerven. De zenders Radio 10 Gold, Slam!FM, TV 538 en Slam!TV worden mee verkocht. Het internetradiostation RTL Lounge Radio blijft wel onder RTL opereren. Het digitale radiostation VI Radio dat is voortgekomen uit een samenwerkingsverband tussen Radio 538 en Voetbal International wordt door laatstgenoemde begin 2012 opgezegd.

 

Financiële positie

Het Duitse moederbedrijf van de op Nederland gerichte RTL-zenders, Bertelsmann, sluit het boekjaar 2011 af met een netto-omzet van 15,3 miljard euro, een lichte groei ten opzichte van 2010. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) neemt daarentegen met 5 procent af, van 2,4 miljard euro in 2010 naar 2,2 miljard euro in 2011. De financiële prestaties over 2010 kan RTL Group, de televisietak van Bertelsmann, in 2011 niet evenaren: de groepssegmenten hebben te maken met wisselende advertentieinkomsten in de verschillende landen. Nederland en België vormen een uitzondering op de stagnerende of afnemende advertentiemarkten. Desalniettemin weet RTL Group de sterke resultaten vast te houden en consolideert het bedrijf zijn positie op de Europese markt door volledige controle te verwerven over dochterbedrijven. Ook breidt het de portfolio’s in Hongarije en Kroatië uit. Met de terugtrekking uit de Griekse markt middels de verkoop van Alpha Media Group zijn de cijfers over 2010 aangepast. De naar beneden bijgestelde netto-omzet van de groep stijgt met 4 procent, van 5,5 miljard euro in 2010 naar 5,8 miljard euro in 2011. Het naar boven bijgestelde bedrijfsresultaat (EBITA) blijft in 2011 met 1,1 miljard euro vrijwel gelijk aan 2011. Een jaar eerder werd nog een resultaattoename van maar liefst 40 procent genoteerd.

Na het inzakken van de economie in 2008, blijft RTL Nederland, net als de groep, klimmen. Voor het tweede jaar op rij vertoont de netto-omzet een forse stijging en komt in 2011 met 491 miljoen euro 14 procent hoger uit dan in 2010. Hiervan is 430 miljoen euro toe te rekenen aan de tv- en online activiteiten. Het bedrijfsresultaat (EBITA) stijgt in 2011 niet zo buitengewoon sterk als in 2010 (53 procent), maar is met een groei van 22 procent naar 134 miljoen euro nog steeds aanzienlijk. Het marktaandeel in de advertentiemarkt kan RTL hoog houden dankzij de hoge kijkcijfers van met name RTL4.

Met het sluiten van de deal met Talpa Media, vlak voor het einde van het jaar, maakt RTL Group bekend het aandeel van 26,3 procent te hebben gewaardeerd op 273 miljoen euro. Radio 538, Radio 10 Gold en Slam!FM, alsmede TV 538 en Slam!TV worden verkocht voor 106 miljoen euro. De Nederlandse televisiezenders van RTL hebben in 2011 een aandeel van 80 procent (108 miljoen euro) in het bedrijfsresultaat van RTL Nederland. Voor een objectieve vergelijking tussen 2010 en 2011 zouden de RTL-activiteiten zonder radio moeten worden beschouwd.

De radiozenders Radio 538, Radio 10 Gold en Slam!FM dragen bij met een netto-omzet van 61 miljoen euro, een toename van 9 procent ten opzichte van 2010. De inmiddels afgestoten Nederlandse radioactiviteiten van RTL Group behalen een bedrijfsresultaat (EBITA) van 26 miljoen euro; in 2010 was dit nog 21 miljoen.

De vergunningverlening tot 2017 voor de FM-frequenties van Radio 538 wordt in april 2011 bevestigd en kan de komende jaren (bij Talpa Media) in de boeken voor 26,6 miljoen euro. Slam!FM zit op het geclausuleerde kavel voor ‘alternatieve muziek’ waarvoor geen vergoeding hoeft te worden betaald.

Als de macro-economische ontwikkelingen niet verslechteren, verwacht RTL Group zijn marktpositie en resultaten in 2012 vast te kunnen houden. Dit ondanks de zeer wisselende ontwikkelingen tussen de verschillende landen waarin het bedrijf opereert.

Deel deze pagina