Bertelsmann in 2006

RTL Group is in handen van Bertelsmann AG (Bertelsmann), een van ‘s werelds grootste mediaconcerns. Met het verdwijnen van de radiotak concentreert RTL Nederland zich in 2006 op televisie en internet. Het omroepbedrijf richt zich op het ontwikkelen van internetapplicaties en lanceert dan ook in september van dat jaar een nieuwe website. Hierop is het via RTL Gemist mogelijk om een aantal programma’s van RTL4, RTL5 en RTL7 terug te zien. Een nieuw onderdeel van de website is RTL Video, waar tegen betaling series en films kunnen worden bekeken. Vanuit een joint venture brengen FD Mediagroep, RTL Nederland en Schibsted in het voorjaar van 2007 een online ‘zakenkrant’ op de markt onder de naam ‘Z24’.

In tegenstelling tot 2005 is er in 2006 sprake van een lichte daling in de omzet voor RTL Nederland. Het bedrijfsresultaat laat echter wel een stijging zien. Procentueel gaat het bij de omzet om een daling van 2 procent en bij het bedrijfsresultaat om een stijging met 53 procent. Vooral radio is verantwoordelijk voor de gedaalde omzet. Door de gestegen inkomsten uit televisie inclusief nieuwe en interactieve media blijft de daling van de omzet echter beperkt. Het aandeel van RTL Nederland in de omzet van RTL Group is licht gedaald ten opzichte van de andere landen waar Europa’s grootste omroepbedrijf actief is. Evenals in 2005 levert RTL Group 28 procent van de omzet van moederconcern Bertelsmann.

De resultaten voor radio hangen samen met de verkoop van Yorin FM in januari 2006 aan SBS Nederland. Tevens werden de uitzendingen van RTL FM stopgezet, na het verliezen van het frequentiekavel aan 100%NL. De omzet is hierdoor flink afgenomen. De acht miljoen euro die zijn verkregen door te stoppen met de twee radiozenders zijn verwerkt in het bedrijfsresultaat.

Deel deze pagina