Bertelsmann in 2015

Bij Bertelsmann SE & Co. KGaA, kortweg Bertelsmann, en de RTL Group is sprake van stijgende omzetten en redelijk stabiele EBIT-resultaten, al neemt de (netto)winst af.

2-6-rtl

Aandeelverhoudingen

RTL Group, het internationale moederbedrijf van de RTL-zenders in Nederland, is het grootste televisiebedrijf van Europa, met deelnemingen in 57 televisiezenders en 31 radiostations in Europa en Zuidoost-Azië.

Bertelsmann is Europa’s grootste mediabedrijf en bezit, naast 75,7 procent van het Luxemburgse RTL Group, ook Gruner + Jahr, de grootste uitgever van magazines in Europa, Penguin Random House (53 procent), de grootste boekenuitgever in de wereld, en muziekuitgever Bertelsmann Music Group (BMG). In Nederland geeft G+J Uitgevers onder meer de titels National Geographic, Quest, Glamour, Vogue en JAN uit.

RTL Group is tevens voor 99,7 procent eigenaar van CLT-UFA, dat onder meer UFA Film und Fernseh omvat. CLT-UFA is de houder van de Luxemburgse uitzendvergunningen voor de op Nederland gerichte RTL-zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z, RTL Crime, RTL Lounge en RTL Telekids.

Het Nederlandse RTL Group Beheer, waar ook FremantleMedia Netherlands (o.a. televisieproducent Blue Circle)[1], RTL Nederland Holding en RTL Nederland onder vallen, is op zijn beurt weer voor 100 procent eigendom van UFA Film und Fernseh.

 

Organisatorische wijzigingen

Achim Berg, lid van de raad van bestuur en CEO van Arvato, de mediaserviceprovider van Bertelsmann, verlaat het concern medio juli 2015. Hij wordt opgevolgd door Fernando Carro, die al ongeveer twintig jaar in verschillende functies werkzaam is voor Bertelsmann.[2] Per 1 april 2016 wordt Bernd Hirsch aangesteld als CFO. Hij neemt de taken over van Thomas Rabe, die deze functie naast zijn werkzaamheden als CEO bekleedde.[3]Rabe zelf wordt begin 2016 voor een nieuwe periode van vijf jaar benoemd als CEO.[4]

Ook bij RTL Group vindt een aantal wijzigingen plaats in de samenstelling van de Board of Directors: Judith Hartmann vertrekt begin 2015 bij Bertelsmann en wordt opgevolgd door Thomas Götz. De plek van Achim Berg, die in juli vertrekt, wordt in augustus ingenomen door Rolf Hellermann. In april 2016 wordt ook Bernd Hirsch nog als (additioneel) lid benoemd.[5]

Begin juni 2015 kondigt RTL Group aan een nieuwe eenheid te hebben opgericht: Digital Hub. Een gespecialiseerd team gaat het digitale portfolio van online mediabedrijven beheren en de expansie hiervan ondersteunen. Het gaat daarbij onder meer om MCN’s BroadbandTV, Stylehaul en het advertentieplatform SpotXchange. De oprichting van Digital Hub dient onder meer de positie van RTL in deze markt verder te verstevigen.[6]

Op 4 juli 2016 kondigt RTL Nederland aan verder te gaan als RTL. Deze verandering gaat gepaard met een nieuwe huisstijl, een nieuwe brand story en een nieuwe pay-off: ‘RTL ..En ontdek’. Juridisch blijft RTL Nederland gewoon gehandhaafd.[7]

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

SpotXchange83 is een platform voor videoadvertenties. Het hanteert een veilingmodel, waarbij adverteerders hun reclamevideo’s kunnen vertonen op websites van aangesloten uitgevers.

Samen met dit bedrijf start RTL Nederland in maart 2015 een joint venture onder de naam SpotXchange Benelux.84 Het in 2012 door RTL Nederland overgenomen platform Videostrip, een Nederlands videoadvertentienetwerk, gaat op in SpotXchange Benelux. In september 2015 wordt de naam van het platform gewijzigd in SpotX. Deze naamswijziging vormt volgens RTL “de laatste stap in de transitie van video-exchange naar een geïntegreerd platform.”[8]

In april 2015 verkrijgt RTL Group een minderheidsbelang van 17,4 procent in Clypd. Dit Amerikaanse bedrijf automatiseert het proces van het inkopen van (lineaire) tv-reclame en ondersteunt inkoopbeslissingen met ‘first and third party data’.[9] RTL Ventures, de investeringstak van RTL Nederland, neemt begin 2015 online restaurantgids Dinnersite over. Dinnersite gaat samen met reserveringssite Couverts verder, maar beide platforms blijven naast elkaar bestaan. De reserveringssite Couverts is al sinds 2010 in handen van RTL Ventures.[10]

Eind maart 2015 neemt RTL Ventures een belang van bijna 35 procent in het online folderplatform reclamefolder.nl. Via dit platform worden reclamefolders van diverse retailers aangeboden via desktop, tablet en smartphone.[11]

In april 2015 neemt RTL Nederland Grand Gear Media BV (GGM) over. GGM is uitgever van Bright, een platform op het gebied van technologie en innovatie, met onder meer een website, een (digitaal) magazine (Bright Ideas) en een aantal apps. Ook gaat Bright een rol spelen bij het nieuwe televisiekanaal RTL Z, onder meer met het wekelijkse programma Bright TV.[12] In januari 2015 vergroot RTL Ventures zijn belang in e-learning bedrijf Dutch Learning Company, dat online EHBO-cursussen aanbiedt, van ruim 37 procent naar 79 procent. In augustus 2015 breidt RTL Ventures dit aandeel uit naar 100 procent.[13]

RTL Nederland maakt op 24 april 2015 bekend dat het belang in The Entertainment Group (TEG), het moederbedrijf van online videodienst Videoland, is uitgebreid van 65 naar 100 procent. Volgens RTL is deze overname “een logische volgende stap in onze strategie met betrekking tot VOD. Hiermee verankeren we dit groeiende VOD-platform definitief in de core business van RTL Nederland.”[14]

Op 7 september 2015 wordt RTL Z als zelfstandig 24-uurskanaal gelanceerd. De zender zal zich richten op “de zakelijke Nederlander met live televisie, technologie en lifestyle.” Tot dan was RTL Z onderdeel van de dagprogrammering op RTL 7.[15]Op maandag 18 juli 2016 wordt daarnaast het online magazine Z Magazine gelanceerd. Dit maandelijkse magazine brengt onder meer achtergrondverhalen, interviews en reistips en is te benaderen via de RTL Z-app of via www.rtlz.nl.[16]

Op 17 december 2015 maakt RTL Nederland bekend te gaan samenwerken met Triade Media op het gebied van de verkoop van spotzendtijd en branded content voor themakanalen.[17] Hiertoe wordt het bedrijf Themakanalen BV opgericht, waarvan RTL Group 75 procent in handen heeft.[18]

Op 11 september 2015 verkrijgt FremantleMedia Netherlands BV 75 procent van de aandelen in No Pictures Please Productions BV (NPP). NPP, producent van (reality)televisieprogramma’s, wordt per 1 oktober 2015 samen met Blue Circle en Four One Media onderdeel van FremantleMedia Netherlands. Het bedrijf verhuist naar het pand van Blue Circle in Hilversum, maar blijft wel als zelfstandig bedrijf opereren.[19] Begin 2016 verkrijgt FremantleMedia Netherlands 51 procent van de aandelen van de Israëlischetv-productiemaatschappij en contentontwikkelaar Abot Hameiri Communications Ltd.

In maart 2016 maakt Mediengruppe RTL Deutschland bekend voor een bedrag van 46,9 miljoen euro 93,7 procent van de aandelen van Smartclip te willen overnemen van het Engelse Adconion Media Group. Het gaat daarbij om vestigingen in Duitsland, Scandinavië, Italië en Nederland. Smartclip is een bedrijf dat zich richt op de techniek en verkoop van online videoreclame.[20]

RTL Nederland Ventures verkrijgt in maart 2016 een minderheidsbelang (32,6 procent) in Heilzaam BV. Deze internetonderneming wil “de ultieme bron van medische informatie zijn en de gezondheidszorg transparant maken voor consumenten.” Websites van Heilzaam BV zijn onder meer gezondheidsplein.nl, dokterdokter.nl en ziekenhuis.nl.[21]

Op 13 juli 2016 maakt RTL Nederland bekend dat RTL Ventures en internetondernemer Laurens Groenendijk in ruil voor hun aandeel in Miinto Benelux en een cash investering een minderheidsbelang verwerven in Miinto Holding. Miinto, een online modebedrijf voor onafhankelijke ondernemers, werd in 2009 in Denemarken opgericht. In 2012 werd, in samenwerking met RTL Ventures en Groenendijk, met Miinto Benelux een aparte onderneming opgericht voor een lancering op de Nederlandse markt. De investeringen in de holding dienen ter financiering van expansieplannen.[22]

 

Stopgezette activiteiten en deelnemingen

Eind juni 2015 verkoopt RTL Group het sportrechtenbedrijf UFA Sports aan het Franse Lagardère Media. RTL Group geeft als reden voor de verkoop dat sportmarketing geen directe rol speelt bij de groeistrategie van de organisatie.

 

Financiële positie

Het Duitse moederconcern Bertelsmann noteert in 2015, net als in de voorgaande jaren, een stijging in omzet. Ook de nettowinst stijgt, na een daling in 2014. In 2015 bedraagt de omzet ruim 17,1 miljard euro, bijna 2,8 procent meer dan het voorgaande jaar. De nettowinst stijgt met ongeveer 93,7 procent van 572 miljoen euro in 2014 naar 1,1 miljard euro in 2015. Dit is de hoogste winst behaald sinds 2006.

Ook bij RTL Group is er sprake van een toenemende omzet en nettowinst. Het bedrijf richt zich op drie gebieden: broadcast (televisie, radio), content (productie) en digital (onder meer online video). Het rapporteert over de volgende segmenten: Mediengruppe RTL Deutschland, Groupe M6, FremantleMedia, RTL Nederland, RTL Belgium, RTL Radio (France) en Others. De inkomsten uit digitale activiteiten, 508 miljoen euro, stijgen 72 procent ten opzichte van 2014 (295 miljoen euro). RTL Group boekt in 2015 een nettowinst van 863 miljoen euro, 17,7 procent meer dan de 733 miljoen euro in 2014. Ook stijgt het EBIT-bedrijfsresultaat met circa 12,2 procent naar bijna 1,17 miljard euro. De totale omzet van de RTL Group stijgt met 3,8 procent naar 6,03 miljard euro. De stijging van de omzet wordt onder meer toegeschreven aan toegenomen inkomsten bij RTL Duitsland en de digitale activiteiten.

Na een moeizame start in de eerste helft van het jaar stijgt de omzet van RTL Nederland in 2015 uiteindelijk met ruim 7 procent, van 457 miljoen euro naar 490 miljoen euro. Deze stijging wordt toegeschreven aan hogere platform- en advertentieopbrengsten. De operationele winst (EBITA) is in vergelijking met 2014 gedaald van 103 miljoen naar 101 miljoen euro, met name door aanloopverliezen op video-on-demand en door de beëindiging van een samenwerkingsverband met Vodafone in 2014.

Uit het verslag over het eerste kwartaal van 2016 van RTL Group blijkt dat het jaar positief is begonnen. Naast een hogere omzet is de winst ten opzichte van dezelfde periode in 2015 met ongeveer 28 procent toegenomen. Met name de omzet uit televisiereclame in Duitsland draagt bij aan dit resultaat. Ook in Nederland zijn de resultaten sterk verbeterd ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. Naast een hogere omzet bedroeg de operationele winst 1 miljoen euro (EBITA). In 2015 werd in het eerste kwartaal nog een verlies van 3 miljoen euro geboekt.

Ook de eerste halfjaarcijfers over 2016 zijn positief te noemen. Ten opzichte van dezelfde periode in 2015 is er sprake van een stijgende omzet (+3,2 procent), een beter EBITA-bedrijfsresultaat (+ 8,6 procent) en toegenomen nettowinst (+ 0,5 procent). De omzet van RTL Nederland stijgt eveneens (+ 4,4 procent), wel laat het EBITA-bedrijfsresultaat een daling zien van 3,7 procent. Volgens RTL Group wordt dit deels veroorzaakt door investeringen in de programmering en hogere personeelskosten.

[1] Blue Circle (2016). Over ons. Geraadpleegd via: bluecircle.nl/over-ons/.
[2] Bertelsmann (26 oktober 2015). Fernando Carro: “Incredibly exciting 100 days“. Geraadpleegd via: www.bertelsmann.com/news-andmedia/news/fernando-carro-incredibly-exciting-100-days.jsp.
[3] Bertelsmann (26 januari 2016). Bernd Hirsch Appointed New CFO of Bertelsmann. Geraadpleegd via: www.bertelsmann.com/news-andmedia/news/bernd-hirsch-appointed-new-cfo-of-bertelsmann.jsp?atn=6249&abp=6249,8182.
[4] Bertelsmann (26 januari 2016). Thomas Rabe Will Remain Chairman & CEO of Bertelsmann Beyond 2016. Geraadpleegd via:www.bertelsmann.com/news-and-media/news/thomas-rabe-will-remain-chairman-and-ceo-of-bertelsmann-beyond-2016.jsp?atn=6249&abp=6249,8182.
[5]RTL (20 april 2016). AGM Statement / Publication of RTL Group Annual Report 2015. Geraadpleegd via: www.rtlgroup.com/files/pdf2/2016.04-rtl-group-press-release-agm-statement.pdf.
[6] Bertelsmann (9 juni 2015). RTL Group creates RTL Digital Hub. Geraadpleegd via: www.bertelsmann.com/news-and-media/news/rtl-groupcreates-rtl-digital-hub.jsp?atn=6249&abp=6249,8182.
[7] RTL (4 juli 2016). RTL Nederland vanaf nu RTL. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/rtlnederland-vanaf-nu-rtl.
[8] RTL Group verwerft in september 2014 voor 107 miljoen euro een meerderheidsbelang van 65 procent in het Amerikaanse SpotXchange.
[9] RTL (2015). RTL Nederland and SpotXchange have announced a joint venture for the Benelux & Nordic region. Geraadpleegd via: backstage.rtlgroup.com/public/files/2015-week13-Backstage-newsletter.pdf.
[10] RTL (3 september 2015). SpotXchange wordt SpotX. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/spotxchange-wordt-spotx.
[11] Clypd (13 april 2015). Strategische investering RTL in programmatic. Geraadpleegd via: clypd.com/strategische-investering-rtl-in-programmatic/.
[12] RTL (6 januari 2015). Couverts neemt online restaurantgids Dinnersite over. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/couverts-neemt-online-restaurantgids-dinnersite-over1.
[13] RTL Ventures (24 maart 2015). RTL Ventures investeert in Reclamefolder.nl. Geraadpleegd via: www.rtlventures.nl/rtl-ventures-investeertin-reclamefolder-nl/.
[14] RTL (21 april 2015). RTL Z neemt Bright over. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/rtlz/persberichten/persbericht/rtl-z-neemt-bright-over
[15]RTL (11 augustus 2015). RTL Ventures neemt Dutch Learning Company over. Geraadpleegd via: www.rtlventures.nl/rtl-venturesneemt-dutch-learning-company-over.
[16] RTL (24 april 2015). Videoland 100% onderdeel van RTL. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/videoland-100-onderdeel-van-rtl.
[17] RTL (21 april 2015). RTL Z neemt Bright over. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/rtlz/persberichten/persbericht/rtl-z-neemt-bright-over enwww.rtlnieuws.nl/economie/friday-afternoon/over-rtl-z.
[18] Villamedia (19 juli 2016). RTL Z lanceert online magazine. Geraadpleegd via: www.villamedia.nl/artikel/rtl-z-lanceert-online-magazine.
[19] RTL (17 december 2015). RTL Nederland en Triade Media bundelen krachten. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/rtl-nederland-en-triade-media-bundelen-krachten.
[20]20 Bertelsmann. Geraadpleegd via: www.bertelsmann.com/media/investor-relations/sonst.-downloads/anteile-bertelsmann-31-dezember-2015.pdf.
[21] No Pictures Please. No Pictures Please onderdeel Fremantle Media. Geraadpleegd via: www.nopicturesplease.nl/no-pictures-please-onderdeel-fremantle-media-2/.
[22] Emerce (21 maart 2016). RTL koopt Smartclip voor vijftig miljoen. Geraadpleegd via: www.emerce.nl/nieuws/rtl-koopt-smartclip-vijftigmiljoen.
[23]Heilzaam. Over ons. Geraadpleegd via: www.heilzaam.nl/.
[24] RTL (13 juli 2016). RTL Nederland en Happy Investments nemen minderheidsaandeel in Miinto Holding. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/rtl-nederland-en-happy-investments-nemen-minderheidsaandeel-in-miinto-holdi.

Deel deze pagina