Bertelsmann in 2014

Bij Bertelsmann SE & Co. KGaA (Bertelsmann) en de RTL Group is sprake van stijgende omzetten en redelijk stabiele EBIT-resultaten, al neemt de (netto) winst af. Een belangrijke aanwinst is dat Bertelsmann eind 2014 uitgever Gruner + Jahr, waarvan het concern reeds 74,9 procent van de aandelen bezat, volledig overneemt. Voor RTL Nederland staat 2014 in het teken van de lancering van een eigen multichannelnetwerk. In de eerste helft van 2015 wordt het belang in de video-on-demanddienst Videoland uitgebreid naar 100 procent.

RTL

 

Aandeelverhoudingen

RTL Group, het internationale moederbedrijf van de RTL-zenders in Nederland, is het grootste televisiebedrijf van Europa, met deelnemingen in 54 televisiezenders en 29 radiostations in Europa en Zuidoost-Azië.

Bertelsmann is Europa’s grootste mediabedrijf en bezit, naast 75,1 procent van het Luxemburgse RTL Group, ook Gruner + Jahr, de grootste uitgever van magazines in Europa, Penguin Random House (53 procent), de grootste boekenuitgever in de wereld, de boekgerelateerde bedrijven Arvato en Be Printers en muziekuitgever Bertelsmann Music Group (BMG). In Nederland geeft G+J Uitgevers, eveneens eigendom van Bertelsmann, onder meer de titels National Geographic, Glamour, Vogue en JAN uit.

RTL Group is tevens voor 99,7 procent eigenaar van CLT-UFA, dat onder meer UFA Film und Fernseh omvat. CLT-UFA is de houder van de Luxemburgse uitzendvergunningen voor de op Nederland gerichte RTL-zenders.

Het Nederlandse RTL Group Beheer, waar ook het productiebedrijf FremantleMedia Netherlands, RTL Nederland Holding en RTL Nederland onder vallen, is op zijn beurt weer voor 100 procent eigendom van UFA Film und Fernseh.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

In de zomer van 2014 gaat NLziet, de gezamenlijke VOD-dienst van RTL, SBS en de NPO, van start. Het aanbod bestaat uit programma’s van deze zenders, een abonnement kost 7,95 euro. In januari 2015 lanceert RTL de mogelijkheid om voor 3,99 euro 30 dagen lang onbeperkt en reclamevrij alle content van RTL XL, tot een jaar geleden, terug te kunnen kijken. Voorheen bood RTL XL ook deels betaalde content aan, maar diende per item betaald te worden.

RTL Group verwerft in september 2014 voor 107 miljoen euro een meerderheidsbelang van 65 procent in het Amerikaanse SpotXchange, een van de grootste platforms voor videoadvertenties ter wereld. In maart 2015 starten SpotXchange en RTL Nederland met een joint venture onder de naam SpotXchange Benelux.[1] Via SpotXchange kunnen adverteerders onder meer toegang krijgen tot de videocontent van RTL XL. Het in 2012 door RTL Nederland overgenomen platform Videostrip, een Nederlands videoadvertentienetwerk, gaat op in SpotXchange Benelux.

In november 2014 lanceert RTL Nederland zijn eigen multichannelnetwerk (MCN) RTL MCN, gericht op thema’s als muziek, beauty, fashion en sport.[2] Ook vergroot RTL Group eind 2014 het belang in StyleHaul, een MCN op beauty- en modegebied. Voor een bedrag van 107 miljoen dollar gaat het aandeel van 22,3 procent naar 93,6 procent.[3]

RTL Ventures, de investeringstak van RTL Nederland, vergroot in december 2014 zijn belang in Squla, een online leeromgeving voor kinderen, van 20,3 procent naar 37,3 procent.[4] Daarnaast breidt RTL Ventures eind 2014 zijn aandeel in Dutch Learning Company (online cursussen) uit van 37,3 procent naar 79 procent[5], om vervolgens in augustus 2015 voor 100 procent eigenaar te worden.[6]

Begin 2015 neem restaurantreserveringssite Couverts, eigendom van RTL Ventures sinds 2010, online restaurantplatform Dinnersite over. Volgens Couverts zullen beide platforms elkaar versterken en blijven beide platforms naast elkaar bestaan.[7]

In april 2015 neemt RTL Nederland Bright over van Veen Media. Bright is een platform op het gebied van technologie en innovatie, met onder meer een website en een tweewekelijks verschijnend (digitaal) magazine. Ook zal Bright een rol gaan spelen bij RTL Z, dat op 7 september 2015 als zelfstandig 24-uurskanaal is gelanceerd. De zender zal zich richten op “de zakelijke Nederlander met live televisie, technologie en lifestyle.” Tot dan was RTL Z onderdeel van de dagprogrammering op RTL 7.[8]

Op 24 maart 2015 maakt RTL Nederland bekend dat RTL Ventures een belang van bijna 35 procent neemt in reclamefolder.nl. Via dit platform, bestaand uit een website en een app, worden reclamefolders van diverse retailers online, en eventueel op basis van persoonlijke instellingen, aangeboden.[9]

In de zomer van 2013 zette RTL Nederland al een belangrijke stap in de uitbreiding van de online activiteiten door 65 procent van de aandelen van The Entertainment Group (TEG), het moederbedrijf van VOD-dienst Videoland, te verwerven. Eind april 2015 maakt RTL Nederland bekend dat dit belang is uitgebreid naar 100 procent. Evenals bij concurrent Netflix worden speciaal voor de dienst gemaakte series direct in hun geheel aangeboden. Het spits werd afgebeten door de twaalfdelige serie Zwarte Tulp, waarvan het eerste seizoen vanaf 30 maart 2015 wordt aangeboden. Ook worden via Videoland series aangeboden die pas enige tijd later op een van de RTL-zenders zullen worden uitgezonden.[10]

Eind juni 2015 verkoopt RTL Group het sportrechtenbedrijf UFA Sports aan het Franse Lagardère Media.[11]

 

Financiële positie

Het Duitse moederconcern Bertelsmann noteert in 2014, evenals in de afgelopen jaren, een stijging in omzet van 3,1 procent en een beter bedrijfsresultaat (EBIT). De omzet bedraagt 16,7 miljard euro, tegen 16,2 miljard euro in 2013. Het bedrijfsresultaat, uitgedrukt in EBIT, stijgt met 0,3 procent: van 1,76 miljard euro in 2013 naar 1,77 miljard euro in 2014. Wel daalt de nettowinst, onder meer door een afwaardering van de Hongaarse tv-activiteiten, met meer dan 35 procent: van 885 miljoen euro in 2013 naar 573 miljoen euro in 2014.

In 2014 boekt RTL Group een nettowinst van 734 miljoen euro. Dit is 22,6 procent minder dan de 948 miljoen euro uit 2013. Ook daalt het EBIT-bedrijfsresultaat met circa 12,7 procent naar 1,05 miljard euro door onder andere de Hongaarse afwaardering. De totale omzet van de RTL Group daalt met iets minder dan 0,3 procent naar 5,81 miljard euro. De daling van de omzet wordt onder meer toegeschreven aan lagere reclame-inkomsten in Frankrijk en lagere opbrengsten bij FremantleMedia.

De omzet van RTL Nederland stijgt met 2 procent, van 448 miljoen euro in 2013 naar 457 miljoen euro in 2014. De winst (EBIT) is in 2014 gelijk aan 2013: 103 miljoen euro. Volgens het jaarverslag van RTL is de stijging van de omzet onder meer te danken aan hogere opbrengsten uit het digitale domein. De gelijkblijvende winst wordt voor een belangrijk deel toegeschreven aan de vergoeding uit de afkoop van de commerciële waarde van Sizz door Vodafone. Sizz was een op vrouwen gerichte mobiele provider, een samenwerking tussen Vodafone en RTL Ventures.

Uit het halfjaarverslag 2015 van RTL Group blijkt dat de televisie-activiteiten het lastig hebben en RTL Nederland het steeds meer moet hebben van andere activiteiten zoals YouTube-kanalen, RTLXL of Videoland.[12] CEO Bert Habets geeft in een officiële reactie aan dat de lagere resultaten het gevolg zijn van investeringen in VOD en andere nieuwe activiteiten en van een terugloop in advertentie-inkomsten.[13] Dankzij goede prestaties in Duitsland en van de digitale tak weet RTL Group als geheel het jaar wel positief te beginnen.[14]

 

 

 

[1] RTL (2015). RTL Nederland and SpotXchange have announced a joint venture for the Benelux & Nordic region. Geraadpleegd via: https://backstage.rtlgroup.com/public/files/2015-week13-Backstage-newsletter.pdf
[2] RTL (11 november 2014). Vliegende start voor gloednieuwe Multi Channel Network van RTL. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/vliegende-start-voor-gloednieuwe-multi-channel-network-van-rtl en www.rtlmcn.nl/home
[3] RTL (3 november 2014). RTL Group to acquire majority in StyleHaul – the largest fashion, beauty and women’s lifestyle network in online video. Geraadpleegd via: www.rtlgroup.com/en/press_releases/2014/rtl_group_to_acquire_majority_.cfm
[4] RTL (16 december 2014). RTL Ventures vergroot belang in Squla. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/rtl-ventures-vergroot-belang-in-squla
[5] RTL (2 december 2014). RTL Ventures neemt meerderheid in Dutch Learning Company. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/rtl-ventures-neemt-meerderheid-in-dutch-learning-company
[6] RTL (11 augustus 2015). RTL Ventures neemt Dutch Learning Company over. Geraadpleegd via: www.rtlventures.nl/rtl-ventures-neemt-dutch-learning-company-over
[7] RTL (6 januari 2015). Couverts neemt online restaurantgids Dinnersite over. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/couverts-neemt-online-restaurantgids-dinnersite-over1
[8] RTL (21 april 2015). RTL Z neemt Bright over. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/rtlz/persberichten/persbericht/rtl-z-neemt-bright-over en www.rtlnieuws.nl/economie/friday-afternoon/over-rtl-z
[9] RTL (24 maart 2015). RTL Ventures investeert in Reclamefolder.nl. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/rtl-ventures-investeert-in-reclamefolder.nl
[10] RTL (24 april 2015). Videoland 100% onderdeel van RTL. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/videoland-100-onderdeel-van-rtl
[11] Ufa Sports Sale (16 juni 2015). German competition authorities approve Lagardère Unlimited’s acquisition of UFA Sport. Geraadpleegd via:
 http://www.ufasports.com/nc/en/archive/detail/article/ufa-sports/
[12] RTL (27 augustus 2015). H1 2015.p. 18, Geraadpleegd via: http://www.rtlgroup.com/files/pdf1/RTL_Group_half-year_financial_report_2015.pdf
[13] RTL (27 augustus 2015). CEO Bert Habets reageert op halfjaarcijfers 2015. Geraadpleegd via: pressroom.rtl.nl/corporate-communicatie/persberichten/persbericht/ceo-bert-habets-reageert-op-halfjaarcijfers-2015
[14] RTL (27 augustus 2015). Strong digital growth and German TV business drive RTL Group half-year results. Geraadpleegd via: www.rtlgroup.com/files/pdf1/2015_08_RTL_Group_Press_Release_HY_2015.pdf

Deel deze pagina