Bertelsmann in 2018

Peildatum: 31 december 2018

 

Voornaamste gebeurtenissen in 2018

  • RTL Nederland maakt begin 2018 bekend een reorganisatie door te voeren, waarbij 85 arbeidsplaatsen zullen verdwijnen. De reorganisatie is onderdeel van een nieuwe ‘Fan Centric’ groeistrategie, die het veranderende mediagebruik van de consument volgt.
  • RTL Nederland ziet na een daling in 2017 een groei van de omzet naar 508 miljoen euro in 2018 (+ 6,5 procent). De marktaandelen van de Nederlandse televisiezenders van RTL daalden weliswaar van 25,2 procent in 2017 naar 23,2 procent in 2018, de groei komt volgens RTL vooral door een hogere omzet in televisiereclame, hun video-on-demandplatform Videoland en andere digitale activiteiten. RTL geeft aan dat Videoland een toename zag van betalende abonnees van 134,9 procent, aangedreven door lokale content die exclusief beschikbaar is op het platform, zoals het programma Temptation Island VIPs en de serie Mocro Maffia.
  • RTL Group ziet ook in de andere landen waar zij opereert een toename van inkomsten in het videosegment door on-demandvideo en, met name, subscription video-on-demand, svod. RTL verwacht in Duitsland, Frankrijk en Nederland een jaarlijkse groei van video-on-demand met 4 procent tot 2022. Ook is de ambitie geleidelijk over te gaan op een hybride vod-model, met zowel svod als avod (ad-based video-on-demand), en meer investeringen in lokale exclusieve content.
  • RTL Nederland werkt samen met De Persgroep. Ze kondigen in 2018 een strategische samenwerking aan op het gebied van branded content en de digitale advertentiemarkt, voor drie jaar. Hiernaast doet RTL ook nog een overname op het terrein van advertising. RTL neemt mediabedrijf BrandDeli over, met merken als Discovery Benelux, Fox Networks Group Benelux (Walt Disney) en Viacom International Media Networks in hun portfolio.

Grootaandeelhouders (>10 procent)

Bertelsmann: drie stichtingen, te weten Bertelsmann Stiftung, Reinhard Mohn Stiftung en BVG-Stiftung, houden samen 80,9 procent van de aandelen. De familie Mohn houdt 19,1 procent van de aandelen.

RTL Group: Bertelsmann Capital Holding GmbH met 75,1 procent

Raad van bestuur

Bertelsmann (Executive Board): Thomas Rabe (Chairman), Markus Dohle (Chief Executive Officer at Penguin Random House), Immanuel Hermreck (Chief Human Resources Officer), Bernd Hirsch (Chief Financial Officer), Anke Schäferkordt (Managing Director Mediengruppe RTL Deutschland GmbH, Managing Director RTL Television GmbH)

RTL Group (Board of Directors): Thomas Rabe (chairman of the board of directors), Martin Taylor (vice-chairman of the board of directors), Bert Habets (CEO RTL Group), Elmar Heggen (Deputy CEO and CFO RTL Group), Guillaume de Posch (non-executive director), Thomas Götz (non-executive director), Rolf Hellerman (non-executive director), Bernd Hirsch (non-executive director), Bernd Kundrun (non-executive director), Jean-Louis Schiltz (non-executive director), Rolf Schmidt-Holtz (non-executive director), James Singh (non-executive director), Lauren Zalaznick (non-executive director)

Omzet

Bertelsmann: 17.673 miljard euro (2017: 17.190 miljard euro)

RTL Group: 6.505 miljard euro (2017: 6.373 miljard euro)

RTL Nederland: 508 miljoen euro (2017: 475 miljoen euro)

Winst

Bertelsmann: 1.104 miljoen euro (2017: 1.198 miljoen euro)

RTL Group: nettowinst: 785 miljoen euro (2017: 837 miljoen euro)

RTL Nederland: operationele winst (EBITA) 70 miljoen euro (2017: 73 miljoen euro)

Aantal FTE (gemiddeld)

Bertelsmann: 119.103 (2017: 118.794)

RTL Group: 14.164 (2017: 11.011)

Opbrengsten (percentage ten opzichte van de totale omzet)

Bertelsmann: RTL Group 36,8 procent (2017: 37,1 procent), Penguin Random House: 19,4 procent (2017: 19,5 procent), Gruner + Jahr: 8,1 procent (2017: 8,8 procent), BMG: 3,7 procent (2017: 2,9 procent), Arvato: 23,9 procent (2017: 22,2 procent), Bertelsmann Printing Group: 9,3 procent (2017: 9,8 procent), Bertelsmann Education Group: 1,5 procent (2017: 1,1 procent).

RTL Group: TV advertising 45,8 procent (2017: 47,5 procent), radio advertising 4,1 procent (2017: 4 procent), platform revenu 5,3 procent (2017: 5 procent), content 20 procent (2017: 20,1 procent), digital 15,1 procent (2017: 13 procent), other 9,7 procent (2017: 10,4 procent)

Jaarverslag

Bertelsmann: 2018
RTL Group: 2018

Voornaamste aanbod

 

Titel Marktaandeel (in%) Bereik (in%) Mediatype
RTL4 13,3 30,7 Televisie
RTL5 2,2 11,0 Televisie
RTL7 3,7 12,6 Televisie
RTL8 2,7 8,4 Televisie
RTLZ 0,9 5,3 Televisie
RTL Crime 0,3 0,9 Televisie
RTL Lounge 0,1 0,6 Televisie

Bron data: Stichting Kijkonderzoek

 

Eigendomsverhoudingen

 

Hoogste concernrelatie buitenland Hoogste concernrelatie binnenland Laagste concernrelatie binnenland Voornaamste aanbod Eigendom Bertelsmann
Bertelsmann
RTL Group Beheer BV
RTL Nederland BV
(via CLT-UFA SA)
RTL4 75,1%
RTL5 75,1%
RTL7 75,1%
RTL8 75,1%
RTLZ 75,1%
The Entertainment Group BV
Videoland 75,1%

 

Deel deze pagina