Peildatum: 31 december 2017
Voornaamste gebeurtenissen in 2017
- Sanoma heeft haar 67% aandelen in SBS (Sanoma Image BV) verkocht aan Talpa Broadcasting. Talpa is hiermee 100% eigenaar geworden van de Nederlandse televisiezenders SBS6, Veronica, Net5 en SBS9.
- Tegelijk vergroot Sanoma haar eigendom tot 100% op Veronica Uitgeverij, eigenaar van de bladen Veronica Magazine en TotaalTV, dat voorheen gedeeltelijk eigendom was van Talpa.
- Sanoma verkoopt vergelijkingswebsite Kieskeurig.nl aan Reshift. Hierdoor was er een lichte daling van de omzet van Sanoma Media BeNe (België-Nederland), door minder advertentie-inkomsten.
- Peter de Mönnink, CEO van Sanoma Media BeNe, vertrekt naar Talpa per 1 januari 2018. Hij wordt opgevolgd door Marc Duijndam.
Grootaandeelhouders (>10 procent)
Sanoma Group: met ruim 24 procent is de Jane and Aatos Erkko Foundation de grootste aandeelhouder van Sanoma Group. Daarnaast bezit Antii Herlin ruim 11 procent van de aandelen (via Holding Manutas Oy).
Sanoma BV: enig aandeelhouder is Sanoma Oyi
Raad van bestuur
Sanoma Group: Pekka Ala-Pietilä (Chairman), Antti Herlin (Vice Chairman), Anne Brunila, Mika Ihamuotila, Nils Ittonen, Denise Koopmans, Robin Langenskiöld, Rafaela Seppälä en Kai Öistämö.
Sanoma BV: (Board of Directors) M. Holm, S. van de Luur en G. Veersma-Kooij
Omzet
Sanoma Group: 1,4 miljard euro (2016: 1,6 miljard euro)
Gecorrigeerd voor de verkoop van SBS: 1,3 miljard euro (2016: 1,3 miljard euro)
Sanoma BV: 423 miljoen (2016: 431,3 miljoen)
Winst/Verlies
Sanoma Group: -298 miljoen euro (2016: 116 miljoen euro)
Gecorrigeerd voor de verkoop van SBS: 128 miljoen euro (2016: 110 miljoen euro)
Sanoma BV: 28,5 miljoen (2016: 71,4)
Aantal FTE (gemiddeld)
Sanoma Group: 4.746 (2016: 5.171)
Gecorrigeerd voor de verkoop van SBS: 4.562 (2016: 4.792)
Sanoma BV: 2016: 1.238 (2016: 1.356)
Opbrengsten (percentage ten opzichte van de totale omzet)
Sanoma Group: Advertising: 30,4 procent (2016: 36,4 procent), subscription: 24,8 procent (2016: 23,2 procent), single copy: 8,3 procent (2016: 8,3 procent), learning: 22,3 procent (2016: 18,2 procent), other: 14,2 procent (2016: 14 procent)
Sanoma Group, gecorrigeerd voor de verkoop van SBS: Advertising: 26,1 procent (2016: 27,7 procent), subscription: 26,8 procent (2016: 27,2 procent), single copy: 9 procent (2016: 9,7 procent), learning: 24,1 procent (2016: 21,4 procent), other: 14 procent (2016: 14 procent)
Sanoma BV: Advertising: 19,4 procent (2016: 22,4 procent), subscription: 31,6 procent (2016: 39,2 procent), single copy: 17,4 procent (2016: 17,9 procent), Distribution: 9,5 procent (2016: 9,5 procent), Other: 22,1 procent (2016: 21 procent)
Jaarverslag
Sanoma Group: 2017
Voornaamste aanbod*
Titel | Marktaandelen (in %) | Bereik (in %) | Mediatype |
---|---|---|---|
Donald Duck | 2,7 | 10,3 | Tijdschrift |
Libelle | 3,6 | 11,4 | Tijdschrift |
LINDA. | 0,7 | 8,5 | Tijdschrift |
Margriet | 1,9 | 7,2 | Tijdschrift |
Story | 0,8 | 5,6 | Tijdschrift |
Veronica Magazine | 3,2 | 6,9 | Tijdschrift |
Bron data: NOM
Eigendomsverhoudingen*
Hoogste concernrelatie buitenland | Hoogste concernrelatie binnenland | Laagste concernrelatie binnenland | Voornaamste aanbod | Eigendom Sanoma Group |
---|---|---|---|---|
Sanoma Group Oyi | ||||
↳ | Sanoma BV | |||
↳ | Sanoma Media Netherlands BV | |||
↳ | Libelle | 100% | ||
↳ | Donald Duck | 100% | ||
↳ | Margriet | 100% | ||
↳ | Sanoma Digital Group The Netherlands BV | |||
↳ | Nu.nl | 100% | ||
↳ | Mood for Magazines BV (via 2Blond BV) |
|||
↳ | LINDA. | 75% | ||
↳ | Veronica Uitgeverij BV | |||
↳ | Veronica Magazine | 100% | ||
↳ | Totaal TV | 100% | ||