Peildatum: 31 december 2016
Voornaamste gebeurtenissen in 2016
- In februari verkoopt Sanoma Autotrader.nl voor ongeveer 28 miljoen euro aan AutoScout24.nl, onderdeel van het Duitse Scout24 AG.
- In april maakt het bedrijf bekend dat Marie Claire, Beau Monde en Happy in Shape per 1 juni 2016 worden overgenomen door Pijper Media. Eerder nam Pijper Media al een aantal titels van Sanoma over, waaronder Panorama, Nieuwe Revu en Playboy in 2014 en Grazia in het najaar van 2015.
- Het online videoplatform Libelle TV wordt in mei tijdens de Libelle Zomerweek gelanceerd. De online zender kan worden bekeken via libelletv.nl of via een app.
- In juni breidt Sanoma haar bestaande belang in Scoupy uit en neemt een meerderheidsbelang in cashback platform Kortingisleuk.nl. Beide cashbackplatforms zullen worden samengevoegd onder de naam Scoupy.
Grootaandeelhouders (>10 procent)
Sanoma Group: met ruim 24 procent is de Jane and Aatos Erkko Foundation de grootste aandeelhouder van Sanoma Group. Daarnaast bezit Antii Herlin ruim 11 procent van de aandelen (via Holding Manutas Oy).
Sanoma BV: enig aandeelhouder is Sanoma Oyi
Sanoma Image BV: Sanoma Oyj (67 procent), Talpa Broadcasting Holding BV (33 procent)
Raad van bestuur
Sanoma Group: Pekka Ala-Pietilä (Chairman), Antti Herlin (Vice Chairman), Anne Brunila, Susan Duinhoven, Mika Ihamuotila, Nils Ittonen, Denise Koopmans, Robin Langenskiöld, Rafaela Seppälä, and Kai Öistämö
Sanoma BV: (Board of Directors) K. Ignatius, S. van de Luur, G. Veersma-Kooij en M. Karhapää
Sanoma Image BV: P.G.M. de Mönnink (Executive Director), S. Duinhoven, P.M. Holm, K.J. Ignatius, M.T. Karhapää, M.F.H. Ramakers en P.M. Schmitz (Non-executive Directors)
Omzet
Sanoma Group: 1,6 miljard euro (2015: 1,7 miljard euro)
Sanoma BV: 516,8 miljoen euro (2015: 572,1 miljoen euro)
Sanoma Image BV: 263 miljoen euro (2015: 266,2 miljoen euro)
Winst/Verlies
Sanoma Group: 116 miljoen euro (2015: -158 miljoen euro)
Sanoma BV: 71,4 miljoen euro (2015: – 64,5 miljoen euro)
Sanoma Image BV: -111,7 miljoen euro (2015: -156,5 miljoen euro)
Aantal FTE (gemiddeld)
Sanoma Group: 5.384 (2015: 6.776)
Sanoma BV: 1.569 (2015: 2.203)
Sanoma Image BV: 412,5 (2015: 449)
Opbrengsten (percentage ten opzichte van de totale omzet)
Sanoma Group: advertising: 35,7 procent, subscription: 23,1 procent, single copy: 10,2 procent, learning: 17,2 procent, other: 13,8 procent
Sanoma BV: advertising: 22,3 procent, subscription: 28,1 procent, single copy: 22,4 procent, distribution: 8,1 procent, Other: 19,1 procent
Sanoma Image BV: TV: 87,5 procent, print: 11,4 procent, social influencers: 1,1 procent
Jaarverslag
Voornaamste aanbod
wdt_ID Titel Marktaandelen (in %) Bereik (in %) Mediatype
1
SBS6
7,8
25,0
Televisie
2
Net5
3,4
10,8
Televisie
3
Veronica
2,6
10,0
Televisie
4
SBS9
0,8
3,8
Televisie
5
Libelle
0,0
11,3
Tijdschrift
6
Donald Duck
0,0
9,7
Tijdschrift
7
LINDA.
0,0
8,3
Tijdschrift
8
Margriet
0,0
7,2
Tijdschrift
9
Veronica Magazine
0,0
6,9
Tijdschrift
10
Story
0,0
5,8
Tijdschrift
Bron data: NOM/Stichting Kijkonderzoek
Eigendomsverhoudingen
Hoogste concernrelatie buitenland | Hoogste concernrelatie binnenland | Laagste concernrelatie binnenland | Voornaamste aanbod | Eigendom Sanoma Group |
---|---|---|---|---|
Sanoma Group Oyi | ||||
↳ | Sanoma BV | |||
↳ | Sanoma Media Netherlands BV | |||
↳ | Libelle | 100% | ||
↳ | Donald Duck | 100% | ||
↳ | Margriet | 100% | ||
↳ | Sanoma Digital Group The Netherlands BV | |||
↳ | Nu.nl | 100% | ||
↳ | Mood for Magazines BV (via 2Blond BV) |
|||
↳ | LINDA. | 75% | ||
↳ | Sanoma Image BV | 67% | ||
↳ | SBS Broadcasting BV | |||
↳ | SBS6 | 67% | ||
↳ | Net5 | 67% | ||
↳ | Veronica Uitgeverij BV | |||
↳ | Veronica Magazine | 67% | ||
↳ | Totaal TV | 67% | ||
↳ | V8Broadcasting BV | |||
↳ | Veronica | 67% | ||
↳ | SBS9 Broadcasting BV | |||
↳ | SBS9 | 67% | ||
NB. Het aanbod tijdschriften is beperkt tot de titels met de grootste oplage.