PCM in 2006

PCM Uitgevers is de op twee na grootste speler op de Nederlandse dagbladenmarkt. De landelijke titels de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw krijgen voorjaar 2006 gezelschap van een vierde krant: het vijf keer per week verschijnende nrc.next. Tevens is PCM joint venture-partner in AD Nieuwsmedia, waarbinnen acht dagbladtitels worden uitgegeven. Daarnaast is het bedrijf actief op de markt voor boeken en onderwijsuitgaven.

Met meerderheidsaandeelhouder APAX koos PCM aanvankelijk voor een strategie van acquisities op het gebied van boeken. Enige maanden voor het vertrek van APAX voorjaar 2007 wordt de aandacht weer verlegd naar kranten en onderwijs en in het bijzonder naar multimediale vernieuwing. Voorbeelden hiervan zijn skoeps.nl en het in mei 2007 gelanceerde DAG. Het eerste betreft een platform voor burgerjournalistiek in samenwerking met Talpa Media, waarbij particulieren zelf foto’s en video’s op een website kunnen plaatsen. Het tweede is een crossmediaal initiatief van PCM en KPN voor het aanbieden van nieuws via internet, mobiele telefoons, televisieschermen in treinen en een gratis dagblad. Het nieuw op te richten bedrijf bestaat uit drie afzonderlijke poten: een voor digitale activiteiten (DAG Online: 66 procent KPN / 33 procent PCM), een voor commerciĆ«le/redactionele exploitatie (DAG Media: 50/50) en een voor het gratis dagblad (100 procent PCM). Ofschoon DAG onder de hoofdredacteur van de Volkskrant valt, maakt een eigen redactie de artikelen geschikt voor alle platformen.

Evenals TMG ziet ook PCM de omzet stijgen, zij het met zo’n 3,5 procent iets bescheidener. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan advertenties, in het bijzonder personeelsadvertenties. In 2006 werd hiertoe het nieuwe weekblad Volkskrant Banen in het leven geroepen. De grafische en distributie-activiteiten ten behoeve van AD Nieuwsmedia vormen samen met educatieve activiteiten en lezersaanbiedingen overige belangrijke inkomstenbronnen. De opbrengsten uit kranten en boeken zijn gedaald. De kranten maken met abonnementen en losse verkoop 34 procent uit van de totale omzet, tegenover 28 procent omzet uit advertenties en 28 procent uit de boekentak.

Het bedrijfsresultaat exclusief bijzondere posten (waaronder reorganisatiekosten in samenhang met AD Nieuwsmedia en advieskosten met betrekking tot de herfinanciering van PCM) en exclusief amortisatie van goodwill nam licht af. Het personeelsbestand blijkt op 31 december 2006 met iets meer dan 1 procent gekrompen.

Deel deze pagina