PCM in 2005

Het bedrijfsresultaat van PCM Holding ontwikkelt zich van negatief naar positief, bij een lichte netto omzetstijging van 12 miljoen euro ofwel een kleine twee procent. Dit hangt onder meer samen met algehele kostenbeheersing van de uitgever. Dagbladen (bijna 37 procent) en advertenties (ruim 27 procent) vormen samen het grootste deel van de omzet. De boekenuitgeverij is naast de krantenactiviteiten de tweede peiler van het bedrijf en verantwoordelijk voor 29,5 procent van de omzet.

Het aandeel van PCM in de reorganisatiekosten ten behoeve van de vorming van AD Nieuwsmedia bedroeg 41,7 miljoen euro. Het belang in de joint venture met Koninklijke Wegener is 63 procent, de zeggenschap is echter 50 procent. Het eerste exemplaar van de nieuwe krant, waarin naast Algemeen Dagblad tevens de regionale PCM-titels Rotterdams Dagblad, Rijn en Gouwe en De Dordtenaar zijn opgegaan, verscheen in september 2005. PCM en Wegener verzorgen gezamenlijk activiteiten op het gebied van druk, distributie en landelijke acquisitie van de krant.

De huis-aan-huisbladen van PCM zijn ondergebracht in de aparte werkmaatschappij PCM Lokale Media. De uitgever heeft hiermee een sterke positie in Groot-Rotterdam, Dordrecht en omstreken en in het Groene Hart. In 2005 werden twee nieuwe lokale titels gelanceerd. Verder boekt PCM succes met weekendabonnementen. Deze abonnementsvorm verdubbelde bij NRC Handelsblad tot 26.000 exemplaren en groeide bij de Volkskrant met bijna tweederde naar 10.000 exemplaren.

Ook de e-papers zijn redelijk succesvol: NRC komt op 10.000 exemplaren en de Volkskrant op 4.000 exemplaren. Recentelijk is ook een e-paper van Trouw op de markt gebracht. Het aantal internetgebruikers (unieke bezoekers per maand) kwam in 2005 uit op 2,3 miljoen en vergrootte daarmee het bereik van NRC Handelsblad, de Volkskrant en Trouw aanzienlijk. De uitgever heeft de verwachting dat “de krantenmarkt in hoog tempo zal differentiëren naar de wensen van de verschillende lezersgroepen”. Om hierop te anticiperen is voorjaar 2006 “nrc.next” gelanceerd, evenals “Volkskrantbanen”, een wekelijks magazine over de personeelsmarkt. Tevens komt PCM met “NL30” en “NL70”, Utrechtse en Haagsche versies van uitgaansblad “NL”.

Deel deze pagina