DPG Media in 2019

Peildatum: 31 december 2019

Voornaamste gebeurtenissen in 2019/2020

  • In maart 2019 heeft De Persgroep 10,4 procent van de preferente aandelen van de Stichting Democratie en Media overgenomen.
  • De Persgroep veranderde in 2019 haar naam in DPG Media. Alle bedrijfsonderdelen in België en Nederland dragen nu de naam DPG Media.
  • In 2019 is de samenwerking binnen DPG Media tussen België en Nederland uitgebreid door de benoeming van een gezamenlijke BENE directie. De BENE directie staat onder leiding van Erik Roddenhof (CEO).
  • Het online platform voor tweedehands auto’s Autotrack.nl is samengegaan met Automotive Mediaventions van de Telegraaf Media Groep (Mediahuis). Hierbij kreeg DPG Media 51 procent van de aandelen en Mediahuis 49 procent.
  • Mede door deze toevoeging en de eerdere aankoop van Independer (december 2018) is de omzet van DPG Media in 2019 gestegen naar 818,9 miljoen euro.
  • DPG Media maakte in december 2019 bekend Sanoma BV – de Nederlandse tak van het Finse Sanoma Group Oyi – over te nemen. Deze overname werd in april 2020 goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt.
Bron: Mediamonitor 2020

Grootaandeelhouders (>10 procent)

Het Belgische DPG Media Group (voorheen de Persgroep) heeft 100 procent van de gewone aandelen in DPG Media Nederland in handen en 69,0 procent van de prevalente aandelen. De Stichting Democratie en Media houdt nog een belang van 29,33 procent in DPG Media Nederland.

Raad van bestuur

DPG Media: Ludwig Criel (voorzitter), Christian Van Thillo (gedelegeerd bestuurder), Bernadette de Bethune (bestuurder), Jeanine van der Vlist (bestuurder), Christophe Convent (bestuurder), Emmanuel Van Thillo (bestuurder), Jan Louis Burggraaf (bestuurder) en Ieko Sevinga (bestuurder).

DPG Media Nederland: Erik Roddenhof (voorzitter) en Piet Vroman.

Omzet en winst/nettoresultaat (in mln. euro)

2019 2018
Omzet
DPG Media Group 1.640 1.542
DPG Media Nederland 818,9 746,0
Winst/nettoresultaat
DPG Media Group (netto courante winst) 129,0 125,7
DPG Media Nederland (netto resultaat) 11,2 27,1

Aantal FTE (gemiddeld)

DPG Media Group: 4.923 werknemers (2018: 4.971)
DPG Media Nederland: 2.971 (2018: 2.678)

Opbrengsten

DPG Media Nederland

2019 2018
euro (mln) procenten euro (mln) procenten
Oplage 450,7 55,0 447,0 59,9
Advertenties 232,2 28,4 212,8 28,5
Druk en distributieactiviteiten 48,0 5,9 50,0 6,7
Overig 88,0 10,7 36,2 4,9
Totaal 818,9 100,0 746,0 100,0

Jaarverslag:

DPG Media: 2019

Voornaamste aanbod

Titel Bereik per dag (in %) Type
DPG Media dagbladen totaal 23,9 Dagbladen
AD-Dagbladen 8,2 Dagbladen
AD 12,3 App en website
De Volkskrant 4,8 Dagblad
De Volkskrant 2,6 App en website
Trouw 2,3 Dagblad
Trouw 1,2 App en website
Het Parool 1,2 Dagblad
Qmusic 7,8 Radiozender
De Gelderlander 2,1 Dagblad
Brabants Dagblad 1,9 Dagblad
Bron data: Landelijke cijfers NOM Print Monitor en regionale cijfers NOM Regio Monitor, online bereik NOBO (13 jaar en ouder)

Eigendomsverhoudingen

Hoogste concernrelatie buitenland Hoogste concernrelatie binnenland Laagste concernrelatie binnenland Voornaamste aanbod Eigendom
DPG Media Group NV
DPG Media BV
Trouw BV
Trouw 69%
De Volkskrant BV
de Volkskrant 69%
Het Parool BV
Het Parool 69%
AD Algemeen Dagblad 69%
De Gelderlander 69%
Brabants Dagblad 69%
de Stentor 69%
Eindhovens Dagblad 69%
BN DeStem 69%
Tubantia 69%
indebuurt.nl 69%
Qmusic Nederland BV
Qmusic 69%

Deel deze pagina