De Persgroep in 2015

In februari 2015 neemt De Persgroep Publishing NV (De Persgroep) het Britse Mecom Group plc over en brengt de Nederlandse activiteiten van Mecom onder bij De Persgroep Nederland (Persgroep Nederland). Na deze overname zijn er in Nederland nog slechts twee grote krantenuitgevers actief: De Persgroep Nederland en TMG. Mede dankzij deze overname heeft De Persgroep de opbrengsten in 2015 aanzienlijk zien groeien. De Nederlandse activiteiten maken in 2015 zelfs meer dan de helft uit van de groepsomzet. Persgroep Nederland is uitgever van de dagbladen de Volkskrant, AD, Het Parool en Trouw. Ook geeft het concern zeven regionale dagbladen uit (de Stentor, de Gelderlander, de Twentsche Courant Tubantia, BN De Stem, het Eindhovens Dagblad, de Provinciale Zeeuwse Courant en het Brabants Dagblad) en meer dan 130 lokale huis-aan-huiskranten. Het bedrijf is verder uitgever van websites als Tweakers, Intermediair, Nationale Vacaturebank en AutoTrack. Daarnaast is De Persgroep actief in de radiobranche met de zender Q-Music.

 

2-4-persgroep

Aandeelverhoudingen

Persgroep Nederland is een besloten vennootschap. Het Belgische mediabedrijf De Persgroep NV, voor 98,5 procent in handen van Epifin[1], is 100 procent eigenaar van De Persgroep Publishing NV (De Persgroep). De Persgroep is met zijn belang van 58,7 procent de grootste aandeelhouder van Persgroep Nederland. De Persgroep, bijna volledig in handen van de familie Van Thillo, is in Vlaanderen eigenaar van dagbladen, tijdschriften en voor 50 procent van de grootste Vlaamse commerciële televisie- en radiogroep Medialaan. Naast De Persgroep hebben de Stichting Democratie en Media (39,9 procent), Stichting de Volkskrant (0,4 procent), Stichting Het Nieuwe Parool (0,4 procent) en Stichting ter Bevordering van de Christelijke Pers in Nederland (0,7 procent) een aandeel in Persgroep Nederland.

Op 31 december 2015 verwerft Persgroep Nederland de resterende aandelen, op één prioriteitsaandeel na, in Het Parool BV (2014: 62,75 procent).

 

Organisatorische wijzigingen

Na de overname van Mecom wordt de bedrijfsstructuur bij De Persgroep aangepast. In februari 2015 wordt Rudy Bertels benoemd als Chief Operating Officer (COO) met een verantwoordelijkheid over alle bedrijfsprocessen van de Publishing-activiteiten in België, Nederland en Denemarken. Daarvoor was hij zeventien jaar Chief Executive Officer (CEO) bij De Persgroep. Koen Verwee wordt de nieuwe CEO bij De Persgroep.

 

Nieuwe activiteiten en deelnemingen

In 2015 verkrijgt Persgroep Nederland door de overname van Wegener onder meer deelnemingen in Mensenlinq BV (65 procent), Zeeuws Vlaams Mediabedrijf BV (49 procent) en VOF Over Media (50 procent).

Op 21 november 2015 lanceert Persgroep Nederland een vernieuwde crossmediale versie van De Ondernemer. Deze met de overname van Wegener verkregen titel richt zich op de zakelijke markt in Nederland en zal tien keer per jaar in een regionale editie verschijnen als bijlage bij de regionale kranten. Tegelijkertijd wordt de website deondernemer.nl gelanceerd.

Eind mei 2015 verschijnen voor het eerst de zeven regionale kranten van voormalig Wegener in hun nieuwe vorm. De kranten kennen een toename in het aantal pagina’s, een nieuw katern (‘&’) en een nieuw zaterdagmagazine (‘& Magazine’). Daarnaast wordt eind mei 2015 het (betaalde) digitale magazine PAPER gelanceerd. Dit magazine bevat vooral geselecteerde artikelen uit kranten van Persgroep Nederland. Het magazine is benaderbaar via de website papermagazine.nl of via een app.[2] PAPER is echter geen lang leven beschoren bij Persgroep Nederland: ruim een jaar na de lancering maakt Persgroep Nederland begin augustus 2016 bekend dat het magazine wordt overgenomen door online kiosk Blendle, waarmee PAPER op technisch gebied al enige tijd samenwerkte. Door de verkoop, ingegeven door een focus op grotere digitale projecten van Persgroep Nederland, zal de redactie van Blendle vanaf september 2016 het magazine maken.[3]

In september 2015 neemt Persgroep Nederland de zeven huis-aan-huiskranten van Kempen Pers, gericht op de Kempen-regio in Noord-Brabant, over van A&C Media, onderdeel van Concentra Media Nederland.[4]

Begin februari 2016 kondigt De Persgroep een nieuwe digitale service aan die in het voorjaar[5] gelanceerd wordt: Topics. Het digitale nieuwsplatform is bedoeld voor abonnees van een titel van Persgroep Nederland. De content bestaat uit artikelen uit de verschillende Vlaamse en Nederlandse kranten van De Persgroep, die thematisch gepresenteerd worden. Gebruikers kunnen onder meer zelf playlists samenstellen over een bepaald onderwerp.[6]

Vanaf 12 mei 2016 is de vormgeving van het AD en de regionale dagbladen aangepast en presenteren zij hun samenwerkingsverband onder de naam ADR nieuwsmedia.[7] Ook dagblad Trouw verschijnt in 2016 voor het eerst in een nieuwe vormgeving.[8] Eerder in 2016 krijgt Het Parool, dat dan 75 jaar bestaat, al een make-over. Naast een andere indeling, een aantal nieuwe rubrieken, een nieuwe vormgeving en dito logo, zijn ook de website en app vernieuwd.[9]

 

Stopgezette activiteiten en deelnemingen

Overcapaciteit door digitalisering is een van de redenen dat Persgroep Nederland de voormalige Wegener-drukkerij in Apeldoorn per 1 maart 2016 sluit. Regionale titels zoals De Stentor, De Gelderlander en de Twentsche Courant Tubantia worden voortaan gedrukt in Amsterdam, Den Haag en Best. [10]

 

Financiële positie

Uit de geconsolideerde resultatenrekening van 2015, waarin alle uitgeefactiviteiten en audiovisuele activiteiten in Nederland, België en Denemarken zijn opgenomen, blijkt dat sprake is van een grote stijging van de omzet naar 1.291 miljoen euro. Dit is een stijging van bijna 52 procent ten opzichte van de 850 miljoen euro in 2014. Daarnaast stijgt ook de bedrijfswinst (EBITA) met bijna 43,3 procent van 103,3 miljoen euro in 2014 naar 148 miljoen euro in 2015. De netto courante winst stijgt eveneens: van 74,1 miljoen euro in 2014 naar 109,5 miljoen euro in 2015. Een stijging van 47,8 procent.

Net als in 2013 en 2014 boekt Persgroep Nederland in 2015 een omzetstijging, zowel uit oplage als uit advertenties, van liefst 68,1 procent: van 395,7 miljoen in 2014 naar 665,2 miljoen in 2015. De toegevoegde omzet van de voormalige Wegener-activiteiten is van grote invloed op deze stijging. Hoewel de omzet uit advertenties groeide, is er wel sprake van een totale afname ten opzichte van 2014 bij onder meer de dagbladen en de huis-aan-huiskranten.

Na een forse daling in 2014 stijgt het bedrijfsresultaat in 2015: van 3,1 miljoen euro in 2014 naar 30,7 miljoen euro in 2015. Waar in 2014 nog een verlies van 1,8 miljoen euro werd geboekt, worden in 2015 weer zwarte cijfers geschreven met een winst van bijna 13,5 miljoen euro (na belastingen). In 2015 zijn geen waardeverminderingen opgenomen.

1 Jaarrekening 2015 Epifin NV, pagina 7.
2 PAPER. Veelgestelde vragen. Geraadpleegd via: www.papermagazine.nl/veelgestelde-vragen/.
3 De Persgroep Nederland (4 augustus 2016). Blendle neemt PAPER over van de Persgroep Nederland. Geraadpleegd via: www.persgroep.nl/news/blendle-neemt-paper-over-van-de-persgroep-nederland.
4 A&C Media en De Persgroep. De Persgroep Nederland neemt weekbladen Kempen Pers over. Geraadpleegd via: www.aencmedia.nl/regio/?ts=597 en www.persgroep.nl/news/de-persgroep-nederlandneemt-weekbladen-kempen-pers-over (16-07-2015).
5 Op 24 augustus 2016 bevond Topics zich nog in de testfase. Bron: Topics.nl. Veelgestelde vragen. Geraadpleegd via: www.topics.nl/veelgestelde- vragen/.
6 De Persgroep Nederland (1 februari 2016). De Persgroep test nieuwe digitale service. Geraadpleegd via: www.persgroep.nl/news/de-persgroep-test-nieuwe-digitale-service. En AD (30 januari 2016). De Persgroep lanceert Topics: Spotify voor journalistiek. Geraadpleegd via:www.ad.nl/dossier-dossier-media/de-persgroep-lanceert-topics-spotify-voor-journalistiek~ab3cd3a4/.
7 De Persgroep Nederland (12 mei 2016). Lancering ADR Nieuwsmedia. Geraadpleegd via: www.persgroep.nl/news/lancering-adr-nieuwsmedia.
8 De Persgroep Nederland (19 mei 2016). Trouw start met nieuwe vormgeving. Geraadpleegd via: www.persgroepadvertising.nl/news/trouw-start-met-nieuwe-vormgeving.
9 De Persgroep Nederland (10 februari 2016). Het Parool herboren! Nieuw in inhoud en vorm. Geraadpleegd via: www.persgroep.nl/news/het-parool-herboren-nieuw-inhoud-en-vorm. En Het Parool (10 februari 2016). Het vernieuwde Parool: wat is er veranderd? Geraadpleegd via: www.parool.nl/kunst-en-media/het-vernieuwde-parool-wat-is-er-veranderd~a4241398/.
10 De Stentor (9 september 2015). Persgroep sluit drukkerij Apeldoorn. Geraadpleegd via: www.destentor.nl/regio/apeldoorn/persgroepsluit-drukkerij-apeldoorn-1.5225755.

Deel deze pagina