NPO in 2019

Peildatum: 31 december 2019

Voornaamste gebeurtenissen in 2019/2020

  • In juni 2019 stuurt minister Arie Slob, naar aanleiding van veranderende omstandigheden in het omroepveld en teruglopende STER-inkomsten, een visiebrief over de toekomst van het publieke omroepbestel naar de Tweede Kamer. Het kabinet wil onder andere meer financiële stabiliteit bieden door de afhankelijkheid van reclame af te bouwen.
  • In juli 2020 zijn, na gesprekken met de NPO en andere betrokken partijen die kritisch waren over de voorgestelde aanpak, de voorgestelde plannen verder aangescherpt. NPO 3 zal niet een regiozender worden, maar blijven zoals de zender momenteel is. NPO 2 zal ruimte bieden aan regioprogrammering. Ook blijft er tot 20:00 uur ’s avonds reclame op de zenders. Wel zullen de reclameminuten op de televisiezenders vanaf 2022 in vijf jaar tijd stapsgewijs tot de helft worden afgebouwd. Verder stopt NPO vanaf 1 januari 2021 online met alle reclames en met reclame rond kinderprogramma’s. De afspraken worden in een wetsvoorstel verwerkt.
  • Door de coronacrisis dalen de STER-inkomsten in het eerste half jaar met 25 miljoen euro, een daling van 26 procent. Vooral doordat grote (sport)evenementen, zoals het Eurovisie Songfestival, het EK voetbal en de Olympische Spelen, wegvallen.
Bron: Mediamonitor 2020

Raad van bestuur

Shula Rijxman, Martijn van Dam, Paul Doop

Aantal FTE (gemiddeld)

399 (in 2018: 378)

Jaarverslag:
2019

Budget Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) (in mln. euro)

2015 2016 2017 2018 2019
826 837 810 847 797

Voornaamste aanbod

Titel Bereik per dag (in %) Type
NPO 1 42,1 Televisiezender
NPO 2 22,6 Televisiezender
NPO 3 20,5 Televisiezender
NPO Radio 1 8,7 Radiozender
NPO Radio 2 9,1 Radiozender
NPO 3FM 2,4 Radiozender
NPO Radio 4 2,5 Radiozender
NPO Radio 5 2,7 Radiozender
NOS.nl 15,2 App en website
Bron data: SKO/NLO/NOBO

Deel deze pagina