NPO in 2006

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil in 2006 het verlies aan kijkers en luisteraars een halt toe roepen. Een oplossing wordt gezocht in de herprofilering van de zenders.

De grootschalige bezuinigingen van 2004 en 2005 beïnvloeden het programma-aanbod in 2006. Naast een langere zomerstop kiest de NPO voor het uitzenden van veel herhalingen. Met ingang van het televisieseizoen 2006-2007 is een aantal veranderingen doorgevoerd, te beginnen met een herprofilering van de televisiekanalen. Om de terugloop van het aantal kijkers te keren, is ervoor gekozen de netten van de NPO in te delen volgens een nieuw programmeermodel. Nederland 1 wordt het belangrijkste kanaal, met nieuws en actualiteiten, maar ook ontspanning. Nederland 2 is het verdiepende kanaal, met onder meer achtergrond- en educatieve programma’s. Nederland 3 is vernieuwend en eigenzinnig, voor jeugd en jongeren. Overdag worden op Nederland 3 Z@ppelin en Z@PP uitgezonden, voor kinderen in de leeftijdsgroep van respectievelijk 2-5 en 6-12 jaar.

Naast de televisiezenders hebben de radiostations met een verandering van indeling te maken. De zenders 747 AM en ConcertZender krijgen een andere vorm: de eerste gaat na deze datum verder onder de oude naam ‘Radio 5’, waarbij wordt gestreefd naar een toegankelijker programmering voor een groter publiek. Naast discussie en levensbeschouwing wordt plaats ingeruimd voor lichte popmuziek. Een groot aantal programma’s wordt overgeheveld naar de ConcertZender. Deze is na 4 september alleen nog in zijn oorspronkelijke vorm via het internet te beluisteren.

In 2006 heeft de NPO zo’n 600 miljoen euro te besteden. Dit bedrag is onder meer opgebouwd uit de bijdrage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het fonds Omroepreserve en een eigen bijdrage van de omroepverenigingen. Televisie vormt de grootste post met 495 miljoen euro. Nederland 2 krijgt 188 miljoen euro, gevolgd door Nederland 1 (174 miljoen), Nederland 3 (101 miljoen) en Z@ppelin/Z@pp (32 miljoen). De radiozenders hebben in totaal ruim 85 miljoen euro tot hun beschikking, waarvan Radio 1 met 28 miljoen euro het grootste deel voor zijn rekening neemt. Daarna komen Radio 5 (21 miljoen) en Radio 4 (13 miljoen euro). Voor internet en themakanalen is gezamenlijk 23 miljoen euro gereserveerd.

Deel deze pagina